35 153 läst · 56 svar
35k läst
56 svar
Quooker - kokande vatten i kran
OK, om vi räknar 4 koppar te till frukost ( ≈ 1 liter), en omgång pasta till middag ( ≈ 3 liter) och ytterligare 4 koppar te till kvällen ( ≈ 1 liter); hur snabbt har manicken betalat sig jämfört med en vanlig vattenkokare? Någon som vet?
MVH
Ronnie
MVH
Ronnie
Jag har hälsat på folk i Holland som har Quooker. Den verkar mycket praktisk. Ni som pratar om barn som fixar det speciella greppet, när barnet är så stort att det når till kranen är det knappast ett problem. Jag kan inte påstå att jag har utvärderat alla säkerhetsaspekter, men de skulle knappast spridas om folk skållade sig titt som tätt.
Liknande maskiner är mycket vanliga i tex USA och Japan, två länder vars skadeståndskultur hade gjort att det blivit snabbt stopp om folk skadade sig på dem.
Om man sedan verkligen behöver den är en annan sak. Det ryms bara en relativt liten volym i beredaren, kanske två liter, vilket innebär att det knappast fungerar till storkok.
Dessutom undrar jag hur hälsosamt det är att hålla ca100 gradigt vatten i en behållare, jag antar i metall, i många timmar innan man dricker det.
Det mesta löses ut snabbare ur behållaren när vattnet är varmt.
/ Fredrik
Om man sedan verkligen behöver den är en annan sak. Det ryms bara en relativt liten volym i beredaren, kanske två liter, vilket innebär att det knappast fungerar till storkok.
Dessutom undrar jag hur hälsosamt det är att hålla ca100 gradigt vatten i en behållare, jag antar i metall, i många timmar innan man dricker det.
/ Fredrik
Du menar 110 grader i en rostfri behållare. Tja, det låter tämligen sterilt.Tornhill 2 skrev:Liknande maskiner är mycket vanliga i tex USA och Japan, två länder vars skadeståndskultur hade gjort att det blivit snabbt stopp om folk skadade sig på dem.
/ Fredrik
Men det är inte 100 grader i en behållare av godtycklig metall. Det är 110 grader i en rostfri behållare.
Vattnets surhetsgrad är mer avgörande för utfällning av metall än temperatur.
Vattnets surhetsgrad är mer avgörande för utfällning av metall än temperatur.
Känns som bara ännu en pryl, tycker jag...kul grej och jag skulle nog inte säga nej om jag fick en gratis. Men så fort som det går att koka upp vatten på induktionshällen kan jag inte riktigt motivera kostnaden för mig själv.
Är de ens lagliga? Boverket säger: "Temperaturen vid tappställena får inte överstiga 65˚C på grund av skållningsrisken." Och boverkets regler/normer är väl tvingande? Ingår t.o.m. som en av punkterna i egenkontrollen att kontrollera att temperaturen inte överstiger 65 grader vid något tappställe.
Jo men kan man verkligen tillämpa den där BV-föreskriften på dessa apparater? Frågan är hur man ska definiera dessa "tappställen" som föreskriften avser.
Om man leker med tanken att den här tolkningsfrågan kom inför en domstol. När det gäller hur lagar ska tolkas i gränsfall går man väl, har jag för mig, i första hand på prejudikat från högre instans. Saknas tillämpliga sådana försöker man utröna vad lagstiftarens syfte med bestämmelsen var. När Boverket föreskrev det där fanns ju inte såna här manicker utan man tänkte på konventionella tappställen där man kan få kallt eller varmt vatten beroende på hur man manövrerar armaturen. Man borde kunna argumentera att temperaturgränsen är satt för att undvika att människor skadas genom att oavsiktligt utsättas för vatten med farlig temperatur, t ex vuxna som råkar vrida reglaget fel eller barn som är där som pillar. Detta är inte tillämpligt på Quooker eftersom den enbart ger kokhett vatten, vilket eliminerar risken för att vuxna får det på sig genom oavsiktliga felmanövrer, och har säkerhetsanordningar som hindrar små barn från att bruka den.
Om man leker med tanken att den här tolkningsfrågan kom inför en domstol. När det gäller hur lagar ska tolkas i gränsfall går man väl, har jag för mig, i första hand på prejudikat från högre instans. Saknas tillämpliga sådana försöker man utröna vad lagstiftarens syfte med bestämmelsen var. När Boverket föreskrev det där fanns ju inte såna här manicker utan man tänkte på konventionella tappställen där man kan få kallt eller varmt vatten beroende på hur man manövrerar armaturen. Man borde kunna argumentera att temperaturgränsen är satt för att undvika att människor skadas genom att oavsiktligt utsättas för vatten med farlig temperatur, t ex vuxna som råkar vrida reglaget fel eller barn som är där som pillar. Detta är inte tillämpligt på Quooker eftersom den enbart ger kokhett vatten, vilket eliminerar risken för att vuxna får det på sig genom oavsiktliga felmanövrer, och har säkerhetsanordningar som hindrar små barn från att bruka den.
Men vad är vitsen med det hela? Om det tar 10 minuter att värma upp vattnet så hinner man ju koka upp flera kannor vatten i vattenkokaren. Eller sätta en gryta på induktionshällen och koka upp vattnet.
Vattnet står ju kokande i den vad jag förstått så det finns alltså alltid kokande vatten.
Iofs aldrig nåt jag saknat men imorse glömde jag knäppa på vattenkokaren så jag fick vänta hela 1 minut på kokande vatten till mitt pulverkaffe.
Iofs aldrig nåt jag saknat men imorse glömde jag knäppa på vattenkokaren så jag fick vänta hela 1 minut på kokande vatten till mitt pulverkaffe.