3 951 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Luftburen värme, acktank -solpanel
Hej
Har ett 188kvm hus med luftburen värme och frånluft-väreväxlare. Ska installera solpanel för varmvattnet men vill komma längre.
Funderar på en ack-tank (500l eller 750l) och några fler solpaneler.
Från acktanken skulle jag sedan vilja värma luften i mitt luftburna system, och på så vi slippa den "elpatron/ värme-element" som idag skjuter till den energi som behövs. Jag har letat lite men inte hittat det jag söker: vatten -> luft. Egentligen ett vanligt vattenelement med varmvatten från ack-tanken som placeras i lufttrumman.
Någon som har liknande erfarenheter?
Är det någon vits?
Har ett 188kvm hus med luftburen värme och frånluft-väreväxlare. Ska installera solpanel för varmvattnet men vill komma längre.
Från acktanken skulle jag sedan vilja värma luften i mitt luftburna system, och på så vi slippa den "elpatron/ värme-element" som idag skjuter till den energi som behövs. Jag har letat lite men inte hittat det jag söker: vatten -> luft. Egentligen ett vanligt vattenelement med varmvatten från ack-tanken som placeras i lufttrumman.
Är det någon vits?
Det kallas för vattenbatteri det du söker
denna kanske:
http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=dd544720347df5bcc4ca21ced107ad32
denna kanske:
http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=dd544720347df5bcc4ca21ced107ad32
Jag är i precis samma läge som du. Har hittat en produkt som kanske skulle funka:mbrodin skrev:
Spiroanslutna batterier.
Jag tänkte kontakta dem efter semestern och höra om det skulle funka.
Vad tror du? Eller har du provat något annat?
ca 3000:- men de flesta ger inte tillräcklig höjning av luften utan du kan behöva 2 st eller nöja dig med att sätta en på sugsidan av cirkulationsfläkten och låta elbatteriet sköta resten.Allt beror på vad du vill använda som komplement till solvärmen.
Hejmbrodin skrev:Hej
Är det någon vits?
Luftburen värme ska tryckas i under golvet i kanaler . Har byggt ett experimenthus för att prova detta system. Massor av erfarenhet har jag , ska senare koppla ihop detta med solvärme, också luftburen.
Att tänka på är drivfläkten som ska dimensioneras rätt och placeras så att ljud undvikes
Jan Ängmo
Kan nu rapportera att jag testat Aircoil's värmebatteri med gott resultat.Åke L skrev:
Jag fick en skräddarsydd variant för 2.500 + moms, ca 40x25 cm.
Jag kör in varmvatten på 50-52 C som svalnar 2-3 C i värmebatteriet och ut kommer varmluft på ca 38-40 C. Funkar bra att värma upp mitt enplanshus på 146 m2. Funkade även under de kalla dagarna i början på året (ca 5-10 minusgrader, minus 13 som kallast).
Liknande trådar
-
Docka luft-vattenvärmepump mot acktank?
Värmepumpar -
Smart värmestyrning av system med acktank och termoventil
Värmepumpar -
Hur fungerar denna termostat till bergvärmens acktank?
Värmepumpar -
Ojämnt värmeuttag från acktankar - råd och tips inför dockning?
Ved, Pellets, Flis -
Luftburen värme i stället för vattenradiatorer
Värme allmänt