4 945 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
vattentätning i hela badrummet?
Sida 1 av 2
Hej!
håller precis på med badrummet och har flytspacklat hela golvet, ska ha klinker där sedan. Nu till nästa moment med ång och vatten tätning. Kommer köra på Cascos system helt igenom hade jag tänkt.
Skall man ha Wet Stop matta över hela golvet i badrummet, dusch och bakom handfat? (tänker på de nya reglerna)
Ska alla väggar och taket tätas med Aqua Stop?
Och hur är det med hallgolvet, bör man även ha Wet Stop matta där, kommer vara blöta stövlar på klinkern ...
håller precis på med badrummet och har flytspacklat hela golvet, ska ha klinker där sedan. Nu till nästa moment med ång och vatten tätning. Kommer köra på Cascos system helt igenom hade jag tänkt.
Skall man ha Wet Stop matta över hela golvet i badrummet, dusch och bakom handfat? (tänker på de nya reglerna)
Ska alla väggar och taket tätas med Aqua Stop?
Och hur är det med hallgolvet, bör man även ha Wet Stop matta där, kommer vara blöta stövlar på klinkern ...
Om du skall bygga enligt branchreglerrna bkr, så finns de på www.bkr.se att ladda hem. Där skall det fukttätas enligt monteringsanvisning i hela utrymmet, förutom taket.
Tätskiktet skall bli en så heltäckande kub som möjligt med få hål....bara avlopp vatten o dörr i princip. om jag fattat det rätt.
/Åsa
Tätskiktet skall bli en så heltäckande kub som möjligt med få hål....bara avlopp vatten o dörr i princip. om jag fattat det rätt.
/Åsa
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det skall framgå av instruktuionerna som följer med tätskiktet hur det skall användas. De instruktionerna skall följas till punkt och pricka. Är dt något som inte klart framgår så får du fråga tillverkaren, helst per mail eller annat sätt där du får ett svar som du kan spara som del av din dokumentation. Observera att de svar du kan få i butiken skall du bara se som vägledande, butikerna brukar ha noll koll.
Lyckas du trots kontakt med tillverkaren inte få ett begripligt svar så byt fabrikat.
Lyckas du trots kontakt med tillverkaren inte få ett begripligt svar så byt fabrikat.
Oki, jag får helt enkelt ta och kontakta Casco med andra ord så får vi se vad de säger
Tack för alla svar så länge
En stilla fundering är om folk verkligen klär in alla väggar i Wet Stop matta el motsvarande, den säljs i 5 x 1 m och 25 x 1 m, och 5 x1m lär inte räcka till det minsta badrum ens ... :-O
En stilla fundering är om folk verkligen klär in alla väggar i Wet Stop matta el motsvarande, den säljs i 5 x 1 m och 25 x 1 m, och 5 x1m lär inte räcka till det minsta badrum ens ... :-O
Hej!
Jag var i kontakt med PCI-Sverige för något halvår sedan angående frågan om man kunde kombinera deras tätskiktsmatta PCI Pecilastic W med deras rollade system - alltså använda mattan på de mest utsatta områdena (hela golvet + runt dusch/badkar) i badrummet och det rollade systemet i övrigt. Svaret jag fick var att detta inte var några problem.
Båda deras system är ju godkända enligt de nya reglerna så varför skulle man inte få kombinera dessa? Har inte lusläst de nya reglerna och böjer mig naturligtvis om någon pekar ut var det står att man inte får göra så. I så fall finns ju dock ett annat problem om det är så att man inte kan lita på de uppgifter man får direkt från tillverkarna.
Mvh,
Jag var i kontakt med PCI-Sverige för något halvår sedan angående frågan om man kunde kombinera deras tätskiktsmatta PCI Pecilastic W med deras rollade system - alltså använda mattan på de mest utsatta områdena (hela golvet + runt dusch/badkar) i badrummet och det rollade systemet i övrigt. Svaret jag fick var att detta inte var några problem.
Båda deras system är ju godkända enligt de nya reglerna så varför skulle man inte få kombinera dessa? Har inte lusläst de nya reglerna och böjer mig naturligtvis om någon pekar ut var det står att man inte får göra så. I så fall finns ju dock ett annat problem om det är så att man inte kan lita på de uppgifter man får direkt från tillverkarna.
Mvh,
Om det rollade systemet också uppfyller de nya kraven på täthet så går det bra att kombinera dem, även om jag inte ser poängen med det. Då kan man lika gärna använda det ena eller andra i hela utrymmet. Men Cascos rollade system till exempel, uppfyller inte de nya kraven, och får bara användas om en fuktdimensionering visar att konstruktionen klarar ett mindre tätt tätskikt. Skulle konstruktionen klara det kan man köra deras rollade system i hela utrymmet, och då kombinera med duken i duschen om det nu känns bättre, även om det är onödigt. Men som grundregel, och alltid med träväggar, så klarar konstruktionen inte de mindre täta tätskiktet, och då ska de nya tätskikten användas i hela utrymmet, även där vattenbegjutning inte förekommer.
En anledning till att kombinera kan ju vara att man för länge sedan sprängt sin renoveringsbudget och vänder och vrider på varenda sten för att hitta sätt att spara pengar på. Mattan var när jag kollade upp detta dyrare än vad det rollade systemet var och jag kunde spara en slant på att kombinera dem och ändå känna mig trygg med att jag hade det bästa tätskikt som gick att köpa på golvet och runt badkaret. Det rollade systemet var också enklare att få på för en lekman som jag själv (även om arbetsbördan/svårighetsgraden på mattan var helt ok den också).
Håller dock med om att det är dumt att snåla på tätskiktet om man kan undvika det, men för mig var iaf detta med att kombinera en bra kompromiss.
Mvh
Håller dock med om att det är dumt att snåla på tätskiktet om man kan undvika det, men för mig var iaf detta med att kombinera en bra kompromiss.
Mvh
Jag förstår det, och kan på ett sätt tycka att det är vettigt. Men man ska vara medveten om att det är ett avsteg från branschreglerna utan tvekan och antagligen från vad som kan anses vara fackmässigt utförande. Hur ditt försäkringsbolag ser på det vid en eventuell skada är väl pudelns kärna, men det är inte alla som bryr sig om det.
Om det bryter mot branschregerna att göra som jag gjort så har ju PCI gett mig felaktiga uppgifter när jag frågat dem om det var ok att göra så. Med "ok" menar jag då att det är enligt branschreglerna och kan anses fackmannamässigt vilket jag också var tydlig med vid frågetillfället. Hade det inte varit ok så hade det ju varit både billigare och enklare för mig att köra det rollade systemet i hela badrummet och det var ju just det faktumet att det gick att kombinera som fick mig att välja deras system.
Mvh
Mvh
PCI har både ett duksystem och ett rollat system som är godkända enligt de nya kraven. Man kan använda endera systemet, eller kombinera dem som du gjort. Jag ser dock ingen fördel med att kombinera dem. Sedan finns antagligen PCIs gamla system kvar på marknaden också, och det är alltså inte okej att blanda den med folien om konstruktionen under egentligen kräver de nya systemen.