19 181 läst · 13 svar
19k läst
13 svar
Hur många kubik betong?
Vet att det ska finnas en tråd på forumet om hur man räknar ut mängden betong till plattan, men jag hittar inte den?! Är det någon som vet hur man gör?
Jag har L-sockelelement 300 mm höga, 200 mm kantbalk och 200 mm cellplast-isolering. Plattans yttermått är 3,3 x 2,4 m.
Hoppas någon kan hjälpa mig!
/DT
Jag har L-sockelelement 300 mm höga, 200 mm kantbalk och 200 mm cellplast-isolering. Plattans yttermått är 3,3 x 2,4 m.
Hoppas någon kan hjälpa mig!
/DT
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Grovt räknat: 2,4*3,3*0,3 = 2,38 kubikmeter.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Självklart men det framgår dessvärre inte hur mycket fyllt med grus det är, mao i vilken höjd isoleringen ligger. Om den ligger i samma höjd som L-sockelelementen så blir det 3,3*2,4*0,1 =0,792 kubikmeter.
Med min järnhandel är det då inga problem. Frågar man innan så ska de banne mig ge den servicen
Annars kan man ju alltid byta järnhandel 
Knepigt också att det alltid ska saknas några deciliter så man MÅSTE blanda mer.
Knepigt också att det alltid ska saknas några deciliter så man MÅSTE blanda mer.
Fast jag hade tänkt beställa betong från bil.v-g skrev:
Annars har jag inga problem att lämna tillbaka hos min bygghandel heller...
Ett annat förslag DT eftersom du inte behöver så mycket och beroende på hur flexibel du själv är så kan du ju prova att ta ett snack med betongleverantören att de svänger inom dig med just sådant som blivit över från någon annan. I större samanhang så är den mängd du behöver just en kladd. Kanske du då kan få betongen väldigt billigt.
Det hade varit perfekt att få en samleverans till något större bygge.Snurre skrev:Ett annat förslag DT eftersom du inte behöver så mycket och beroende på hur flexibel du själv är så kan du ju prova att ta ett snack med betongleverantören att de svänger inom dig med just sådant som blivit över från någon annan. I större samanhang så är den mängd du behöver just en kladd. Kanske du då kan få betongen väldigt billigt.
Tack för alla svaren!
/DT
Liknande trådar
-
Hjälp! Hur många säckar betong behöver jag?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur mycket ved? Hur många kubik?
Ved, Pellets, Flis -
Hur många säckar av grovbetong jag måste köpa?
Hur många grovbetongsäckar, 20 kg kan man blanda i en 135 l blandare?
7 kubikmeter betong blir hur många säckar cement?
Grund & Markarbeten