Byggahus.se
Under kvällen slutade elen i huset att fungera, förutom vissa lampor.

Går ner till elskåpet/elskåpen och ingen jordfelsbrytare har gått, ingen automatsäkring har gått, och huvudsäkringarna ser hela ut. Byter dem ändå en och en men ingen lycka.

Då huset är gammalt finns det även ett litet skåp vid huvudentrén där vi har inkommande servis kopplad till 3 x 25A porslinssäkringar. Testar även att byta dem men ingen lycka där heller. Men vid ett tillfälle bränner en av dem av när jag slår på huvudströmmen.

Tar bort säkringarna och kollar in i passdelarna, och en ser bränd ut och en annan ser halva passdelen ut att vara helt borta. Säkringarna är också varma vid servisledningen, trots att säkringarna i huvudskåpet är kalla.

Ringer jourelektriker direkt. Efter att ha meckat runt och bytt kablar i huvudskåpet som han kanske såg var kassa (?) så byter han även passdelar i skåpet där inkommande kommer in.

Men utöver att passdelarna ser kassa ut, så ser en av de inkommande kablarna grön ut och allmänt kass.

Så, efter min långa uppsats. Vad är tillvägagångssättet efter denna upplevelse?

Det känns spontant som att den inkommande serviskabeln måste kortas där den ser ut att vara bränd och ärgad. Nätägaren måste också vara inblandad eftersom det måste stängas av i gatan innan ingrepp kan göras.

Men behöver jag även se över samtliga automatsäkringar och göra en total översyn av min el? Vad hade ni gjort?

• Gilla
Karobi
  • Laddar…
Ring valfri elfirma är mitt tips.
Du behöver inte kontakta nätägaren.

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
...
Du behöver inte kontakta nätägaren.
Är det riktigt sant? Skåpet i gatan tillhör nätägaren. Men åtminstone här har den lokala elfirman god relation med aktuell nätägare och sköter det smidigt när jobbet utförs.

• Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
För att åtgärda serviskabeln som såg ut att ha sett bättre dagar på ena fasen in (precis vid kontakten till säkringen) måste nätägaren vara med i loopen om inte elektrikern har rätt att tillfälligt stänga av i gatan själv?

Men vad tror ni om eventuella följdfel som kan ha uppstått i samband med detta, måste elskåpen gås igenom?

M MagHam skrev:
Är det riktigt sant? Skåpet i gatan tillhör nätägaren. Men åtminstone här har den lokala elfirman god relation med aktuell nätägare och sköter det smidigt när jobbet utförs.
Om elektrikern anser sig behöva assistans från nätägaren brukar denne sköta kommunikationen själv.

J JockeHX skrev:
För att åtgärda serviskabeln som såg ut att ha sett bättre dagar på ena fasen in (precis vid kontakten till säkringen) måste nätägaren vara med i loopen om inte elektrikern har rätt att tillfälligt stänga av i gatan själv?

Men vad tror ni om eventuella följdfel som kan ha uppstått i samband med detta, måste elskåpen gås igenom?
Svårt att svara på utan bilder, men allra helst bör man vara på plats för att veta.

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Varför skulle du få följdfel?

snaggletooth snaggletooth skrev:
Om elektrikern anser sig behöva assistans från nätägaren brukar denne sköta kommunikationen själv.
Precis det jag skrev.

Tommty
Låter som att det har varit dålig kontakt. Brukar ibland hända med gamla porslinssäkringar om dessa är gammla och slitna eller inte skruvats in hela vägen när någon tidigare elektriker har brutit strömmen. då brukar också passdelen eller ibland hela huset för säkringen gå i bitar.

Om det är varmgång så brukar det inte finnas några större följdfel, eventuell en kabel som tagit stryk av värmeutvecklingen runtom säkringen, som det verkar så bytte elektrikern detta.

kanske dags att se över elanläggningen?

• Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Tommty Tommty skrev:
Låter som att det har varit dålig kontakt. Brukar ibland hända med gamla porslinssäkringar om dessa är gammla och slitna eller inte skruvats in hela vägen när någon tidigare elektriker har brutit strömmen. då brukar också passdelen eller ibland hela huset för säkringen gå i bitar.

Om det är varmgång så brukar det inte finnas några större följdfel, eventuell en kabel som tagit stryk av värmeutvecklingen runtom säkringen, som det verkar så bytte elektrikern detta.

Om det är glappigt i faserna så finns väl även risken att det är glapp i nolla så skadar nog inte med en översyn från inkommande och in till central. Mest att se till så att allt sitter åtskruvat ordentligt och inga skador finns. Ett nollfel kan ju bli en hyfsat dyr historia när saker får alla möjliga spänningar mellan 0-400V...

• Gilla
Robot2.0 och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om det är glappigt i faserna så finns väl även risken att det är glapp i nolla så skadar nog inte med en översyn från inkommande och in till central. Mest att se till så att allt sitter åtskruvat ordentligt och inga skador finns. Ett nollfel kan ju bli en hyfsat dyr historia när saker får alla möjliga spänningar mellan 0-400V...
Yes, nu har jag haft min lokala elektriker på besök som kollat igenom och diskuterat detta. Inkommande nolla såg ok ut så det var mestadels den illa åtgångna första faskabeln som såg riktigt risig ut vid anslutningen.

Men eftersom nätägaren ska ansvara för kabeln in i huset så är de de som måste korta av kabeln så nu kommer jag behöva invänta ett besök från dem.

Jag återkommer med en bild på proppskåpet sedan när Ellevio-killen varit här, jag missade min chans då jag behövde hoppa in i ett möte att ta bild när kåpan var borta.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
PEN ligger separat och inte i en säkringhållare. Den plockar man inte bort utan att ha väldigt speciella anledningar för det, i stort sett aldrig.

Glappet jag pratar som är mer vanligt är mellan säkringen och passkontakten.

Tommty Tommty skrev:

Ja så är det. Elanläggningen är väl genomgången under senare tid och är modern, men inte det extra lilla proppskåpet som är precis där serviskabeln kommer in. Den har inte fått kärlek på x antal årtionden skulle jag tro, och nu är det dags att ta tag i det.

Tommty Tommty skrev:
PEN ligger separat och inte i en säkringhållare. Den plockar man inte bort utan att ha väldigt speciella anledningar för det, i stort sett aldrig.

Jo, så är det ju förstås.
Tommty Tommty skrev:

Jag svarade lite slarvigt på fel inlägg där... Läste om ena fasen på inkommande servis som såg dålig ut. Inte säkringarna i sig eller passdelarna. Men det är ju helt rätt att nollan inte går via säkring förstås så det blev nog lite otydligt :)

M MagHam skrev:
Precis det jag skrev.
Exakt, du hade inte behövt citera mig överhuvudtaget ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.