188 747 läst · 1 085 svar
189k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
LinköpingL Loxxx skrev:
Kedjehus fr 71 el 72 dvs strax före första oljekrisen
Fjärrvärme, el c:a 200 kWh/månad
Har inte dragit igång värmen ännu för i år. Visst börjar det bli lite kyligt men funkar ännu.
Sälj bilen och köp en du har råd med. Allt måste inte vara nytt. Spara så du har en buffert till hund och katt istället för att betala dyra försäkringar.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Ett tveksamt råd om du inte är beredd på att ha en hund-reparationsfond på 150 tusen, alternativt börja om med en annan hund om det skiter sig. Minsta skråma som kräver övernattning på sjukhuset blir fånigt dyrt.Bockamålen skrev:
Å andra sidan blir det fånigt dyrt även med försäkring. Borrelia gick på 40000 varav försäkringen tog hälften.MathiasS skrev:
Har "bara" läst 10sidor .. hur gick det för Ts ?
Nu har elräkning för december kommit.H Hammarspik skrev:Känner för att uppdatera lite. Nu har vintern kommit med snö och minusgrader sen några dagar tillbaka och dom här dagarna har de gått åt 17-20 kwh om dagen. 20 grader inne, duschat, tvättat, diskat, lagat mat, tvn igång. Många sa i somras att jag inte vet vad som väntar men jag är inte orolig än. Visst kan de bli kallare men nu vet jag vad huset drar vid ca -5
hade elräkning på under 1500 i sept och okt.. räknar med ca 2000 för nov. Vad har ni för elräkning?
Hur slutade året?
Hmmm, trevligt för dig med låga kostnader och middag på både julafton och nyår.H Heby78 skrev:
Är dock betydligt mycket mer intresserad av att veta hur det gick för TS, Hammarspik.
Ja, vad är det med alla osköna människor som ska gnugga sin tur i elavtal i alla andras ansikte? Otur i allt annat? Eller det Greta skrev, "smalldickenergy"lunnabo skrev:
lunnabo skrev:
Året slutade bra har kunnat spara 2000 i nov och dec. Och elräkningen för dec landade på 3300, helt okej.. jag ville inte ha en dyr elräkning så jag såg till att inte heller få en dyr elräkning!!! Man ska inte använda mer el än vad man har råd med
Budgeten för framtiden ser ut såhär just nu. blir bara bättre och bättre för varje månad som går.
hyra 6000
El svårt att säga men 3300 december månad!
Lån 1 1700 borta om några månader
Lån 2 3100
Bilf 600 men ska ändra till billigare när perioden är slut
Internet 290
3 mobil telefoner 285
barnomsorg 540 just nu men borta snart
Barnf 280
A-kassa 170
Hemf 70
Tandv 70
Nyckel 39
Hundf 500
Kattf 190
så barnomsorgen försvinner helt snart. +540 där. Billigare bilförsäkring snart. Lån 1 har jag ”bara” 9000 kvar att betala, så snart +1700 där.
Utöver varje månadsräkningar tillkommer sophämtning var tredje månad. Slamtömning 1 gång om året. Skatt på bilen, service lampan började lysa idag. Snart dags för nya sommardäck.. besiktiga bilen, säkert något mer jag inte kommer på nu
har ändå kunnat spara 2000 i nov och dec, så 4000 på sparkontot nu och tänker fortsätta med 2000 varje månad.
målet är 4500 på mat
1500 på bränsle istället för 3-4000!!!
Spara 2000
Och resten på övrigt/nöje/kläder osv
Inkomst 27500
elstöd och skatteåterbäring tänkte jag skulle gå raka vägen till sparkontot.
hyra 6000
El svårt att säga men 3300 december månad!
Lån 1 1700 borta om några månader
Lån 2 3100
Bilf 600 men ska ändra till billigare när perioden är slut
Internet 290
3 mobil telefoner 285
barnomsorg 540 just nu men borta snart
Barnf 280
A-kassa 170
Hemf 70
Tandv 70
Nyckel 39
Hundf 500
Kattf 190
så barnomsorgen försvinner helt snart. +540 där. Billigare bilförsäkring snart. Lån 1 har jag ”bara” 9000 kvar att betala, så snart +1700 där.
Utöver varje månadsräkningar tillkommer sophämtning var tredje månad. Slamtömning 1 gång om året. Skatt på bilen, service lampan började lysa idag. Snart dags för nya sommardäck.. besiktiga bilen, säkert något mer jag inte kommer på nu
har ändå kunnat spara 2000 i nov och dec, så 4000 på sparkontot nu och tänker fortsätta med 2000 varje månad.
målet är 4500 på mat
1500 på bränsle istället för 3-4000!!!
Spara 2000
Och resten på övrigt/nöje/kläder osv
Inkomst 27500
elstöd och skatteåterbäring tänkte jag skulle gå raka vägen till sparkontot.
[QUOTE="Hammarspik, post: 5085442, member:
elstöd och skatteåterbäring tänkte jag skulle gå raka vägen till sparkontot.[/QUOTE]
Om räntan på lånen är högre än du får i sparränta så är det bättre att betala in extra på lånen.
elstöd och skatteåterbäring tänkte jag skulle gå raka vägen till sparkontot.[/QUOTE]
Om räntan på lånen är högre än du får i sparränta så är det bättre att betala in extra på lånen.