På konsumentens sida
· 2 940 inlägg
En järnmeteorit har blivit rättssak efter att markägaren och de som fann den ville olika saker.
Du kan läsa artikeln här: Bråk om rymdsten på privat mark
Du kan läsa artikeln här: Bråk om rymdsten på privat mark
Om markägaren hittat den först hade det varit solklart, men hade jag själv (som är amatörastronom) hittat den i skogen hade jag självklart behållit den.Luddis_1 skrev:
Skillnad om du hittar malm på annans mark, då kan du förstås muta in marken om det inte redan är gjort, men en meteorit som fallit ner utanför tomtmark är annat.
Jag hade sökt meteoriter till leda om inte rättsläget vart oklart och det i princip är förbjudet att använda metalldetektor i Sverige.. Hade vi haft ett annat regelverk så är jag säker på att vi haft Nationalmuseum fullt av meteoriter. Jag har själv sett två nedslag i Lappland, men med det oklara rättsläget så har det inte vart aktuellt att ens tänka tanken på att söka efter meteoriten.
Menar du alltså att meteoriter skulle ha ett tillräckligt högt värde för att du skulle kunna tjäna pengar på dem, eller är det pga intresse?Cheesen skrev:
Jag hade sökt meteoriter till leda om inte rättsläget vart oklart och det i princip är förbjudet att använda metalldetektor i Sverige.. Hade vi haft ett annat regelverk så är jag säker på att vi haft Nationalmuseum fullt av meteoriter. Jag har själv sett två nedslag i Lappland, men med det oklara rättsläget så har det inte vart aktuellt att ens tänka tanken på att söka efter meteoriten.
Hmm, har väl hört att det är olagligt vid typ fornminnesplatser med metalldetektor, men efter ditt inlägg så ser jag att det t.o.m. är olagligt på egen tomt(!) Så, leta tomtrör eller borttappade skruvar med metalldetektor är alltså olagligt utan speciella tillstånd. Helt otroligt. Gravplundrare lär ju inte låta bli att använda det i alla fall…
Löjligt är ju lite att ta i kan jag tycka.F fsn skrev:
F fsn skrev:
Löjligt och pinsamt att driva frågan? Oj det va hårda ord när det inte finns några vägledande domar.
En detalj är ju att både markägare och dem som hittade objektet båda ville att artefaktens skulle till museum.
Så anledningen som jag ser det är ju som sagt att få en vägledande dom för framtida fall.
Logiskt eller ej så står jag iaf fast med att det som finns på min mark är mitt, förutsatt att någon inte fysiskt har tappat något typ plånbok etc.
Men jag är ologiskt
En nyligen nedfallen sten är lite som att "rymden" tappat något på din mark och liknar lite fallet med tappad plånbok och när inte ägaren vill ha tillbaks den tillfaller den upphittaren och inte markägarenLuddis_1 skrev:
Helt utan juridik i tanken tycker jag att den som hittar en fallen meteor lätt nog att enkelt bära med sig ska ha rätt att behålla den.
Men någonstans går en gräns, ponera ett enormt meteor-nedslag med en sten som dels är mycket tung dels som gräver sig ner under markytan, där känns det tveksamt att upphittaren skulle ha rätt att dra dit kran och lastbil för att ta med sig den.
Summerat så är det som alltid, storleken har betydelse.
Men någonstans går en gräns, ponera ett enormt meteor-nedslag med en sten som dels är mycket tung dels som gräver sig ner under markytan, där känns det tveksamt att upphittaren skulle ha rätt att dra dit kran och lastbil för att ta med sig den.
Summerat så är det som alltid, storleken har betydelse.
Det var jag som tappade meteoriten där för något år sedan under en vandring.
Kunde inte hitta den i mörkret sen.
Tycker att det borde vara min meteorit som de lagt beslag på. Hur får jag tillbaka den?
Kunde inte hitta den i mörkret sen.
Tycker att det borde vara min meteorit som de lagt beslag på. Hur får jag tillbaka den?