Byggahus.se
Hej!
Vi flyttade in i vårt nybygge i maj! Jag har länge varit skeptisk angående installationen av vår NIBE f730.
Vi har golvvärme i hela nedervåningen och radiatorer på övervåningen. Värmepumpen är installerad med en shunt, esbe (se bild). Problemet är att det har sedan inflytt varit i stort sett samma framledning på bägge systemen?

Är det någon expert här som kan se på bilderna och kanske till och med kan se vad som är fel?

Tack på förhand!
/Viktor

• Digital kontrollpanel för klimatsystem som visar temperaturer och inställningar med klar grönt lysande indikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm som visar information om klimatsystem ombord på ett fordon eller anläggning, omgiven av kontrollknappar.
    Skapa konto
  • Installation av VVS med kopparledningar, cirkulationspump, och värmeregulator under tak, inomhus.
    Skapa konto
Ja det första man ser är ju att det vill ju ha mycket högre temp på klimatsystem ett å den verkar ju inte orka att göra dom tempraturerna då gradminuterna är väldigt långt efter

Har ni blockerat tillskottet?

Sett till gradminuterna borde tillskottet vara igång :thinking:

Hej, ja tillsatsen var blockerad. Jag tog bort den nu, men framledningen på dem båda klimatsystemet är ändå på ungefärlig samma temperatur.
Den kommer aldrig riktigt upp i den beräknade framledningen.

V virreA skrev:
Hej, ja tillsatsen var blockerad. Jag tog bort den nu, men framledningen på dem båda klimatsystemet är ändå på ungefärlig samma temperatur.
Den kommer aldrig riktigt upp i den beräknade framledningen.
ge det lite tid efter att du släppt på tillsatsen och utvärdera imorgon

• Gilla
Mitchel
  • Laddar…
V virreA skrev:
Hej!
Vi flyttade in i vårt nybygge i maj! Jag har länge varit skeptisk angående installationen av vår NIBE f730.
Vi har golvvärme i hela nedervåningen och radiatorer på övervåningen. Värmepumpen är installerad med en shunt, esbe (se bild). Problemet är att det har sedan inflytt varit i stort sett samma framledning på bägge systemen?

Är det någon expert här som kan se på bilderna och kanske till och med kan se vad som är fel?

Tack på förhand!
/Viktor
Ser ut som att golv shunt slurkar i sig all värme då inte tillräckligt produceras. Dvs 2 olika problem...
Har länge haft samma problem o då blir vån1 varm och vån2 kall.....
Kan lösas med statiska pumpflöden samt justera ned golvvärme flöden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.