2 284 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Enbart värme i vissa element, men bara vid lägre temperatur - Bergvärme Nibe s1255
Hej!
Nyss inflyttat i villa med bergvärme så försöker fortfarande lära mig! Men till mitt problem. Vi har märkt att när vi kör bergvärmen på en lägre temperatur (-2 i konsollen för bergvärmen och rekommenderade kurvan, en Nibe s1255) så får vi ingen värme i 4 av 5 element på övervåningen. På nedervåning blir det värme överallt och fungerar fint.
Jag har försökt felsöka lite själv och luftat elementen, kollat så att ventiler och termostater är helt öppna, etc. och något vi märkte var att när vi ställer bergvärmen på en högre temperatur (t.ex. +1 eller +2 i konsollen) så blir det gott om värme på övervåningen, i alla element. Den temperaturen medför dock att det blir nästan alldeles för varmt på nedervåningen istället och drar onödigt mycket el. Nu när elpriserna är som dom är så tänkte jag se om det går att lösa problemet.
Så för att sammanfatta - kör vi "lagom" värme inställd på bergvärmen så fungerar alla element på nedervåning men 4 av 5 element på övervåningen är helt kalla. Kör vi istället "mycket" värme inställd på bergvärmen så blir det värme i alla element, men onödigt varmt på nedervåningen. Någon som har en idé på vad det kan vara som spökar?
Slänger med en bild på hur elementen som inte blir varma ser ut.
Nyss inflyttat i villa med bergvärme så försöker fortfarande lära mig! Men till mitt problem. Vi har märkt att när vi kör bergvärmen på en lägre temperatur (-2 i konsollen för bergvärmen och rekommenderade kurvan, en Nibe s1255) så får vi ingen värme i 4 av 5 element på övervåningen. På nedervåning blir det värme överallt och fungerar fint.
Jag har försökt felsöka lite själv och luftat elementen, kollat så att ventiler och termostater är helt öppna, etc. och något vi märkte var att när vi ställer bergvärmen på en högre temperatur (t.ex. +1 eller +2 i konsollen) så blir det gott om värme på övervåningen, i alla element. Den temperaturen medför dock att det blir nästan alldeles för varmt på nedervåningen istället och drar onödigt mycket el. Nu när elpriserna är som dom är så tänkte jag se om det går att lösa problemet.
Så för att sammanfatta - kör vi "lagom" värme inställd på bergvärmen så fungerar alla element på nedervåning men 4 av 5 element på övervåningen är helt kalla. Kör vi istället "mycket" värme inställd på bergvärmen så blir det värme i alla element, men onödigt varmt på nedervåningen. Någon som har en idé på vad det kan vara som spökar?
Slänger med en bild på hur elementen som inte blir varma ser ut.
Undrar om inte det där är ett enrörssystem? Kan vara vanskliga att kalibrera vad jag förstått. Sök i forumet på enrörssystem så kan du hitta en del. Notera dock att jag inte är säkerts att det är just ett enrörssystem.
/LOB
/LOB
Det där lär INTE vara enrörssystem.L lob skrev:
Vid enrörssystemet så ska större delen av vattnet ledas bredvid radiatorn.
Det låter som att hela radiatorkretsen behöver en injustering av flödena/tryckfallen/difftemperaturen över radiatorerna.B Biigbeer skrev:Så för att sammanfatta - kör vi "lagom" värme inställd på bergvärmen så fungerar alla element på nedervåning men 4 av 5 element på övervåningen är helt kalla. Kör vi istället "mycket" värme inställd på bergvärmen så blir det värme i alla element, men onödigt varmt på nedervåningen. Någon som har en idé på vad det kan vara som spökar?
Det ser ut som att det har suttit slottsventiler tidigare, som någon har bytt ut till termostatventiler. Vid utbytet så lär det inte ha gjorts någon injustering.
De radiatorer som är varma behöver strypas flödesmässigt.
I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Då lär du ha bägge rören upp genom golvet, i golvet sitter sedan en bygling med strypning.L lob skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/forum/threa...gor-radiatorer-som-inte-blir-varma-mm.253034/

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-radiator-i-enroerssystem.391938/
Kan vara att din VP vid lägre framvärme drar ned på farten för cirkpumpen. Kanske den står på automatik nu ställ om till konstant och prova med ca 50 % fart.B Biigbeer skrev:Hej!
Nyss inflyttat i villa med bergvärme så försöker fortfarande lära mig! Men till mitt problem. Vi har märkt att när vi kör bergvärmen på en lägre temperatur (-2 i konsollen för bergvärmen och rekommenderade kurvan, en Nibe s1255) så får vi ingen värme i 4 av 5 element på övervåningen. På nedervåning blir det värme överallt och fungerar fint.
Jag har försökt felsöka lite själv och luftat elementen, kollat så att ventiler och termostater är helt öppna, etc. och något vi märkte var att när vi ställer bergvärmen på en högre temperatur (t.ex. +1 eller +2 i konsollen) så blir det gott om värme på övervåningen, i alla element. Den temperaturen medför dock att det blir nästan alldeles för varmt på nedervåningen istället och drar onödigt mycket el. Nu när elpriserna är som dom är så tänkte jag se om det går att lösa problemet.
Så för att sammanfatta - kör vi "lagom" värme inställd på bergvärmen så fungerar alla element på nedervåning men 4 av 5 element på övervåningen är helt kalla. Kör vi istället "mycket" värme inställd på bergvärmen så blir det värme i alla element, men onödigt varmt på nedervåningen. Någon som har en idé på vad det kan vara som spökar?
Slänger med en bild på hur elementen som inte blir varma ser ut.
Jag håller med. Det ser ut som ett typiskt tvårörssystem med självcirkulation. Det var vanligt runt 50-talet i anläggningar med olje- eller vedpanna. Det innebär att det finns ett grovt rör som går ifrån källaren upp till vinden, och där delar det sig i två framledningar som går på vardera långsida av huset. Elementen är då kopplade med vertikala nedstick från de ledningarna och sedan går ned till motsvarande returledningar i källartaket. Med högtempererad el-/olje-panna så stiger dett varma vattnet då upp till vinden och när det kallnar sjunker det ned genom elementen. Elementen på övervåningen ligger då på en högre nivå än framledningarna och med en cirkulations blir då är det lättare för vattnet att ta vägen ned till elementen på mellanvåningen. Jämför med självcirkulationen där det är värmen som driver runt vattnet och det det då av fysikens lagar stiger så högt det kan. Min erfarenhet är, som @jonaserik är inne på, att cirkulationspumpen och framför alt styrningen av denna inte är konstruerad/dimensionerad för ett sådant system. När jag satte in en arbetstank och en separat cirkulationspump för radiatorkretsen blev det mycket bättre.Demmpa skrev:
Redigerat:
Byt termostaterna till vanliga rattar för fast justering (bannlys sedan den som rör rattarna efter justering
), helst ska det strypas på returen men i äldre system saknas ofta de ventilerna.
Sedan justeras strypning på elementen med rattarna och med ev. justering av hastighet på cirkulationspumpen i bvp (om det går) så att alla elementen blir varma. In och utloppstemperatur mäter du med en IR-termometer så du får ca 5-7 graders differens mellan in och utlopp. Och samtidigt kontrolleras in och ut differens på bvp som optimalt bör ligga på 5-7 grader, Det var snabbinstruktion hur jag gjort med ett hus från -60 och liknande system, men en Thermia Villa pump.
Går inte grundjustering utföras får du ta det vidare och leta orsaken.
Sedan justeras strypning på elementen med rattarna och med ev. justering av hastighet på cirkulationspumpen i bvp (om det går) så att alla elementen blir varma. In och utloppstemperatur mäter du med en IR-termometer så du får ca 5-7 graders differens mellan in och utlopp. Och samtidigt kontrolleras in och ut differens på bvp som optimalt bör ligga på 5-7 grader, Det var snabbinstruktion hur jag gjort med ett hus från -60 och liknande system, men en Thermia Villa pump.
Går inte grundjustering utföras får du ta det vidare och leta orsaken.
Jag har haft liknande injusteringsproblematik hemma. Se över ifall grundflöde på radiatorventilerna behöver justeras. Då tänker jag att de raditorerna på nedervåningen behöver strypas lite, så att inte allt går genom dessa radiatorer.
Om ni ställt ned bergvärmen så att den levererar för lite effekt, utan att vrida ned temperaturen på termostaterna, så kommer dessa stå med fullt flöde.
Här är en förklarande film på danska:
Se också danfoss instruktion:
Om ni ställt ned bergvärmen så att den levererar för lite effekt, utan att vrida ned temperaturen på termostaterna, så kommer dessa stå med fullt flöde.
Här är en förklarande film på danska:
Se också danfoss instruktion:
Varför byta ut termostaterna till rattar?A AndersS skrev:
Förenklat:
Steg 1: Injustering av flödet genom alla radiatorer med termostaterna bortplockade.
Steg 2: Justera in centrala reglerenheten så att det blir ”rätt” temperatur i byggnaden och att temperaturen hålla jämn oberoende utetemperaturen. Helst även innegivare inkopplad, samt termostaterna bortplockade.
Steg 3: Montera dit termostaterna, de börjar inte stryps flödet förrän rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla, tex solinstrålning.
Därför att vattnet snurrade för fort runt i de närmaste radiatorerna och orkade inte runt, ökade du cirkulationspumpen sjönk också tempdiffen på in/ut i pumpen till 2-3 grader.Demmpa skrev:
Varför byta ut termostaterna till rattar?
Förenklat:
Steg 1: Injustering av flödet genom alla radiatorer med termostaterna bortplockade.
Steg 2: Justera in centrala reglerenheten så att det blir ”rätt” temperatur i byggnaden och att temperaturen hålla jämn oberoende utetemperaturen. Helst även innegivare inkopplad, samt termostaterna bortplockade.
Steg 3: Montera dit termostaterna, de börjar inte stryps flödet förrän rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla, tex solinstrålning.
Och ventilerna som satt på elementen och termostaterna hade ingen grundjustering.
Men också olika dimension på rören i värmesystemet.
Med termostater och de började strypa ändrades flödet i värmesystem, så det fungerade inte.
Enkel lösning, några hundralappar för ett antal rattar och problemet löstes, men det är väl 20 år sedan
Redigerat:
Det var alltså något som du gjorde för 20 år sedan, det har alltså inget med hur det ser ut hos TS?A AndersS skrev:
Den radiatorventil med termostat som TS har i sitt första inlägg ser ut att vara en ventil med förinställning.
Har radiatorventilen en förinställningsmöjlighet så utnyttjar man givetvis den möjligheten för att justera in flödet.
TS radiatorventil ser ut att vara följande:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och den har förinställning.
Vet ej hur ts hela värmeslinga ser ut men ett förslag, Så skriv gärna förslag så får ts utvärdera utifrån sina förutsättningarDemmpa skrev:
Det var alltså något som du gjorde för 20 år sedan, det har alltså inget med hur det ser ut hos TS?
Den radiatorventil med termostat som TS har i sitt första inlägg ser ut att vara en ventil med förinställning.
Har radiatorventilen en förinställningsmöjlighet så utnyttjar man givetvis den möjligheten för att justera in flödet.
TS radiatorventil ser ut att vara följande:
[bild]
och den har förinställning.