Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Du har haft otur och din granne, köldmedelsläckor är till 99% installationsfel och iom att ni båda har haft detta med samma installatör?....
Jag skulle inte tveka att köpa en Hero likt din granne men Ni skall nog inte ha samma installatör...
Eje Forsmark
Har du fått en ny pump (inkl kretskort) så måste dom ju räkna garantin från den dagen du fick den - inte en helt annan pump ?M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
Kontakta konsumentrådgivaren i din kommun om du inte får respons av Mitsunishi tycker jag.
Tyvärr har du ju, förståeligt nog, tappat förtroendet för deras pumpar, men det är nog en ny sådan du i bästa fall kommer få om du inte överger caset och för egna pengar köper ngt helt annat
Visst kan man kontakta konsumentrådgivaren om det finns en sådan i kommunen, men garanti räknas alltid från inköpsdatum, inte datum för senaste garantiåtgärd.klaskarlsson skrev:
Har du fått en ny pump (inkl kretskort) så måste dom ju räkna garantin från den dagen du fick den - inte en helt annan pump ?
Kontakta konsumentrådgivaren i din kommun om du inte får respons av Mitsunishi tycker jag.
Tyvärr har du ju, förståeligt nog, tappat förtroendet för deras pumpar, men det är nog en ny sådan du i bästa fall kommer få om du inte överger caset och för egna pengar köper ngt helt annat
Jag blandade nog ihop begreppen: Garanti är ju frivillig från tillverkaren, så dom kan ju förvisso bestämma om det är urspreungsdatum eller ngt annat som gäller.ARJU skrev:
Däremot bör konsumentköpslagen gälla:
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/
Enligt den har du tre års reklamationsrätt .
Och enligt §5 skall det även gälla utbyte av vara: "5 § Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av en vara."
Tre års reklamationsrätt
Konsumentköplagen ger dig tre års reklamationsrätt. Det innebär att du har rätt att klaga på fel du upptäcker på varan under de tre första åren efter köp. Det är viktigt att du klagar inom två månader från det att du upptäckte felet. Väntar du längre än så kan du förlora din rätt att kräva något av företaget. Det är företaget du köpte varan av som du ska vända dig till för att klaga.
Företaget ansvarar för ursprungliga fel
Var det fel på varan redan när du fick den kallas det för ett ursprungligt fel. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt, utan det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter att en viss tid har gått.
En vara behöver inte vara trasig för att räknas som felaktig. Om du till exempel fick felaktig information i samband med köpet, eller om varan på något annat sätt avviker från vad du och företaget kommit överens om kan den ses som felaktig. Du ska även få med tillräckliga instruktioner som gör att du kan installera, montera och använda varan på rätt sätt.
M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
Jag kör hero och älskar den. Inga bekymmer alls faktiskt.
Rent generellt räkans utbyten som reparation i de allra flesta brancer. Så man vinner ingen garantitid. Däremot brukar det vara garanti på "reparationen" men ofta 3-6 månader. Har själv irriterat mig på detta flera gånger. men det verka vara praxis inom det allra mesta. Sen borde ju en aktör som Mitsubishi värna lite mer om sitt rykte. Dom har ju alltid ett goodwill konto också. Detta låter ju som ett fall där det är läge att ta fram det.klaskarlsson skrev:
Har du fått en ny pump (inkl kretskort) så måste dom ju räkna garantin från den dagen du fick den - inte en helt annan pump ?
Kontakta konsumentrådgivaren i din kommun om du inte får respons av Mitsubishi tycker jag.
Tyvärr har du ju, förståeligt nog, tappat förtroendet för deras pumpar, men det är nog en ny sådan du i bästa fall kommer få om du inte överger caset och för egna pengar köper ngt helt annat

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 150 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 150 inlägg
Alla märken kan ha problem, men vad jag förstår så är Mitsubishi det märke som verkar fungera bäst, eller iallafall bland de bästa. Jag har inte haft min lika länge, men ön så länge fungerar sen väldigt väl.
Tråkigt. Förr var ju Mitsubishi likställt med kvalitet. Mina föräldrar köpte sin försat LLVP 1995. Då visste man knappt vad det var. Undrade om det var magi, eller försäljare scam
Den pumpen snurrade på utan påfyllning till 2008. De bytte då till en Panasonic, som snurrade till i år så de höll ungefär lika länge. Själv köpte jag min första LLVP 2005, en Mitsubishi. Den fick ett lagerhaveri i fläkten inne efter några år, efter garantin. Kostade dock inte många hundra, med eget jobb. Den går fortfarande, så 17 år nu. Aldrig fyllt, värmer på för fullt. Så frågan är om ni haft extrem otur, med en dålig modellserie etc. Elelr om Mitsubishi faktiskt tappat det.
Som anekdot,
Jag säljer projektorer. Mitsubishi var vår största leverantör av projektorer i över 10 år. Man valde dom för att de ansågs ligga bland de bästa kvalitetsmässigt i det övre mid segmentet. Sen flyttade de som många andra tillverkning till Kina. Några år senare började de få extrema kvalitetsfel på sina DLP chip, vilket var oreparerbart. Det resulterade kort därpå, 2012/2013 att de som en av marknadsledarna helt stoppade sin tillverkning av projektorer, och försvann för gott från denna marknaden.
Så jag är den första att skriva under på att bara för att man en gång varit extremt bra, så behöver det inte gälla idag..
Den pumpen snurrade på utan påfyllning till 2008. De bytte då till en Panasonic, som snurrade till i år så de höll ungefär lika länge. Själv köpte jag min första LLVP 2005, en Mitsubishi. Den fick ett lagerhaveri i fläkten inne efter några år, efter garantin. Kostade dock inte många hundra, med eget jobb. Den går fortfarande, så 17 år nu. Aldrig fyllt, värmer på för fullt. Så frågan är om ni haft extrem otur, med en dålig modellserie etc. Elelr om Mitsubishi faktiskt tappat det.
Som anekdot,
Jag säljer projektorer. Mitsubishi var vår största leverantör av projektorer i över 10 år. Man valde dom för att de ansågs ligga bland de bästa kvalitetsmässigt i det övre mid segmentet. Sen flyttade de som många andra tillverkning till Kina. Några år senare började de få extrema kvalitetsfel på sina DLP chip, vilket var oreparerbart. Det resulterade kort därpå, 2012/2013 att de som en av marknadsledarna helt stoppade sin tillverkning av projektorer, och försvann för gott från denna marknaden.
Så jag är den första att skriva under på att bara för att man en gång varit extremt bra, så behöver det inte gälla idag..
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Den ”gamla” föregångaren FH serien har vi haft sjukt lite problem med så låter som ni haft riktig osis om det varit både läckage på kompressor och elfel!
Nu vet jag inte om det var kompressorn som läckte eller om det lät bra för installatören att säga så om det var installationsfel
Nu vet jag inte om det var kompressorn som läckte eller om det lät bra för installatören att säga så om det var installationsfel
Vi har två Mitsubishi-pumpar, varav den ena är en FH-35 som har snurrat på i 8-9 år utan problem. Men det hade ju varit trevligt om leverantören/Mitsubishi tog ansvar nu när du verkar fått rena måndagsexemplaren.
Har en ninja som sattes in våren 2020. I garaget satte jag in en ap25. Valde mitsubitshi pga det vanligtvis höga kvaliten.
Min gamla panasonic höll i 11 år och blåste bättre än min nya ninja.
Panasonic kanske det blir nästa gång. Är det så illa som framkommer här blir det nog snart
Min gamla panasonic höll i 11 år och blåste bättre än min nya ninja.
Panasonic kanske det blir nästa gång. Är det så illa som framkommer här blir det nog snart
Kolla om du hittar något tillverkningsår på utbytespumpen. Tycker det låter som om du kan ha fått en "renoverad" utbytespump. Inte alls ovanligt och inget fel med det men den kan ju ha fraktats fram och tillbaks åtskilliga gånger och fel på elektronik kan då uppstå av vibrationer från frakten.