Byggahus.se
Hej
Ett element var kallt och när jag kollade element beteckning för att kolla om man kunde köpa ny termostat noterade jag följande.
1. Elementet är ett 230V (i kontakten finns fas, nolla & jord se bild)
2. På väggen finns var det verkar en kontakt med 2 faser och jord.

kan det vara möjligt att koppla på detta vis?
Verkar vara
fas 1 till fas och
fas 2 till nolla och
jord till jord

möjliga lösningar som jag ser det
1. Byt till 400v element
2. Byt termostat och anslut till normal 230 V kontakt.

3. Byt termostat och koppla som innan (Tvek på den)

vad säger ni experter på forumet?

• En suddig bild av en öppen nätverksanslutningsdos på kläder i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet värmeregleringssystem, etiketterade kablar, installationsguide, väggmonterad, Gnosjö Klimatprodukter AB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt till rätt element dvs ett 400Volt. Du har med största säkerhet 3 faser och skyddsjord i kopplingsdosan, så krångla inte till det.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Gurra1963 Gurra1963 skrev:
1. Elementet är ett 230V (i kontakten finns fas, nolla & jord se bild)
Är det den blå färgen som får dig att tro att elementen har spänningen 230 V? Det kan lika gärna vara 400 V. Leta upp märkskylten på elementet.
Färgerna i "väggen" antyder att du har 400 V där, men återigen går det inte att säga säkert utifrån färger utan man behöver kontrollera och mäta.

• Gilla
Gurra1963 och 1 till
  • Laddar…
Hej Bo
Tack för svar
Nej, skylten på elementet sa 230V. Mätte mellan jord och bägge faser på väggen = 230V. Har dock ej mätt mellan faser. Jag såg senare att alla andra element var 400V så det borde suttit 400 här med.
Tack än en gång

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det den blå färgen som får dig att tro att elementen har spänningen 230 V? Det kan lika gärna vara 400 V. Leta upp märkskylten på elementet.
Färgerna i "väggen" antyder att du har 400 V där, men återigen går det inte att säga säkert utifrån färger utan man behöver kontrollera och mäta.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi lär oss bit för bit. Bra att du var eftertänksam och frågade om alternativ så du inte i onödan förstör något. Och så vet du hur du bör mäta i fortsättningen också.

• Gilla
Gurra1963
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.