85 038 läst · 290 svar
85k läst
290 svar
Hantverare debiterar för dator
Strax över 20 000 om han inte har någon overhead.M Mromalley skrev:
Men det är en kul räkneövning. Säg att han menar 250kr/h (i lön, inte fakturering) eller på en normal månad ca 43 000 brutto om man utgår från att snickaren ska ha betalt för 8-timmarsdagar precis som varenda IT-strateg.
Jag vet inte vad en snickare kan räkna med i debiterbar tid men jag skulle väl bli förvånad om det är över 90%. Jag skulle gissa kanske 70% men vi kan kompromissa och säga 80%.
Med debiterbar tid på 80% behöver snickaren ta 625kr/h ink moms för att få en timlön på 250kr. I det här priset är alltså inte inkluderat en enda krona för bil, verktyg, redovisningsbyrå, handskar eller batterier.
Den som kan räkna kan kanske börja fundera på det där batteriet och huruvida det är rimligt att han specificerar det på fakturan.
A AndersS skrev:Du får förklara vad som felsökts, kan vara intressant.
Vanligt är också olika timkostnader beroende av vad som utförs och om speciella verktyg/instrument krävs.
Vi utförde olika konsultuppdrag inom IT/Telekombranschen och för det uppdraget som krävde avancerad analysutrustning var timdebiteringen högre, dvs man fick betala för tiden utrusningen användes vilket var den mest rättvisa prissättningen.
Tror att många företag som idag arbetar reparation av fiber till konsument har ett pris för fibersvets.
Får man ens lägga kostnaden för verktyg i timkostnaden om man ska kunna använda rot avdrag?
Kan bara konstatera de är ett jäkla gnällande på att få era teknikprylar reparerade ge fan i o köp prylar ni inte begriper er på eller betala för er!!
De är inte hantverkarnas fel att saker blir så komplicerade i dag att de inte duger med järnspett att reparera bilar eller värmepannor så enkelt är det!
När dessa diskussioner dyker upp på mitt jobb ber vi kunden ringa någon annan!
Hantverkare ska med kunna betala skatt o kunna ta ut en skälig lön o all spilltid som uppstår med att sitta som mellanhand vid support med tillverkare etc!
De är inte hantverkarnas fel att saker blir så komplicerade i dag att de inte duger med järnspett att reparera bilar eller värmepannor så enkelt är det!
När dessa diskussioner dyker upp på mitt jobb ber vi kunden ringa någon annan!
Hantverkare ska med kunna betala skatt o kunna ta ut en skälig lön o all spilltid som uppstår med att sitta som mellanhand vid support med tillverkare etc!
Jag har levt gott på fessa kunder i 20år. Men det göller att man offererar vad kunden ber om och tar betalt för allt man behöver. Visst förlorar vi ibland jobb till de som tror man kan agera här som på privatmarknaden. Men då står det dom dyrt nör dom inser att alla opreciserade hitta på poster inte accepteras. Antingen lär de sig eller så lämnar dom denna marknaden. Några hinder för ÄTA finns aldrig. Men de görs i samråd ned kunden. Inte som en blixt från klar himmel vid faktureringen.J JIMMEN skrev:
när offerkoftan blir för trång kan man alltid ta på sig offerallen istället.vvsavlopp skrev:
detta pajkastandw mellan it-tekniker och hantverkare är rätt roligt. Hela grunden för argumentationen verkar bygga på ett ”men duu då, du är också dum”-resonemang. Det låter som Bonke och Berra på mellanstadiet som snackar.
vi har två branscher med ruttna ägg i korgen. Suck it upp och fixa skiten istället.
Redigerat:
Strax över 20000? Har du räknat med en semestermånad per år, pensionsinbetalning, egenavgifter, sjukdom, skatt, försäkring, bokföringsprogram, kläder, verktyg, telefon.?M McFace skrev:Strax över 20 000 om han inte har någon overhead.
Men det är en kul räkneövning. Säg att han menar 250kr/h (i lön, inte fakturering) eller på en normal månad ca 43 000 brutto om man utgår från att snickaren ska ha betalt för 8-timmarsdagar precis som varenda IT-strateg.
Jag vet inte vad en snickare kan räkna med i debiterbar tid men jag skulle väl bli förvånad om det är över 90%. Jag skulle gissa kanske 70% men vi kan kompromissa och säga 80%.
Med debiterbar tid på 80% behöver snickaren ta 625kr/h ink moms för att få en timlön på 250kr. I det här priset är alltså inte inkluderat en enda krona för bil, verktyg, redovisningsbyrå, handskar eller batterier.
Den som kan räkna kan kanske börja fundera på det där batteriet och huruvida det är rimligt att han specificerar det på fakturan.
Blir inga 240 000 per år i lön efter skatt på en timdebitering å 250kr ink.moms å 140 timmar i månaden.
Rent krasst är det ju så att man bara får göra ROT-avdrag för arbetskostnaden (förutom några andra specifika poster och några få valda områden där det går att använda schablon på totalkostnaden). Så att (fler och fler?) hantverkare specificerar en massa småposter på fakturan är väl bara ett tecken på att man följer skatteverkets regler och gällande lagar?
Visst vore det smidigare att bara göra som i B2B-konsultbranchen och ta 1200:- i timmen "all inclusive", men tyvärr är det olagligt. Man måste ta betalt för 20% handskslitage och 0,3 kWh elförbrukning när man använt batteriverktyg som laddas på firman...
Visst vore det smidigare att bara göra som i B2B-konsultbranchen och ta 1200:- i timmen "all inclusive", men tyvärr är det olagligt. Man måste ta betalt för 20% handskslitage och 0,3 kWh elförbrukning när man använt batteriverktyg som laddas på firman...
Redigerat:
M Mromalley skrev:
Bra fångat. Jag antog 172 debiteringsbara timmar a 250kr ink moms. Går varenda krona till lön, semesterlön, tjänstepension och skatter kan du dela resultatet ex moms på 1,6 för att få veta hur mycket han kan ta ut i lön givet AB. Liten, liten skillnad på enskild men inte så mycket att det är värt att prata om i det här sammanhanget.M McFace skrev:
Stämmer nog bra gällande frågan om ROT/RUT. Detaljerade fakturor borde ge färre ifrågasättande från Skatteverket och har säkert en påverkan att det blivit så.
Så krasst, inget konstigt alls att dessa kostnader idag dyker upp som egna poster till privatkund. Däremot något nytt att få se dem och allt som behövs för att verksamheten man bedriver ska ju finansieras, oberoende av om det inkluderas i timpris eller som t.ex. egen del.
Så krasst, inget konstigt alls att dessa kostnader idag dyker upp som egna poster till privatkund. Däremot något nytt att få se dem och allt som behövs för att verksamheten man bedriver ska ju finansieras, oberoende av om det inkluderas i timpris eller som t.ex. egen del.
Datorn, där kan han dels dra av momsen vid inköp, vilket han sannolikt gör, och viktigast är att datorn skrivs av varje år dvs han bör inte dra av den på kunden. Absurt enligt mig.F fyhrnils skrev:Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
Min åsikt (som frilansande hantverkare och småföretagare) är att alla tre sidorna i det här måste skärpa sig rejält.
1. För mig som arbetar på landet och i mindre städer i en trakt där det är mindre pengar i rörelse är det alldeles uppenbart att hantverkare i och kring storstäder där kunderna inte lika ofta är insatta i praktiska ting tar betalt på ett vis som är fullkomligt orimligt och oskäligt i praktiken även om det kan se bra ut på pappret. De tar betalt utan hänsyn till vad som är hederligt och rimligt. SKÄRPNING HANTVERKARE
2. På grund av bristfällig samhällsplanering och ensidigt fokus på boende och en allmän gnäll- och anmälningskultur i och kring storstäderna har det blivit praktiskt taget omöjligt att driva en verksamhet med rimliga omkostnader. Det måste finnas någonstans där man kan lagra litet utrustning och material och ha en verkstad utan att investera miljoners miljoner på ett industriområde. I slutändan är det politikerna som inte har försvarat hantverkarnas behov av att kunna bygga ett större garage och ha verksamhet i och kring det hemma på tomten eller sett till att det finns billiga gamla industrilokaler att hyra. Som det är nu galopperar omkostnaderna på sådana orter och alla tycker att hantverkaren skall betala ur egen ficka. SKÅRPNING POLITIKER OCH ANMÄLARE.
3. Det är helt uppenbart att många kunder har fastnat i en lågpriskultur där man vill ha varenda pryl och varenda tillägg men inte vill betala kostnaderna. Fast pris på allt fastän ingen vet hur stort arbetet blir. Den som bjuder lägst får arbetet som skall utföras på minuten när kunden vill och alla konstnader skall hantverkaren stå för ur egen ficka. Samtidigt som andra kunder ofta låter sig plockas på extrapengar precis hur som helst utan att ifrågasätta någonting för lånepengar finns alltid att tillgå. Det leder till låga prispressade offerter som inte egentligen täcker omkostnaderna för hela arbetet och så diverse tillägg som man tar in där man kan. Den hårda kunden som processar och bråkar om allt får arbetet gjort under självkostnadspris så hantverkaren blir utan skälig dagslön och den okunnige kunden som betalar enligt räkning betalar i praktiken en del av den hårda kundens bygge plus en helt orimlig vinstmarginal åt hantverkaren. Den ene betalar den andres bygge och alla kräver lägsta möjliga offert från början. SKÄRPNING KUNDER
1. För mig som arbetar på landet och i mindre städer i en trakt där det är mindre pengar i rörelse är det alldeles uppenbart att hantverkare i och kring storstäder där kunderna inte lika ofta är insatta i praktiska ting tar betalt på ett vis som är fullkomligt orimligt och oskäligt i praktiken även om det kan se bra ut på pappret. De tar betalt utan hänsyn till vad som är hederligt och rimligt. SKÄRPNING HANTVERKARE
2. På grund av bristfällig samhällsplanering och ensidigt fokus på boende och en allmän gnäll- och anmälningskultur i och kring storstäderna har det blivit praktiskt taget omöjligt att driva en verksamhet med rimliga omkostnader. Det måste finnas någonstans där man kan lagra litet utrustning och material och ha en verkstad utan att investera miljoners miljoner på ett industriområde. I slutändan är det politikerna som inte har försvarat hantverkarnas behov av att kunna bygga ett större garage och ha verksamhet i och kring det hemma på tomten eller sett till att det finns billiga gamla industrilokaler att hyra. Som det är nu galopperar omkostnaderna på sådana orter och alla tycker att hantverkaren skall betala ur egen ficka. SKÅRPNING POLITIKER OCH ANMÄLARE.
3. Det är helt uppenbart att många kunder har fastnat i en lågpriskultur där man vill ha varenda pryl och varenda tillägg men inte vill betala kostnaderna. Fast pris på allt fastän ingen vet hur stort arbetet blir. Den som bjuder lägst får arbetet som skall utföras på minuten när kunden vill och alla konstnader skall hantverkaren stå för ur egen ficka. Samtidigt som andra kunder ofta låter sig plockas på extrapengar precis hur som helst utan att ifrågasätta någonting för lånepengar finns alltid att tillgå. Det leder till låga prispressade offerter som inte egentligen täcker omkostnaderna för hela arbetet och så diverse tillägg som man tar in där man kan. Den hårda kunden som processar och bråkar om allt får arbetet gjort under självkostnadspris så hantverkaren blir utan skälig dagslön och den okunnige kunden som betalar enligt räkning betalar i praktiken en del av den hårda kundens bygge plus en helt orimlig vinstmarginal åt hantverkaren. Den ene betalar den andres bygge och alla kräver lägsta möjliga offert från början. SKÄRPNING KUNDER
Du rabblar upp saker som inte är relevanta.T Teddielee skrev:
Företaget kan kvitta moms mellan inköp och utgifter och i bokföringen skrivs värdet av inventarier ner. Det betyder ju inte att datorn är gratis för företaget.
Dessutom är det helt irrelevant vad datorn kostar - det är värdet av tjänsten som levereras som är relevant. Men, ska man ta betalt för värdet av det man levererar och inte kostnad + någon marginal, då får man specificera fakturan lite smartare än "23% av ett batteri", och sälja tjänsten på ett annat sätt.