Byggahus.se
Det kommer många trådar om tveksamma eller rentav skandalösa debiteringar från hantverkare.

Symtom på ett större problem. Vad är det större problemet? Har hantverkare blivit mer korrupta? Mer pressade? Har dom lönsamhetsproblem? För hård konkurrens? Från vem?

• Gilla
Ziver och 1 till
  • Laddar…
A Anläggarn skrev:
Läste någonstans en sak som iaf jag tycker är ganska vettigt faktiskt.
"Om jag utför ett jobb snabbt, smidigt och med perfekt resultat, betalar du inte bara för den timmen som jobbet tar. Du betalar också en del av alla de år jag utbildade mig och alla år det tog mig att bygga upp min kompetens och
erfarenhet"
Mycket vettigt svar, är roligt att folk gnäller på hantverkare hit och dit, priser mm. Visst finns det klåpare. Men driver själv ett litet byggföretag, och inte fan är det billigt att driva ett företag. De ringer ju oss hantverkare för att de inte kan själva.
Skulle lära mig det jag inte kan i stället för att gnälla på internet.

• Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
F fyhrnils skrev:
Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
Han skulle upplyst om detta innan. Annars behöver du inte betala. Det måste vara skäligt. En bra dator för felsökning kostar cirka 5 000 kr. 20 000 kr är hans problem.

• Arg
Beje.B
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hantverare ,:surprised:, drar säkert av datorn i bokföringen och deklarationer
Namnge firman så alla vet att inte anlita fifflaren
Det är väl klart att den dras av i bokföringen om den köps in i bolaget men det betyder ju inte att den inte kostar något...

• Gilla
Nissetissetimmerman och 1 till
  • Laddar…
Så om ett byggföretag redan har en byggställning eller någon "udda maskin" som inte ingår i den normala utrustningen så skall det ingå i timpenningen?
Många stora byggbolag hyr väldigt mycket maskiner även de allra vanligaste maskinerna. Anledning är att det är lättare att faktuera kunderna på maskinkostanden om man har en faktura att redovisa för kunden.

• Gilla
Sporris och 4 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
960 kr + moms! Ursäkta på mig, men hur många års utbildning kräver det uppdraget? Och till vad behövs en dator för 20 papp? Skulle det göras avancerade simulationer eller var den IP99-klassad?
Varför löste han det inte själv då, om det är så enkelt och inte kräver någon dator för 20 papp?

• Gilla
Nissetissetimmerman och 4 till
  • Laddar…
F fyhrnils skrev:
Jag frågade endast vad dom tog i timmen och det var 960 kr + moms. Vad om inte informerade om var att det var minimidebitering 2 timmar, Servicebil 520 kr + moms, Bränsletillägg bil 33 kr + moms, Datorn 530 kr + moms. summa att betala 3754 kr för en knapp timmes arbete som dessutom inte resulterade i att problemet löstes.
Om de har minimidebitering på två timmar och inte löst problemet, så tycker då jag att de ska stanna kvar och felsöka hela den tid de ändå tar betalt för.

• Gilla
unosko och 8 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Den aktuella firman kunde naturligtvis ha låtit bli att köpa in datorn. Firman hade sannolikt tjänat på att inte ha datorn, då varje jobb tar längre tid. Vilket också kostar kunden/TS mycket mer.
Men nu köpte firman in datorn någon gång. Frågan är då varför...för att förlora pengar?
Nej, sannolikt för att tjäna pengar. Det är liksom det som är meningen med ett företag/arbete.
Var istället jävligt glad att firman hade datorn. Tack vare den gick arbetet mycket fortare, samt att problemet blev löst.
Både du som kund och firman vann på detta. Win win kallas det.
Men det enda viktiga för många tycks vara att hantverkare INTE får tjäna pengar.
Fast minimidebiteringen var två timmar och problemet löstes inte…

• Gilla
Bangan och 8 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad felsöktes . Se bara hur det är med märkesverkstäder för bilar, dom tar ca 600 kr för att koppla in sin dator för felsökning.
Kan väl tillägga att jag själv har instrument för kontroll av el-anläggning pris 17kkr och debiterar timpris.( lite högre då ) Har även för mätning av ström , som kan regga under 1 timma eller 1 vecka. Montage tar 0,5 tim + utskrift papper av graf. Pris 1500kr.

• Gilla
Tittut
  • Laddar…
F fyhrnils skrev:
Fakturan jag fick gällde felsökning av en båtmotor som krånglar. Felet jag gjorde var att inte begära en offert. Jag frågade endast vad dom tog i timmen och det var 960 kr + moms. Vad om inte informerade om var att det var minimidebitering 2 timmar, Servicebil 520 kr + moms, Bränsletillägg bil 33 kr + moms, Datorn 530 kr + moms. summa att betala 3754 kr för en knapp timmes arbete som dessutom inte resulterade i att problemet löstes.
När jag ringde och ifrågasatte fakturan blev han upprörd och påpekade att jag dessutom hade ringt ett par gånger och frågat när dom kunde komma och felsöka. Tog säkert flera minuter....
Bra betalt tycker jag men det är klart, att ha båt är dyrt men ändå kan jag inte riktigt smälta kostnaden.
En person som felsöker en båtmotor är väl för guds skull inte hantverkare. Tycker din ilska är missriktad.
Skulle kalla denna person för mekaniker.

Fattar inte hur du tänker.

??Jag går till läkaren och får fel arm amputerad men blir förbannad på frisören???

• Gilla
  • Haha
Lintto1 och 13 till
  • Laddar…
Jag fick betala extra för ”rörsmide” när jag hade en rörmokare hemma.
Jobbar själv som plåtslagare och ser framför mig att fakturera extra för ”plåtbearbetning” i framtiden om jag startar eget :cool::crysmile:

• Gilla
Ekol och 1 till
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Vi ska vara glada så länge dom inte fakturerar slitage på väckarklockan..

Hoppas hoppas lågkonjunkturen och inflationen slår så jävligt mot hantverkare och grossister (ahlsell) så dom slutar spela så jävla glassiga och viktiga. Längtar tills dagen kommer då dom får be om jobb på sina bara knän och dra ner sina uppsnurradde priser!! Hoppas hoppas
Vid lågkonjukturen på 1990 talet sjönk timpriserna kraftigt för montörer. Innan debiterade traktormeken 750kr+moms och några månader senare 375kr+moms. samtidigt blev jobben bättre gjorda. De började testa utfört jobb och man slapp kalla dem tillbaka för att rätta till jobbet. Så visst kommer det att bli skärpning i leden.

• Gilla
jonle336 och 4 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Har sagts otaliga gånger, skicka en förfrågan, mail eller sms vad kostanden är. Inkl kringkostnader och eventuellt material påslag, om det inte specificeras.

Svara då sen som beställning, skriftligt.

offert/prisuppgift accepteras enligt ert mail.
Inga kostnader utöver angivna accepteras utan särskild överenskommelse.

Denna sista skrivelse är standard vid i princip alla beställningar vi får från offentlig sektor. Det gör att en kostnad som leverantören inte presenterat innan har han heller ingen rätt att ta ut. Det gäller både löjliga kostnader för slitage på kläder, faktureringsavgifter och annat som vissa tycker är praxis, (Vilket inte existerar hos någon annan en den som vill ta betalt för något avvikande:)

På andra sidan myntet har offentliga sektorn skapat detta genom att ta lägsta pris och tvinga hantverkare att löjlig sig på det här viset. Nu friskriver dom sig från ätor och det där med. Snacka om cirkushjul. Dokumenten blir bara längre och längre....

• Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
F fyhrnils skrev:
Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
Om hantverkaren jobbar med felsökning och måste ha en dator för det så skall han räkna in sina hjälpmedel och verktyg i timpriset. Hoppas inte att du har skrivit under att du skall betala datorn.
Jag har precis bytt avloppsledning för fritidshuset och hantverkaren gjorde ett bra jobb men givetvis debiterade han inte mig för grävmaskinen också. Den ingår i timpris och dags-hyra för grävmaskin. Din hantverkare verkar helt förvillad - tala om för honom att du är missnöjd och inte tänker anlita honom mer,

• Haha
AG A
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hantverare ,:surprised:, drar säkert av datorn i bokföringen och deklarationer
Namnge firman så alla vet att inte anlita fifflaren
oavsett hur han specar sin fakturor så är det väl självklart att han ”drar av” datorn. Fattar att du inte kan det minsta om företagande eller bokföring. Men att kostnaden är avdragsgill gör inte att datorn är gratis.

Vad menar du med att han är fifflare? Att han specar fakturan på ett sätt som du uppfattar som fel?

• Gilla
McHolm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.