Byggahus.se
Undrar om det är någon som har koll på vad som är normal förbrukning av el för en Bacho minivent?
Min gör av med kring 12 kWh per dygn, och då är temperaturen ute +15 grader på dagen och ungefär +5 på natten.
Vad jag förstår så är det förvärmaren på typ 1 kW som drar det mesta utav det, när bara fläktarna går är momentan förbrukning ca 120 W.

Ska verkligen förvärmaren gå när det är plusgrader ute? Inuti är termostaten ställd på lägsta värde enligt manualen. Ändå startar förvärmaren lite då och då, jag hör hur termostaten slår till och ser sen hur strömförbrukningen går upp rätt så rejält.

Någon som har koll på sånt här och råkar ha mätt förbrukningen av el på egen enhet?
 
R Robin N1 skrev:
Undrar om det är någon som har koll på vad som är normal förbrukning av el för en Bacho minivent?
Min gör av med kring 12 kWh per dygn, och då är temperaturen ute +15 grader på dagen och ungefär +5 på natten.
Vad jag förstår så är det förvärmaren på typ 1 kW som drar det mesta utav det, när bara fläktarna går är momentan förbrukning ca 120 W.

Ska verkligen förvärmaren gå när det är plusgrader ute? Inuti är termostaten ställd på lägsta värde enligt manualen. Ändå startar förvärmaren lite då och då, jag hör hur termostaten slår till och ser sen hur strömförbrukningen går upp rätt så rejält.

Någon som har koll på sånt här och råkar ha mätt förbrukningen av el på egen enhet?
Är det originalaggregatet som sitter i huset? I så fall kanske 35 år gammalt?
Jag var med och slängde ut ett gammalt Bahco minimaster för några år sedan. I samband med det mätte vi upp temperaturverkningsgraden och fick den till ca 40%. Om vi antar den verkningsgraden samt att inomhustemperaturen är 22°C och utetenp 5°C så skulle tilluften hamna på ca 12°C. Lite kyligt. Förvärmaren måste alltså jobba en hel del för att säkerställa en behaglig inblåsningstemperatur.
Mitt tips skulle vara att rengöra värmeväxlaren och mäta upp temperaturverkningsgraden för att se hur väl den fungerar.
 
  • Gilla
Robin N1 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har kört ett sådant aggregat utan förvärmning under många år. Var inget större problem med kallras i rummen eftersom den fräscha värmeväxlade luften blandades med ett större flöde återcirkulerande inomhusluft i rörsystemet (ACJ luftvärme fanns också) innan det kom till rummen. Men när det blev vinter med en massa minusgrader ute så gick det inte utan kallras.

(Termostaten måste vara helt slut om den inte håller batteriet avstängt när den är helt neddragen. Så var inte fallet när jag var lycklig ägare av ett hus med en sådan anläggning.)
 
  • Gilla
Robin N1
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har kört ett sådant aggregat utan förvärmning under många år. Var inget större problem med kallras i rummen eftersom den fräscha värmeväxlade luften blandades med ett större flöde återcirkulerande inomhusluft i rörsystemet (ACJ luftvärme fanns också) innan det kom till rummen. Men när det blev vinter med en massa minusgrader ute så gick det inte utan kallras.

(Termostaten måste vara helt slut om den inte håller batteriet avstängt när den är helt neddragen. Så var inte fallet när jag var lycklig ägare av ett hus med en sådan anläggning.)
Nu har jag ingen vidare info i fallet eller om aggregatet, men....
Du körde ett sådant aggregat i många år utan problem med kallras.....men när det blev vinter....

Följdfrågor:
Hur många år fick du på rad utan att det blev vinter?
Vilket land bor du i?
 
Claes Sörmland
A Antemoo skrev:
Nu har jag ingen vidare info i fallet eller om aggregatet, men....
Du körde ett sådant aggregat i många år utan problem med kallras.....men när det blev vinter....

Följdfrågor:
Hur många år fick du på rad utan att det blev vinter?
Vilket land bor du i?
Tramsa inte. Jag menar under höstar och vårar, typ denna årstid som TS beskriver. När det blir stabilt kallt (stabila minusgrader ute, d v s typiskt sett under perioder månaderna dec-mars i Stockholmsområdet) så var man tvungen att slå på förvärmningen för att slippa att det kom för kall luft ur takens tallriksventiler.

Men det var ju inte värre än kallraset i vilket hus som helst som har direkt tilluft via ventil vid fönster eller vägg.
 
Har du ingen sekundär värmekälla?
 
Som jag förståt, förvärmaren till för att undvika kondens och frostbildning, framförallt i äldre platvärme aggregat.

Eftervärmaren ska se till inomluftstempen håller sig där man önskar.
 
  • Gilla
Robin N1 och 1 till
  • Laddar…
P PepeHands skrev:
Är det originalaggregatet som sitter i huset? I så fall kanske 35 år gammalt?
Jag var med och slängde ut ett gammalt Bahco minimaster för några år sedan. I samband med det mätte vi upp temperaturverkningsgraden och fick den till ca 40%. Om vi antar den verkningsgraden samt att inomhustemperaturen är 22°C och utetenp 5°C så skulle tilluften hamna på ca 12°C. Lite kyligt. Förvärmaren måste alltså jobba en hel del för att säkerställa en behaglig inblåsningstemperatur.
Mitt tips skulle vara att rengöra värmeväxlaren och mäta upp temperaturverkningsgraden för att se hur väl den fungerar.
Ja det är original från 1990 då huset byggdes, så gammalt är det, och kanske är det så att det drar mycket el. Men det känns ju lite väl med 12 kWh per dygn ändå tycker jag.. Jag ska ta en ordentlig titt på värmeväxlaren och göra rent den så mycket det går.
P PepeHands skrev:
Är det originalaggregatet som sitter i huset? I så fall kanske 35 år gammalt?
Jag var med och slängde ut ett gammalt Bahco minimaster för några år sedan. I samband med det mätte vi upp temperaturverkningsgraden och fick den till ca 40%. Om vi antar den verkningsgraden samt att inomhustemperaturen är 22°C och utetenp 5°C så skulle tilluften hamna på ca 12°C. Lite kyligt. Förvärmaren måste alltså jobba en hel del för att säkerställa en behaglig inblåsningstemperatur.
Mitt tips skulle vara att rengöra värmeväxlaren och mäta upp temperaturverkningsgraden för att se hur väl den fungerar.
Ja det är original från 1990 då huset byggdes, så gammalt är det, och kanske är det så att det drar mycket el. Men det känns ju lite väl med 12 kWh per dygn ändå tycker jag... Jag ska ta en ordentlig titt på värmeväxlaren och göra rent den så mycket det går.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har kört ett sådant aggregat utan förvärmning under många år. Var inget större problem med kallras i rummen eftersom den fräscha värmeväxlade luften blandades med ett större flöde återcirkulerande inomhusluft i rörsystemet (ACJ luftvärme fanns också) innan det kom till rummen. Men när det blev vinter med en massa minusgrader ute så gick det inte utan kallras.

(Termostaten måste vara helt slut om den inte håller batteriet avstängt när den är helt neddragen. Så var inte fallet när jag var lycklig ägare av ett hus med en sådan anläggning.)
Ja men jag tänkte också att det borde kunna funka utan förvärmare så länge det inte är allt för kallt i alla fall. Och då få man väl leva med lite kallras antar jag. Har förövrigt bara kört en vinter då jag köpte huset förra hösten, men jag få för mig att det går åt mer ström nu.. Så det kanske är som du säger, alltså att termostaten är slut. Frågan är ju bara vart man får tag på en ny sådan?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Som jag förståt, förvärmaren till för att undvika kondens och frostbildning, framförallt i äldre platvärme aggregat.

Eftervärmaren ska se till inomluftstempen håller sig där man önskar.
Precis, förvärmaren ska ju vara till för att minska kondens, avfrosta osv. I mitt fall har jag ingen eftervärmare, utan FTX-agget är fristående från värmesystemet. Men kan det då verkligen behövas så mycket som 12 kWh per dygn för detta?

Har bergvärmepump och vattenburen golvvärme i övrigt.
 
Finns det någon risk med att helt enkelt stänga av förvärmaren med en brytare?
Tänker att man kan aktivera den manuellt när det börjar bli minusgrader.
Alternativt skulle jag kanske behöva en ny termostat, men efter en snabb googling visar att det kanske inte är så enkelt att hitta en sån..
 
R Robin N1 skrev:
Ja men jag tänkte också att det borde kunna funka utan förvärmare så länge det inte är allt för kallt i alla fall. Och då få man väl leva med lite kallras antar jag. Har förövrigt bara kört en vinter då jag köpte huset förra hösten, men jag få för mig att det går åt mer ström nu.. Så det kanske är som du säger, alltså att termostaten är slut. Frågan är ju bara vart man får tag på en ny sådan?
När sådana aggregat börjar bli gamla så är det nog vettigare att byta ut aggregatet. Snart ryker en fläkt, någon kondensator i tillägg till att en roterande är vettigare ur verkningsgradssynpunkt.
Vet inte hur kapaciteten är på ett sådant aggregat men knappast något vidare.

Är köksfläkten kopplad till aggregatet och hur bra fungerar det?
 
Claes Sörmland
R Robin N1 skrev:
Precis, förvärmaren ska ju vara till för att minska kondens, avfrosta osv. I mitt fall har jag ingen eftervärmare, utan FTX-agget är fristående från värmesystemet. Men kan det då verkligen behövas så mycket som 12 kWh per dygn för detta?

Har bergvärmepump och vattenburen golvvärme i övrigt.
Min förståelse av detta system är att detta spjäll sköter avfrostningen:

Avfrostspljäll i ventilationssystem som öppnas för att ändra luftflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under kalla nätter så hör man ett karakteristiskt ljud när luckan släpps loss och studsar några gånger i fallet. Luckan kan ändrar luftflödet så att värmeväxlaren avfrostas av den varma inomhusluften.

Manualen säger samma sak ocn anger att eftervärme bara är aktuellt när det är mycket kallt ute, precis som min erfarenhet av just detta system är:

Utdrag ur manual som beskriver funktionerna eftervärme och automatisk avfrostning för ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Fel av mig att kalla värmepaketet för "förvärme" men jag jag tänkte att i det system som jag hade så var det placerat uppströms om luftvärmens stora värmepaket.)
 
Redigerat:
A Antemoo skrev:
När sådana aggregat börjar bli gamla så är det nog vettigare att byta ut aggregatet. Snart ryker en fläkt, någon kondensator i tillägg till att en roterande är vettigare ur verkningsgradssynpunkt.
Vet inte hur kapaciteten är på ett sådant aggregat men knappast något vidare.

Är köksfläkten kopplad till aggregatet och hur bra fungerar det?
Jo du har nog rätt i att det skulle vara som bäst att byta ut det, men just i nuläget skulle jag gärna undvika den kostnaden. Däremot så får man ju ställa det i relation till vad elen kostar numera..
Aggregatet är placerat i tvättstugan och har inte koppling till köksfläkten, tror att det betyder att det är en "minivent" modell.
 
R Robin N1 skrev:
Jo du har nog rätt i att det skulle vara som bäst att byta ut det, men just i nuläget skulle jag gärna undvika den kostnaden. Däremot så får man ju ställa det i relation till vad elen kostar numera..
Aggregatet är placerat i tvättstugan och har inte koppling till köksfläkten, tror att det betyder att det är en "minivent" modell.
Jag förstår det. Fast samtidigt så verkar det kosta dig en hel del redan nu.
Har du kollat vad reservdelarna kostar?

Kanske det vettigaste är att styra värmare manuellt och vänta tills nästa grej rasar i aggregatet och då byta ut det.

Ett vettigt aggregat går nog på 20k
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.