Byggahus.se
Jag har ett enplanshus från 2005 med krypgrund och avfuktare. Som en del av optimering av energiförbrukningen tänkte jag kontrollera att dräneringen fungerar.

Jag har lokaliserat brunnen, dit regnvatten och dränering är anslutna.

Hur kontrollerar jag enklast att dräneringen fungerar? Jag har identifierat vad jag tror är ett spolrör på motsatt sida av huset där jag kört vattenslangen en timme (hittills), men jag ser ännu inga droppar i brunnen.

Nu är jag inte jätteinsatt på dränering, men kanske är det så att det är en del dränering som måste "mättas" och fyllas upp först innan det förväntas börja rinna ner i brunnen.

Är det förväntat att det ska börja rinna ner i brunnen och hur mycket vatten kan man tänkas behöva spola?

Insidan av en grön spiraldräneringsslange med synliga lerpartiklar och vattenspegling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart dräneringsrör på grus nära husvägg med anslutet kopparrör och stuprör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dräneringsröret är fullt av hål och ligger i grus. Så det är normalt att det rinner ut.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dräneringsröret är fullt av hål och ligger i grus. Så det är normalt att det rinner ut.
Tack för snabbt svar. Lite så jag tänkte, så ska det komma några droppar i brunnen så lär jag få spola några kubik, alternativt vänta till våren när det är mer vatten i backen?

Testa att ropa ner i röret när nån med bra hörsel har huvudet i brunnen.

• Gilla
lben_64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.