Jag hade fortsatt med ockragult på den lilla "remsan". Det blir för stor kontrastskillnad med vitt som stör. Hade mittkarmen varit lika bred som fönsterkarmarna hade jag dock valt vitt.
Haha, lika kategoriska som skilda svar - ungefär som diskussionerna brukar gå här hemma.
Åsa Lund skrev:
Vitt
Om du inte redan har det så rekommenderar jag verkligen att köpa en speedheater för att ta bort färg!
Din röst är noterad - tack!
Tack för tipset ang speedhater! Vi provade alla (?) metoder när vi skrapade ner det stora huset till trärent för några år sen (se tråden nedan). Torrskrapning, kemisk färgborttagning, Speadheater (stor), Cobra (liten speedheater) och varmluftspistol. Av dessa metoder tycker jag bara att varmluft och Cobran håller måttet. Den stora speedheatern lämnar lite för mycket färgrester kvar och när man går på med den igen så bränner man lätt träet så jag kör nästan uteslutande med en varmluftspistol inställd på 580-600 grader i ena handen och en skrapa (speedhters skrapor tycker jag funkar bäst) i den andra. Då har jag full kontroll på värmen och kan göra helt rent från färg. Cobran använder jag främst där jag vill vara extra försiktig vad gäller brandrisken.
Vit. Absolut. Det tillhör ju karmen och ser konstigt ut när fönstret är öppet om det inte är vitt.
Förstår din poäng. Samtidigt, fönstren är ju stängda 99,9% av tiden, dessutom oftast bara en båge åt gången så att det ser skumt ut när ett fönster är öppet kanske man får köpa. Egentligen blir det ju tre kulörer man ser då: karmen/fodrens vita, ytterbågens utsida i guldockra och ytterbågens insida och karmens grön umbra 7%
Sticker emellan med lite kök som är på god väg. porslinshon som vägde runt 40 kg var ett litet helsike att få på plats eftersom diskbänkskåpet behövde anpassas på plats. När man trodde att allt var gjort efter konstens alla regler visade det sig att det bakre högra hörnet på hon stack upp ett par mm högre än de andra hörnen... ur med hon för femtioelfte gången och fixa lite till. Lärdom: tro inte att en porslinsho är lika hög i alla fyra hörnen
Sticker emellan med lite kök som är på god väg. porslinshon som vägde runt 40 kg var ett litet helsike att få på plats eftersom diskbänkskåpet behövde anpassas på plats. När man trodde att allt var gjort efter konstens alla regler visade det sig att det bakre högra hörnet på hon stack upp ett par mm högre än de andra hörnen... ur med hon för femtioelfte gången och fixa lite till. Lärdom: tro inte att en porslinsho är lika hög i alla fyra hörnen
[bild]
Väldigt trevlig tråd att följa. Det syns att du har gott handlag och väldigt bra sinne för detaljer!
Önskar bara att du kunde lägga upp fler bilder. Man ser att jobben blir riktigt snygga, och då vill man ha fler bilder att frossa i!
Väldigt trevlig tråd att följa. Det syns att du har gott handlag och väldigt bra sinne för detaljer!
Önskar bara att du kunde lägga upp fler bilder. Man ser att jobben blir riktigt snygga, och då vill man ha fler bilder att frossa i!
/PM
Tack! Alltid trevligt med bilder så jag förstår vad du menar. Vi tog väldigt mycket bilder i början men nu på "slutet" har det minskat en del, men jag ska försöka mata på med lite mera. Något speciellt du är nyfiken på?