279 156 läst · 2 059 svar
279k läst
2,1k svar
Klarar ni 7% ränta?
Inga problem att klara det, men det är ju lite tråkiga kostnader att behöva betala. Dyrare lån, el och mat. Gör nog att man får prioritera mycket hårdare mellan alla renoveringar, förbättringar och andra nöjen. Så man har kvar ett sparande också, extremt viktigt att inte maxa ut lönerna varje månad
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Ja det funkar med 7% i boränta, men i kombination med alla andra kostnadsökningar vette f-n. Kan bli kärvt, den som lever får se, får hoppas ingen blir långtidssjuk eller blir av med jobbet.varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Redigerat:
Så är det och lägg till stigande priser på byggmaterial, så får man sänka sin ambitionsnivå när det gäller husprojekt.varskavibo skrev:
När jag kom in på bostadsmarknaden var räntan 7-8%. Har man upplevt det en gång vet man att det kan hända igen, så jag har inte velat köpa ett dyrare hus/ta större lån än att jag kan klara 7-8% på nytt.varskavibo skrev:
Hej!
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Jag har idag lån på 1.5 miljoner och har, efter att inte ha amorterat under åren med superlåg ränta, åter börjat amortera på mina lån.
Det var en upplevelse då vi var in och pratade bolån och skaffade lånelöfte.varskavibo skrev:
Kvinnan på banken frågade först hur mycket vi ville ha i lånelöfte, det är ju en jävla fråga att ställa. Så hon fick helt enkelt räkna vad vi kan låna tyckte jag. Så när hon var på 2 miljoner och undrade om vi ville ha högre så fick jag lov att säga tack men nej tack.
Vi har 3 barn och då var frun mammaledig och hade jobbat som timvikarie med varierande lön i flera år. Så tyckte det var en himla kontrast från första gången jag köpte hus och skulle ha lånelöfte 2012.
Då var jag själv och tjänade endå inte så mycket sämre än nu, då tyckte banken att 500' var max, så nu flera år senare med marginellt högre lön och 3 barn och fru som knappt jobbar så fick man låna betydligt mer.
Inte konstigt att folk blir svettiga när det pratas räntehöjningar.
Storsockret skrev:
Ja inga problem att klara 7% men inget kul förstås. Men har inte förköpt mig med hög belåningsgrad. Tycker det är bra att bankerna är noga med att "stress testa" ens ekonomi inför lån. Kan tycka man bör ha med i beräkningarna 7% ränta och se till att kunna amortera och inte ha så hög belåningsgrad ifall man skulle bli tvingad att sälja till ett lägre pris man har betalt om man måste flytta pga jobb, skilsmässa mm. Men lätt för mig att säga med ordnad ekonomi. Har två vuxna barn. Varav ett inte hade problem att få bolån då dom tjänar bra. För det andra säger banken helt nej till för hen har bara en låg lön och ej fast jobb (säsongsarbetare men har alltid jobb) Men glad att banken sagt nej så hen inte hamnar i en jobbig sits. Men tufft för de unga att komma in på bostadsmarknaden. Jag var även med på den tiden, man tyckte under 10% var ganska okvarskavibo skrev:
Hej!
6-7% och en viss summa kvar till mat och leverne (tror det var 14k/mån för två vuxna utan barn hos SEB 2015) har funnits länge. Iallafall räknade mat på 6% när vi tog vårt första bolån 2014/2015.
Känslan du beskriver är ju reel men en fråga på detta forumet blir konstig för det är så många parametrar som påverkar hur det blir. Men har man 4-5 miljoner i lån, som de flesta i sthlm. Så blir 7% ett rent helvete. Det behöver man inte fråga, det är bara att konstatera
ca 27k/mån netto bara för räntan, i värsta fall lite amortering på det.
Det vi gör nu i vårt hushåll är att vi utgår från full amortering (typ 3%) och 4% ränta, det sätter vi av varje månad. 4% grundar sig i att det är det som jag kan låsa räntan på idag, 2% är den rörliga på. Men utgår från att man kanske vill låsa den och ör at ha lite marginal. I dagsläget har vi en ränta låst på 1,17% men ganska tung amortering så kvarvarande räntediff blir ytterligare amortering. Detta för att få hushållet att anpassa sig. Men också för att amortera ner under ev. gränser när (vår) låsta ränta går ur och man får nya förutsättningar.
Känslan du beskriver är ju reel men en fråga på detta forumet blir konstig för det är så många parametrar som påverkar hur det blir. Men har man 4-5 miljoner i lån, som de flesta i sthlm. Så blir 7% ett rent helvete. Det behöver man inte fråga, det är bara att konstatera
Det vi gör nu i vårt hushåll är att vi utgår från full amortering (typ 3%) och 4% ränta, det sätter vi av varje månad. 4% grundar sig i att det är det som jag kan låsa räntan på idag, 2% är den rörliga på. Men utgår från att man kanske vill låsa den och ör at ha lite marginal. I dagsläget har vi en ränta låst på 1,17% men ganska tung amortering så kvarvarande räntediff blir ytterligare amortering. Detta för att få hushållet att anpassa sig. Men också för att amortera ner under ev. gränser när (vår) låsta ränta går ur och man får nya förutsättningar.
Redigerat:
Gör jag en ny kalkyl hos banken kan vi låna ännu mer än vi redan gjort, tack vare höga löner. Så vi har inte maxat våra lån på långa vägar. Däremot ska jag vara ärlig och säga att jag aldrig kunde ana att räntan skulle gå upp och inte kalkylerade ordentligt (många sa till mig att räntan aldrig lär gå över 3-4 igen), därav känns 7% ränta som katastrofläge. Vi får väl se hur det går, nu är som tur var lånen bundna minst ett år till så hinner spara en hel del.H Husgubbe skrev:Ja inga problem att klara 7% men inget kul förstås. Men har inte förköpt mig med hög belåningsgrad. Tycker det är bra att bankerna är noga med att "stress testa" ens ekonomi inför lån. Kan tycka man bör ha med i beräkningarna 7% ränta och se till att kunna amortera och inte ha så hög belåningsgrad ifall man skulle bli tvingad att sälja till ett lägre pris man har betalt om man måste flytta pga jobb, skilsmässa mm. Men lätt för mig att säga med ordnad ekonomi. Har två vuxna barn. Varav ett inte hade problem att få bolån då dom tjänar bra. För det andra säger banken helt nej till för hen har bara en låg lön och ej fast jobb (säsongsarbetare men har alltid jobb) Men glad att banken sagt nej så hen inte hamnar i en jobbig sits. Men tufft för de unga att komma in på bostadsmarknaden. Jag var även med på den tiden, man tyckte under 10% var ganska okDet har nog några yngre glömt bort eller inte riktigt tagit med i beräkningarna. Sen tror jag dock inte att det blir så högt igen. Men 7% bör man nog ha räknat med i sin kalkyl, sen kan allt hända förstås u .
Ja vi har ända sen vi köpte huset avsatt motsvarande ca 6% av lånet varje månad till att betala räntan. Än så länge har ju räntan varit nästan obefintligt vilket bygger upp en buffert för tider med högre ränta, medan vi har samma pengar som skall ut varje månad oavsett vad räntan är just den månaden. Som bunden ränta fast hos mig själv.
hade jag inte känt att jag klarat 7% hade jag aldrig vågat köpt huset. Därför jag inte köpte dyraste och största huset jag hittade utan vad jag tyckte vi behövde.
För övrigt har jag gjort samma sak med driftkostnaderna för att ha samma summa som avsatts varje månad och inte pristoppar känns av.
hade jag inte känt att jag klarat 7% hade jag aldrig vågat köpt huset. Därför jag inte köpte dyraste och största huset jag hittade utan vad jag tyckte vi behövde.
För övrigt har jag gjort samma sak med driftkostnaderna för att ha samma summa som avsatts varje månad och inte pristoppar känns av.
varskavibo skrev:
Hej!
Redigerat:
7 % ränta vore inga problem, och för egen del önskar jag att man höjde räntorna till den nivån.
Eller kanske snarare att man kunde höja räntorna till den nivån, men med den lånedopning och eviga krisräntor vi har haft går det ju inte utan att sänka hela ekonomin.
Eller kanske snarare att man kunde höja räntorna till den nivån, men med den lånedopning och eviga krisräntor vi har haft går det ju inte utan att sänka hela ekonomin.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag gissar att om räntan skulle nå sådana nivåer i närtid (inom 3-4 år). Så kommer staten att lätta på amorteringskraven. Det är ju en av fördelarna med amortering. Att man (förhoppningsvis) kan pausa amorteringen vid behov.
En hög ränta kommer alltid att vara kopplad till inflation. Problemet för privatekonomin, är att det tar några år av löneinflation, att komma upp i inkomst som kan balansera den höga räntan.
En hög ränta kommer alltid att vara kopplad till inflation. Problemet för privatekonomin, är att det tar några år av löneinflation, att komma upp i inkomst som kan balansera den höga räntan.
Har bara en dryg halvmiljon i bolån (ca 60% belåningsgrad) så 7% ränta klarar vi utan problem. Det är elen som är den dyraste delen av vår boendekostnad.
Ta december som ett skräckexempel: Ränta plus amortering var på 1.800:- och elen på 9.900:-
Ta december som ett skräckexempel: Ränta plus amortering var på 1.800:- och elen på 9.900:-
Vi har ca 400.000:- i lån och skulle kunna lösa lånen om vi ville. Men vi har valt att ha pengar tillgängligt och sparar dessutom ganska mycket i fonder och aktier. Skulle räntan bli så hög är det möjligt att vi löser lånen eller delar av dem.
Ja för oss är det kombinationen som skrämmer. El + räntehöjningar blir ett väldigt tufft senario.Keiller skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
1 600 000 x 0.07 / 12 x 0.7 = 6500 månaden. Lite trist betala men ingen större kris.
Redigerat: