Byggahus.se
Har på semestern byggt en vinkällare i vår gamla matkällare.

• Träbord under konstruktion med skruvdragare och tving på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skylt med texten 'Vinkällare' monterad på en träyta med en svart metallstång ovanför.
    Skapa konto
  • Träpanel dörr i källarvägg med skylt "vinkällare" och svarta gångjärn.
    Skapa konto
  • Hemmagjord hyllkonstruktion av träbackar placerade i en vitmålad garagehörna med verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Väggmonterade hyllor konstruerade av gammal trä pallar i ett förrådsrum med vitmålat tak.
    Skapa konto
  • Hemmagjord trävinhylla fylld med olika flaskor vin och sprit på en vitmålad tegelvägg.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat källarrum med vita väggar, en dekorativ väggplakett och trähyllor med flaskor och lådor.
    Skapa konto
  • Gilla
Rebeller och 32 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättefint!!!

• Gilla
Teddan68
  • Laddar…
Blir det inte jobbigt att dammsuga där bakom lådväggen?

• Gilla
S.Areng
  • Laddar…
Åsa Lund
Kommer inte dammet in finns det väl inget att suga ut?
Jag funderar lite på hur man ska komma åt kulventilerna?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kommer inte dammet in finns det väl inget att suga ut?
Jag funderar lite på hur man ska komma åt kulventilerna?
De översta plankorna är demonterbara.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
B b8q skrev:
Blir det inte jobbigt att dammsuga där bakom lådväggen?
Kommer inte att dammsuga där, så det blir inte alls jobbigt.

• Gilla
  • Haha
Jwc och 14 till
  • Laddar…
Totte_S
Trevlig o enkel lösning! Tänker du lagra seriöst så du styrt upp temperatur och fuktighet, eller mer normal lagring som ni dricker efterhand?

Totte_S Totte_S skrev:
Trevlig o enkel lösning! Tänker du lagra seriöst så du styrt upp temperatur och fuktighet, eller mer normal lagring som ni dricker efterhand?
Tanken är att lagra lite längre, dock utan att installera kylaggregat. De varmaste sommardagarna blir det 20 grader här så jag har beställt solskydd till fönstret. Se bild från hemautomationen på luftkvaliteten i rummet (givarn som sitter uppe på de andra bilderna). Höst, vår och vinter ligger temperaturen på 15-16 grader.

• Skärmdump av hemautomationssystem som visar luftkvalitet, med 20°C temperatur och 61.5% luftfuktighet.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
T Teddan68 skrev:
Tanken är att lagra lite längre, dock utan att installera kylaggregat. De varmaste sommardagarna blir det 20 grader här så jag har beställt solskydd till fönstret. Se bild från hemautomationen på luftkvaliteten i rummet (givarn som sitter uppe på de andra bilderna). Höst, vår och vinter ligger temperaturen på 15-16 grader.
vad är detta för temperaturbevakning, vill ha något Liknande för att se temp och fukt i kommande vinkällare

Jag kör Netatmo

• Skärmdump av Netatmo väderapp visar temperatur, lufttryck, väderprognoser och vinkällartemperatur.
    Skapa konto
  • Gilla
Teddan68
  • Laddar…

Bästa svaret

Skoj att vinkällaren innehåller mer sprit än vin :p 3 bib vodka :strong:

Blev väldigt snyggt iaf. Ska det in något mer? Det är rätt mycket space kvar. Skulle va snyggt med typ ett ekfat som bord där man kunde sitta och provsmaka.

• Haha
Teddan68 och 1 till
  • Laddar…
F fediwu skrev:
vad är detta för temperaturbevakning, vill ha något Liknande för att se temp och fukt i kommande vinkällare
Det är en Homey Pro som styr och håller reda på hela huset (https://homey.app/sv-se/homey-pro/)
Sensorn som sitter i vinkällaren är en (https://www.m.nu/sensorer-zigbee/aqara-luftkvalitetsmatare-tvoc)
Fördelen är att jag ser detta på mobil, platta och dator, kan lägga något som heter flows om jag vill ha mail eller push meddelanden vid förändring som t.ex får jag ett mail när fuktigheten är under 65% i humidoren.

Okarlsson Okarlsson skrev:
Skoj att vinkällaren innehåller mer sprit än vin :p 3 bib vodka :strong:

Blev väldigt snyggt iaf. Ska det in något mer? Det är rätt mycket space kvar. Skulle va snyggt med typ ett ekfat som bord där man kunde sitta och provsmaka.
Tanken är att ha ett ekfat som vinboken ska ligga på (för att skriva in när man köpt respektive vin, för att hålla koll på lagringen). Jag har oxå fått lov att nyttja några hyllor till vodka, whiskey och rom. Nu när man har det så här så kommer vi nog inte längre att köpa boxar varken vin eller vodka utan köpa flaskor istället. Andra sidan har jag hyllor och har förberett för vinkyl (till vita viner) och låga kyl/frys men detta blir till lite konserver och saft/sylt.

T Teddan68 skrev:
Tanken är att ha ett ekfat som vinboken ska ligga på (för att skiva in när man köpt respektive vin, för att hålla koll på lagringen). Jag har oxå fått lov att nyttja några hyllor till vodka, whiskey och rom. Nu när man har det så här så kommer vi nog inte längre att köpa boxar varken vin eller vodka utan köpa flaskor istället. Andra sidan har jag hyllor och har förberett för vinkyl (till vita viner) och låga kyl/frys men detta blir till lite konserver och saft/sylt.
T Teddan68 skrev:
Tanken är att ha ett ekfat som vinboken ska ligga på (för att skiva in när man köpt respektive vin, för att hålla koll på lagringen). Jag har oxå fått lov att nyttja några hyllor till vodka, whiskey och rom. Nu när man har det så här så kommer vi nog inte längre att köpa boxar varken vin eller vodka utan köpa flaskor istället. Andra sidan har jag hyllor och har förberett för vinkyl (till vita viner) och låga kyl/frys men detta blir till lite konserver och saft/sylt.
Jag köpte just ekfat här:
https://www.blocket.se/annons//ektunnor_ekfat_inkl_leverans_med_egna_tunnbilar/99583723

Bra pris och fri frakt till många städer om man kan vänta lite. Va öppen i ena änden, men du bara ställa den uppochner.

• Gilla
Teddan68
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag köpte just ekfat här:
[länk]

Bra pris och fri frakt till många städer om man kan vänta lite. Va öppen i ena änden, men du bara ställa den uppochner.
Länken fungerar inte, har du lust att justera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.