Hej. Jag är nybliven lantis och min sambo har djur i form av hästar där vi har eltråd i hagen.
Jag skulle justera tråden precis vid aggregatet och jordpunkten. Dum som jag var så trodde jag att strömmen var av och tog I tråden med båda händerna och det small till rejält och kände hur strömmen gick igenom vänstra armen över bröstet och ut i högra armen.
Fick enormt ont i bröstet efter och har ännu. Aggregatet är från biltema.
Bör man uppsöka läkare? Jag prata med kollega som är elektriker och han sa att det blev så kraftig smäll för att jag var precis vid aggregatet. Tidigare har jag fått ström men inte alls upplevt det så starkt som nu.. Nu var det extremt läskigt och obehagligt!
Jag skulle justera tråden precis vid aggregatet och jordpunkten. Dum som jag var så trodde jag att strömmen var av och tog I tråden med båda händerna och det small till rejält och kände hur strömmen gick igenom vänstra armen över bröstet och ut i högra armen.
Fick enormt ont i bröstet efter och har ännu. Aggregatet är från biltema.
Bör man uppsöka läkare? Jag prata med kollega som är elektriker och han sa att det blev så kraftig smäll för att jag var precis vid aggregatet. Tidigare har jag fått ström men inte alls upplevt det så starkt som nu.. Nu var det extremt läskigt och obehagligt!
Du bör kontrollera att du inte har oregelbunden hjärtrytm, vilket är vad du skulle kunna ha. Det kan du göra genom att känna på pulsen.
Du skulle också, med otur, kunnat få kammarflimmer men det har du bevisligen inte eftersom du skrev ditt inlägg och inte ligger död. Just ström hand till hand (eg över hjärtat) är potentiellt farligt även vid små energimängder på grund av risken för just kammarflimmer.
Någon risk för brännskador osv internt lär du inte ha, den avgivna energimängden i ett sådant stängselaggregat är för liten. Smärtan du känner är troligen från en kraftig okontrollerad muskelsammandragning.
Är du orolig, åk till akuten. De kan (och bör) kontrollera ett EKG.
Du skulle också, med otur, kunnat få kammarflimmer men det har du bevisligen inte eftersom du skrev ditt inlägg och inte ligger död. Just ström hand till hand (eg över hjärtat) är potentiellt farligt även vid små energimängder på grund av risken för just kammarflimmer.
Någon risk för brännskador osv internt lär du inte ha, den avgivna energimängden i ett sådant stängselaggregat är för liten. Smärtan du känner är troligen från en kraftig okontrollerad muskelsammandragning.
Du får inte ström arm till arm genom att ta med båda händerna i samma ledning.
Jag känner ingen oregelbundna slag just nu. Dock lider jag av dubbelslag eller extra slag som det även kallas sedan tidigare så det blir ju svårt att veta om det blivit värre nu pga stöten.tommib skrev:
Du bör kontrollera att du inte har oregelbunden hjärtrytm, vilket är vad du skulle kunna ha. Det kan du göra genom att känna på pulsen.
Nä kammarflimmer lär det ju inte vara som du säger för då borde jag inte skriva just nu.
Man kanske kan vänta till i morgon och boka en tid hos vc än att belasta akuten?
Tja, du kan ju vänta till imorgon men räkna med att få skäll... Tyvärr.
Det farliga är som sagt om du har förmaksflimmer, vilket skulle kunna leda till blodproppar om det inte upptäcks och åtgärdas. Det är rimligt och vettigt att ta ett EKG för att utesluta detta. Det kan göras imorgon också men tyvärr är förståelsen hos vårdpersonal inte så bra för skademekanismerna bakom el.
Troligen har det hänt absolut ingenting. Det är ett elstängselaggregat som är gjort för att sitta uppe fritt tillgängligt så jag gissar att man har försökt begränsa riskerna med t.ex. vågform (är det en DC-puls?) och duration till hyfsat säkra men smärtsamma nivåer. Det som gör att jag ändå är lite tveksam är att du beskriver att det gått över bröstet vilket i mitt tycke inte riktigt går att bortse från även om det är ett snällt elstängselaggregat.
Som jämförelse så har Biltemas kraftigaste aggregat en energinivå på 5,5 J. När man defibrillerar för t.ex. just kammarflimmer så använder man regelmässigt 150-200 J på vuxna och då rycker det till ordentligt.
Det farliga är som sagt om du har förmaksflimmer, vilket skulle kunna leda till blodproppar om det inte upptäcks och åtgärdas. Det är rimligt och vettigt att ta ett EKG för att utesluta detta. Det kan göras imorgon också men tyvärr är förståelsen hos vårdpersonal inte så bra för skademekanismerna bakom el.
Troligen har det hänt absolut ingenting. Det är ett elstängselaggregat som är gjort för att sitta uppe fritt tillgängligt så jag gissar att man har försökt begränsa riskerna med t.ex. vågform (är det en DC-puls?) och duration till hyfsat säkra men smärtsamma nivåer. Det som gör att jag ändå är lite tveksam är att du beskriver att det gått över bröstet vilket i mitt tycke inte riktigt går att bortse från även om det är ett snällt elstängselaggregat.
Som jämförelse så har Biltemas kraftigaste aggregat en energinivå på 5,5 J. När man defibrillerar för t.ex. just kammarflimmer så använder man regelmässigt 150-200 J på vuxna och då rycker det till ordentligt.
Tack för svar.tommib skrev:
Tja, du kan ju vänta till imorgon men räkna med att få skäll... Tyvärr.
Okej vad är det som gör att det blir farligare för att jag kände det I hjärtat? Jag tål som sagt en hel del med detta var brutalt obehagligt och gjorde riktigt ont i hjärtat.
Jag kanske bör åka in ändå för att vara säker. Lär väl bli en lång natt i såna fall
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det "borde" inte vara ngn. fara. Men med de symptom du beskriver så bör du åka in och få det kontrollerat.
Herregud, nu kom jag och tänka på en gång när en vän till min exfru ringde och var orolig över att det kom blod ur bröstvårtorna. Varpå min exfru svarar att det säkert är normalt och inget att oroa sig för. Hennes vän blev lugn och nöjde sig med det. Exfrun är kokerska, inte vårdpersonal ska tilläggas. 1177 är liksom ett samtal bort...L lat skrev:
Lite uppdatering. Jag åkte in till akuten i natt. Dom kollade EKG och det såg bra ut, dom gjorde även blodprov för att kolla hjärtat sa han men det var också bra. Det han var förbryllad över är varför man har 12000v I ett aggregatet men det kan inte jag svara på då det är biltemas produkt och inte min, men som någon skrev innan så är det Max 5.5j och han berätta att när man startar någon så är det 350j så effekten är ju betydligt lägre.
Har fortsatt ont i bröstet och känner mig lite tagen från igår men överlag är det helt ok. Jag fick åka hem och skulle återkomma om det uppstår några andra symtom.
Har fortsatt ont i bröstet och känner mig lite tagen från igår men överlag är det helt ok. Jag fick åka hem och skulle återkomma om det uppstår några andra symtom.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Min firma som jobbar med el kräver att alla anställda som får den minsta lilla elstöt ska köras till akuten omedelbart och ledsagas av en kollega.
Är det verkligen vettig användning av den offentliga vården?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det tror jag att det är. Individen som får en stöt, vill ofta inte göra så stor sak av det. Även om det var en rejäl stöt. Är man proffs, så skäms man ofta över att man slarvat (gör man rätt, så får man ingen stöt).D Daniel 109 skrev:
Jag arbetade i min ungdom extra som TV reparatör (under gymnasietiden). Min chef fick ström genom kroppen. Det var ett felkopplat vägguttag. Vi hade isolertransformator som alla apparater kopplades in på vid reparation, på tjock TV är hela metallchassit i TVn spänningsförande. Men just detta uttag var inte kopplat via transformatorn, (tranformatorn gör att det inte kan gå ström från apparaten mot jord). Chefen höll i chassit och en antennkontakt, han fastnade. Jag satt 2m från en nödbrytare, men hade en skog av mätkablar mellan mig och brytaren, så jag fick ta en liten omväg för att nå brytaren. Chefen hade fortfarande rörlighet i armen, så han lyckades rycka loss chassit från TVn, så matningskabeln gick av någon sekund innan jag nådde brytaren.
Sedan låg han på golvet med skakande armar och ben, såg ut som en utslagen boxare kan göra ibland. Han kvicknade till, och förbjöd mig att ringa efter ambulans. Jag var bara 16 år, så jag hade inte pondus att säga emot. Men jag ropade in kollegerna via com radio (långt före mobiltelefonernas tid).
Redigerat: