Byggahus.se
Huddingebo Huddingebo skrev:
Där ser ju tomtgränserna helt annorlunda ut jämfört med den gamla områdesplanen.
Kan man ha gjort om tomtgränserna vid något tillfälle?
Vi vet inte riktigt vilken karta det är, lantmäteriet har en karta med ganska approximativa gränser. Man behöver gå till förrättningshandlingarna och förrättningskartorna.

• Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Ja, den här artikeln är så underbar i valtider! Jag köper hela resonemanget och fascinerad faktiskt av hur man kan försvara tomtägarna. Visst är det som ni säger något administrativtfel och de egentligen har nyttjande rätt då är det en sakmen annars fattar jag inte vad som är problemet. Självklart förstår jag individnyttan för dom och att de gjort det. Är helt övertygad att de flesta som haft gott med pengar hade försökt på sig samma sak om man sett alla grannar annektera några meter mot vattnet.

Men, visar det sig att kommunen inte gör något nu utan faktiskt fortsätter låter privatpersoner ockupera marken är det fan fruktansvärt. Hur kan kollektivet inte bara göra rätt en sen här gång. Ring upp alla ägarna berätta att det åtminstone gillfälligt får ta bort allt sen kan man rösta om i nämnd om man ska sälja tomtmarken. Tycker dock att de borde vara bryggorna åt alla där om de saknas stränder i området annars kan de väl få köpa den.

har alltid fascineras av kommunpolitikers svaga ledarskap och styra upp sånt här. Sen kan jag med 10 min på Google se att det finns många ställen det här är gjort på och förstår att många passar på.
Situationen verkar inte klar. Det behöver nog utredas om villaägarna annekterat kommunensmark eller tvärtom och vem som är rättmätig ägare till ev landhöjningsvinster. Det får sägas vara olyckligt när vattenrättigheterna är fördelade så att landhöjningen inte tillfaller strandägaren.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ni kan släppa landhöjningen. På den sträckan är det inte mer långgrunt än att landhöjningen sedan 30-talet max kan ge en meters flytt av strandlinjen. Har stranden flyttats är det människor som ordnat det.

• Gilla
helrob och 13 till
  • Laddar…
harry73
1 16386 skrev:
Ett av husen låg ute till försäljning i vintras och diskuterades i en tråd. Det var visst inte helt lätt att sälja.
[länk]
Fanns det en tråd till där vi diskuterade huset? Jag är säkert att vi redan då diskuterade tomtgränserna

• Gilla
JEB design
  • Laddar…
Kartbild som visar detaljerad fastighetsindelning längs en strandlinje med numrerade tomter och måttangivelser.

Gränserna är med 2,5 cm noggrannhet, får man gissa det gjorts en fastighetsbestämning i modern tid?

Kommunen äger strandremsan 74:29, men observera att den remsan går en bra bit ut i vattnet, så det i verkligheten inte finns plats att gå förbi torrskodd. Luftbild som visar fastighetsgränser nära en strandlinje, med gulmarkerade tomter och en strandremsa som ägs av kommunen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Meriwether och 4 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[bild]

Gränserna är med 2,5 cm noggrannhet, får man gissa det gjorts en fastighetsbestämning i modern tid?

Kommunen äger strandremsan 74:29, men observera att den remsan går en bra bit ut i vattnet, så det i verkligheten inte finns plats att gå förbi torrskodd. [bild]
Gissningen är att det inte alls har fastighetsbestämts utan att kommunen helt enkelt har lagt in en mycket högre noggrannhet än vad de egentligen har.

Ja, så kan det såklart också vara. Som av en slump hittade jag en gränsbestämning 1927 av det som idag är Drakskeppsvägen 19 o 21.

Historisk karta från 1927 över fastigheterna vid Drakskeppsvägen med text och mätvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redan då var det utfyllt i vattnet och jag tolkar det som att fastighetsgränsens avspeglar det utfyllda området. Inte säker på hur man tolkar kartan. Akten var lite diffus tycker jag.

https://historiskakartor.lantmateriet.se/hk/viewer/internal/01-täb-158/0002bcjq/lm01/REG/01-täb-158/Gränsbestämning

Redigerat:
  • Gilla
Seerdon
  • Laddar…
V VetarN skrev:
har alltid fascineras av kommunpolitikers svaga ledarskap och styra upp sånt här. Sen kan jag med 10 min på Google se att det finns många ställen det här är gjort på och förstår att många passar på.
Även om det inte verkade vara någon story i detta fallet så är detta väl ändå inget som har med kommunpolitikerna att göra? Det känns som ett rent tjänstemannaärende?

Claes Sörmland
K Kallens skrev:
Även om det inte verkade vara någon story i detta fallet så är detta väl ändå inget som har med kommunpolitikerna att göra? Det känns som ett rent tjänstemannaärende?
Det är politikerna i byggnadsnämnden/miljönämnden som beslutar om alla åtgärder, t ex viten enligt PBL eller miljöbalken.

• Gilla
Sinjabus och 1 till
  • Laddar…
harry73
M -MH- skrev:
Ja, så kan det såklart också vara. Som av en slump hittade jag en gränsbestämning 1927 av det som idag är Drakskeppsvägen 19 o 21.
Vad säger gränsbestämningen? Hör det utfyllda området till fastigheten?

Inte säker, läs länken och gissa själv! :)

• Gilla
BurnedCPU
  • Laddar…
harry73
M -MH- skrev:
Inte säker, läs länken och gissa själv! :)
Jag ser ingen tabell med vilka punkter avgränsar fastigheten så det blir en gissning.
Sedan verkar det inte finnas en inmät punkt längst ut på utfyllnaden. Det talar emot att det ingår. Men faktumet att utfyllnaden tydligt är till för fastigheten och att även ytan är beräknad, gör att jag tror att de ändå hör till fastigheten på något sätt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är politikerna i byggnadsnämnden/miljönämnden som beslutar om alla åtgärder, t ex viten enligt PBL eller miljöbalken.
Ok, då hade jag fel. Men låter märkligt, det känns som definitionen av tjänstemannauppdrag att se till att regler (som politikerna sätter upp) åtföljs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.