Byggahus.se
Att ha vardagsrummet tycker jag I sig inte är något konstigt.

I och med att ni har glasverandan så kan det snarare ses som en osynlig korridor :)

Skafferi kom jag på också när jag tänkte på murstocken, ett trevligt inslag.

Nä trappan köper jag... Men är inte helt såld på den lilla hallen heller, får klura lite på den!

Hade även en tanke på att man kunnat dra in entrepartiet lite och få mer verandakänsla, med ett "skärmtak" utanför ☺️

Handritad skiss av ett hus med synlig entré och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en husplan som visar entré, vardagsrum, kök, wc och trappa.
Skapa konto

En annan tanke som slog mig. Entrén blir förvisso större, men trappan ansluter nu till entrén där även wc är och vardagsrummet förblir mer ostört.

En annan vinst här är att vardagsrummet endast agerar Genomgångsrum för att komma till kök, källare och kontor. Troligen ganska lite spring om kvällarna.

Om kidsen (om sådana finns då förstås) kommer hem sent med en nyfunnen kärlek som man inte är redo att dela med familjen så kan dem även smyga upp lite försiktigt utan att de där pinsamma föräldrarna i vardagsrummet hinner få en syl i vädret :crysmile:

Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
[bild] [bild]

En annan tanke som slog mig. Entrén blir förvisso större, men trappan ansluter nu till entrén där även wc är och vardagsrummet förblir mer ostört.

En annan vinst här är att vardagsrummet endast agerar Genomgångsrum för att komma till kök, källare och kontor. Troligen ganska lite spring om kvällarna.

Om kidsen (om sådana finns då förstås) kommer hem sent med en nyfunnen kärlek som man inte är redo att dela med familjen så kan dem även smyga upp lite försiktigt utan att de där pinsamma föräldrarna i vardagsrummet hinner få en syl i vädret :crysmile:
Ursäkta jag har missat dina sista svar!

Denna sista är en intressant lösning också, om man ska ha vardagsrummet där. Känns spontant balanserat. Två nackdelar är att ingen särskild kontakt finns med baksidan utom i köket samt att kontoret kanske blir så litet att det inte kan fungera även som extra sovrum om det kniper. Men jag ska rita upp det i skala och undersöka!

Den sista aspekten ska inte underskattas - är själv uppvuxen med trappa från kök som ledde till vardagsrum på övre våningen. Smyg komplett omöjligt alltså.

Tänkte uppdatera denna tråd med senaste utvecklingen.

Efter diskussionerna i denna tråd satt vi fortfarande fast länge. Köket längst bort blev långt bort och vardagsrummet blev svårmöblerat och bara fönster. Dessutom skulle vi flytta trappor m.m. till stor kostnad utan att få det 100. Arkitekten kom då med ett förslag på en annan ombyggnad, som behöll mer av det befintliga och byggde ut huset mer mot det vi vill åt: utsikten. Detta känner vi oss mera nöjda med och det innefattar dessutom mindre omfattande åtgärder.

Såhär ser skisserna ut nu. Fortfarande lite att reda ut (bland annat om vi verkligen vill ha det kök som föreslås eller om vi ska stänga mot vardagsrummet, lämna en öppning intill murstock och göra ett L-kök. Vi har även vissa funderingar kring gavelfasaderna och fönstren). Entrén blir alltså kvar i samma rum som nu, men dörren flyttas så att den vetter mot uppfarten.
Arkitektritning av enplanshus, inkluderar sovrum, badrum, kök, vardagsrum och garage.
Skapa konto

Arkitektonisk ritning av en våningsplanslayout med mått, rum, och möbleringsskisser.
Skapa konto

Arkitektoniska ritningar, ett hus, fyra vyer: öst, nord, väst, syd. Detaljerade fasader, skala, konstruktionsdetaljer.
Skapa konto

• Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Tycker överlag det funka bra.

Köket hade jag absolut stängt igen mot v-rummet, möjligen att man lämnar en dörr bara. Den layouten som redovisats känns opraktisk, i synnerhet när man har en köksö ivägen mellan kyl frys o spis. Dessutom obefintlig arbetsyta bredvid hällen.

Det enda rent exteriört som jag inte gillar är den ändrade tskvinkeln vid balkongen. Detta borde kunna lösas snyggare :)

• Gilla
lillanutten och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Tycker överlag det funka bra.

Köket hade jag absolut stängt igen mot v-rummet, möjligen att man lämnar en dörr bara. Den layouten som redovisats känns opraktisk, i synnerhet när man har en köksö ivägen mellan kyl frys o spis. Dessutom obefintlig arbetsyta bredvid hällen.

Det enda rent exteriört som jag inte gillar är den ändrade tskvinkeln vid balkongen. Detta borde kunna lösas snyggare :)
Håller med om båda. Vi tänker oss mer kök enligt skiss. Dock väldigt grovt planerat nu. Kylen är alltså brevid hon i nedan förslag.
Ritning av en lägenhetsplan med möbler, kök, soffgrupp och matplats. Måttangivelser syns.
Skapa konto

Ang. balkong och vinkeln löses det nog genom att vi inte kommer att bredda befintlig kupa som arkitekten föreslår. Då får vi behålla gamla takvinkeln. Också osäker på fönstersättningen. Borde gå att få till ett fönster i trappan snyggare än tripp-trapp-trull.

• Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D DerPontus skrev:
Vi tänker oss mer kök enligt skiss. Dock väldigt grovt planerat nu. Kylen är alltså brevid hon i nedan förslag.
Ett mycket bättre kök det där. Även om det också har jobbigt långa avstånd till det som är högst upp.

• Gilla
DerPontus och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett mycket bättre kök det där. Även om det också har jobbigt långa avstånd till det som är högst upp.
Ja men det känns ändå OK. Det kommer vara frys, mikro, kanske ugn, skafferi i de högskåpen. Egentligen främst mikro och ugn som används många ggr om dagen och de kan placeras åt spisen till för minimalt gångavstånd.

Synpunkter i övrigt?

Det känns spontant inte som att det blir så mycket till köksö? Utav skissen att dömma ser måtten tajta ut och den ser även ut att vara placerad för nära bänkytorna.

Jag hade nästan funderat på att göra en U lösning istället.

Men, jag tycker denna layouten är mkt bättre än den arkitekten ritat upp :)

J Jarlsgård skrev:
Det känns spontant inte som att det blir så mycket till köksö? Utav skissen att dömma ser måtten tajta ut och den ser även ut att vara placerad för nära bänkytorna.

Jag hade nästan funderat på att göra en U lösning istället.

Men, jag tycker denna layouten är mkt bättre än den arkitekten ritat upp :)
Jag tänker också U-kök med en ”serveringsgång” högst upp mellan matplats och vardagsrum. Man kan ju ha det öppet mot matplatsen om man vill men jag hade flörtat med det äldre sättet och inte haft det öppet utan istället satt upp ett likadant glasparti som är föreslaget mot vardagsrummet. Skönt att slippa se stöket när maten serveras. Köket blir också tillräckligt stort för att gäster ska hjälpa till med matlagningen istället för att sitta och slappa vid matplatsen.
Planritning av ett bostadsutrymme med möbler och måttangivelser.
Skapa konto

Edit: man kan ju ha som öppningsbara fönsterbågar i glaspartiet som serveringsluckor om man vill ha en lite mer öppen känsla. Skulle ju kännas mycket mer ”custom” och gammaldags än en halvliten köksö av standardsnitt.

Redigerat:
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Klaugust Klaugust skrev:
Man kan ju ha det öppet mot matplatsen om man vill men jag hade flörtat med det äldre sättet och inte haft det öppet utan istället satt upp ett likadant glasparti som är föreslaget mot vardagsrummet.
Tänk väldigt noga igenom om du verkligen vill ha glas bakom eller nära en spis för det kan bli väldigt jobbigt att hålla det så rent som krävs när man ser rakt igenom.

BirgitS BirgitS skrev:
Tänk väldigt noga igenom om du verkligen vill ha glas bakom eller nära en spis för det kan bli väldigt jobbigt att hålla det så rent som krävs när man ser rakt igenom.
Just det glaspartiet är det ju dock inte jag som ritat dit utan det var där innan jag gjorde några ändringar. Men visst. Man kan ju ha glasparti från typ 120 över färdigt golv och upp och ett stänkskydd med kakel bakom spisen, under partiet. Kan ju vara bra också så att man inte ser stöket på diskbänken lika tydligt utifrån köket.

Edit: allt måste inte heller vara praktiskt eller funktionellt ;)

Tycker glaspartiet från Husdrömmar i Enskede blev rätt fint som referens:
Vitt interiör, dörrar med glasrutor, konst på väggen, modernt men ändå klassiskt utrymme.
Skapa konto

Redigerat:
BirgitS
Klaugust Klaugust skrev:
Just det glaspartiet är det ju dock inte jag som ritat dit utan det var där innan jag gjorde några ändringar. Men visst. Man kan ju ha glasparti från typ 120 över färdigt golv och upp och ett stänkskydd med kakel bakom spisen, under partiet. Kan ju vara bra också så att man inte ser stöket på diskbänken lika tydligt utifrån köket.
Förlåt, det var förstås riktat till DerPontus. Ditt inlägg fick mig att notera att det var ett glasparti där.

• Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tänker också U-kök med en ”serveringsgång” högst upp mellan matplats och vardagsrum. Man kan ju ha det öppet mot matplatsen om man vill men jag hade flörtat med det äldre sättet och inte haft det öppet utan istället satt upp ett likadant glasparti som är föreslaget mot vardagsrummet. Skönt att slippa se stöket när maten serveras. Köket blir också tillräckligt stort för att gäster ska hjälpa till med matlagningen istället för att sitta och slappa vid matplatsen.
[bild]
Edit: man kan ju ha som öppningsbara fönsterbågar i glaspartiet som serveringsluckor om man vill ha en lite mer öppen känsla. Skulle ju kännas mycket mer ”custom” och gammaldags än en halvliten köksö av standardsnitt.
Bra idé med U ändå. Frun lägger veto mot stängt till matplatsen för hon vill inte ha ett arbetskök. Men man kan ju ändå ha ett U, som man dessutom kan sitta emot om man antingen gör ett överhäng eller bara kör 40-skåp i "extralängan". Tycker dock U-kök är svåra att planera. Ugn och diskmaskinsluckan är alltid i vägen för något... Men kanske om diskmaskin är i längan mot bordet med ho innanför och så kan man ha disk på tork inne i hörnet.

Angående köksön förstår jag inte kritiken att den är för liten, ser ut att vara cirka 150*80 på ritningen. Måste bero på vad den ska användas till och i detta fall är det inga funktioner som häll eller ho i ön.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.