Nejdå, det råkar bara vara så att Plejd fyllt de behoven jag har.R RoAd skrev:
Jag har hittills inte blivit begränsad. Det kanske är så att du vill ha något annat än vad Plejd erbjuder, och då är det sannolikt ett helt annat system du skall titta på.
Du får acceptera att för många uppfyller Plejd kraven man har.
Ja naturligtvis men då de väljer att ha ett eget "opublicerat" protokoll är det nog inte helt osannolikt att de även skulle kunna vidta motåtgärder mot de som lyckats knäcka det. Jag har ingen aning om det är tekniskt möjligt att byta/modifiera/kryptera existerande protokoll på existerande hårdvara, men det kan mycket väl vara det.useless skrev:
Märkligt det där, hur jag än försöker hittar jag inga argument för att jag skulle automatisera mer än vad jag kan göra med mina tre plejdpuckar. Och då är jag ändå både teknikintresserad, nördig och prylgalen sedan flera decennier. Jag kanske börjar bli gammal och bekväm?useless skrev:
Jag tycker det är rätt bekvämt om all oönskad belysning automatiskt släcks när ingen längre är hemma och önskad belysning automatiskt tänds när någon kommer hem. Mitt argument är att jag helt enkelt är lat och tycker det är onödigt med upplysta rum om ingen är hemma.T tanaris skrev:
Jamen dåså, då är vi väl överens. Plejd är ett rätt begränsat system men för en del så räcker det till. Något annat har i.a.f. inte jag hävdat.Nissens skrev:
Nejdå, det råkar bara vara så att Plejd fyllt de behoven jag har.
Jag har hittills inte blivit begränsad. Det kanske är så att du vill ha något annat än vad Plejd erbjuder, och då är det sannolikt ett helt annat system du skall titta på.
Du får acceptera att för många uppfyller Plejd kraven man har.![]()
Jag hade fått för mig att du inte tycker att de har några speciella begränsningar. Jag hade t.o.m. för mig att du inte ser deras proprietära protokoll som en begränsning?
Det är ju när man börjar bli gammal och bekväm som man verkligen vill ha ett injusterat automationssystem som gör det mesta åt enT tanaris skrev:
Fast en sådan basfunktion måste väl t.o.m. Plejd klara? Eller? När jag tänker efter så är det kanske inte så säkert, de saknar väl möjlighet att prata med exempelvis ett dörrlås, eller larm?Alfredo skrev:
Hemautomation är till stor skapade behov. Jag kan se nyttan i belysning, larm och värmestyrning, men
Att kunna låsa upp ytterdörren på fjärr? - Nja.
Med kamera se vad som finns i kylskåpet? - Nu börjar det bli fånigt på riktigt.
Att kunna låsa upp ytterdörren på fjärr? - Nja.
Med kamera se vad som finns i kylskåpet? - Nu börjar det bli fånigt på riktigt.
Väldigt snäv syn på nytta kan jag tycka. Det verkar spegla Plejdanvändarna över lag. Det mesta i våra liv är väl trots allt skapade behov. Varför skulle det ta stopp vid just "belysning, larm, och värmestyrning"?M MagHam skrev:
Att kunna se vad som finns i kylen vore väl toppen? I.a.f. jag har flera gånger blivit fundersam på om en specifik sak fanns hemma eller inte, vilket någon gång resulterat i att jag hade ca fem tuber majonäs i matkällaren. Om jag hade kunnat se saldo när jag stod i affären så hade det inte hänt. Jag kan inte se det fåniga i det, jag är ledsen. Just kamera kanske inte är den optimala lösningen dock.
Inte heller att kunna låsa upp dörren när man inte är hemma ser jag det dumma i. Hellre det än att lämna ut en nyckel till en hantverkare för att sedan fundera på om den kopierats eller inte. Eller varför inte släppa in svärföräldrarna när de anländer och jag eller min fru inte hunnit hem från jobbet än.
Jag börjar få en bättre och bättre bild över Plejds målgrupp
Folk som jobbar med säkerhet och bara ser möjliga problem med allt som är uppkopplat?R RoAd skrev:
Nu kanske jag är lite begränsad i mitt tänkande här, men jag ser inte varför just Plejd är en dålig lösning om man vill släppa in folk remote eller se vad som finns i kylen. Är det att man inte får ett centralt system för allt?
Där nämnde du kanske en av dom viktigaste, och i mycket förbisedda faktorerna med all form av kommunikation och styrning.Alfredo skrev:
Säkerhet.
Idag är det Coops kassasystem som hackas.
I morgon är det dessutom ytterdörrar som hackas. Och pojkars busstreck blir att stänga av värmen så det fryser sönder för den som är på vintersemester.
Då tycker jag det är bättre att adressera de problemen än att inte nyttja tekniken allsT tanaris skrev:
Nej, det där hade väl inte specifikt med Plejd att göra utan mer en reflektion av att många av dess användare verkar ha en rätt dålig förmåga att se nyttan i saker. Det är inte sällan man hör att allt som är mer avancerat än att styra en lampa utanför ytterdörren med astrour är onödigt.T tanaris skrev:
Men personligen så tycker jag ju det är bra om man kan koppla samman system. Det är ju inte uteslutet att man i framtiden vill göra något när mjölken är slut och därför behöver styra något i det system som Plejd hanterar. Kanske tända "mjölken-är-slut-lampan" eller något.
Som sagt, bra att du är nöjdNissens skrev:
Nej, eftersom jag inte har någon ”Plejd-hubb” så stämmer inte det du tror med verkligheten.
Jag har absolut inget behov av att kamerorna skall påverka belysningen. Det behovet har aldrig funnits och kommer sannolikt aldrig att finnas i mitt hem.
De flesta är inte intresserade av ett ”helautomatiserat” hem.
Men dina anvädningsområden är ju väldigt begränsade och då är det ju inte så konstigt att det blir enkelt.
Eftersom de flesta verkar använda Plejd för astrouret kan jag tipsa om att det finns led-lampor med inbyggt skymningsrelä. Det är både billigare och driftsäkrare än Plejd, med fördelen att det kommer styra efter ljuset och inte tid!