Byggahus.se
H
Köp en flaska förgasarrengöring spruta i ett tag och låt stå.
Om du är sugen på att plocka ned förgasaren så gör det med en gång och gör rent.
 
H
A Andy78 skrev:
Köp en flaska förgasarrengöring spruta i ett tag och låt stå.
Om du är sugen på att plocka ned förgasaren så gör det med en gång och gör rent.
vart menar du han ska spruta det?
 
H Hallerudsbo skrev:
vart menar du han ska spruta det?
Det kommer ofta på sprayflaska.
 
H
A Andy78 skrev:
Det kommer ofta på sprayflaska.
ja och spraya rakt in i förgasaren så gör du endast rent insuget då du sprutar där luften går in och in i motorn.
Då det verkar vara problem med bränsle in till förgasarna eller kanaler i förgasarna så är det meningslöst att spraya in.
Du vill göra rent kanaler eller munstycken och då måste rengöring komma med bensinen eller tas isär för att rengöras.

sen är det väl inte bra att spraya in då sprayen är väl väldigt brandfarlig.
Blir väl som startats rakt in.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Bensin är väl också brandfarligt?
 
H
A Andy78 skrev:
Bensin är väl också brandfarligt?
ja men bensin kommer i mer kontrollerade former med rätt blandning genom förgasaren.
Startgas är ju döden för en motor och djävulens påfund.
Rengöringsspray rakt in är heller inte bra.
 
H Hallerudsbo skrev:
ja men bensin kommer i mer kontrollerade former med rätt blandning genom förgasaren.
Startgas är ju döden för en motor och djävulens påfund.
Rengöringsspray rakt in är heller inte bra.

Jag hade inte tvekat en sekund på att använda förgasarrengöring.
 
H
A Andy78 skrev:
Jag hade inte tvekat en sekund på att använda förgasarrengöring.
ok.
Men att spruta in det där luften går in gör ingen skillnad.
Bränsle kanaler man vill åt.
Som att pissa på sig när man fryser om benen.
Bättre att testa att få i medel i bränslet.

sen är väl förgasar spray till för att spraya rent när man tatt isär förgasarna för att tvätta.
 
Ja självklart ska man även spraya det där bränslet kommer in, men det borde man nog kunna räkna ut själv.
 
H
A Andy78 skrev:
Ja självklart ska man även spraya det där bränslet kommer in, men det borde man nog kunna räkna ut själv.
Bättre med medel som följer med bränslet in då.
Eftersom ska man spraya så bör man ta isär.
 
H Hallerudsbo skrev:
Bättre med medel som följer med bränslet in då.
Eftersom ska man spraya så bör man ta isär.
Och vad ska man använda då?
 
H
A Andy78 skrev:
Och vad ska man använda då?
skickade en länk längre upp på ett medel som kan användas i bensinen för att göra rent med.

brukar ha i det i bensinen i de motorerna som ska stå länge.
Yamaha har ett par båtmotorer runt 00 4 takt förgasar motorer som har en piss konstruktion.
Står dom lite så bensinen torkar lite så det blir avlagring i förgasarna.
Då blir en förgasare lite seg och inte hamnar i synk.
Motorn går då piss.
Haft i medel i en del men inte fått dom att gå.
Bara riva ultraljudstvätta och ihop.
Sen på och synka dom och motorn blir som ny.

Har man i medel i tanken och får köra sista innan man ställer ned så brukar det bli mindre problem.

Är väl synkning av förgasarna som är minst lika viktigt.

denna typen jag har använt
https://www.seasea.se/red-line-si1-...MIlNiZ0Izz9wIVio9oCR3ajwUhEAQYASABEgKWs_D_BwE

det tragiska är att med 7-8000 mil så måste vi köra liknande medel i våra firmabilar för de har konstig gång och spridar knack.
Det blir väldig skillnad när man kör i det i dom.
Blir en lugnare gång.
Miljö bränsle som gör att det blir en del avlagringar tyvärr.
 
Redigerat:
Vad har ni för vätska i UL- tvätten när ni rengör förgasare?
 
H Hallerudsbo skrev:
skickade en länk längre upp på ett medel som kan användas i bensinen för att göra rent med.

brukar ha i det i bensinen i de motorerna som ska stå länge.
Yamaha har ett par båtmotorer runt 00 4 takt förgasar motorer som har en piss konstruktion.
Står dom lite så bensinen torkar lite så det blir avlagring i förgasarna.
Då blir en förgasare lite seg och inte hamnar i synk.
Motorn går då piss.
Haft i medel i en del men inte fått dom att gå.
Bara riva ultraljudstvätta och ihop.
Sen på och synka dom och motorn blir som ny.

Har man i medel i tanken och får köra sista innan man ställer ned så brukar det bli mindre problem.

Är väl synkning av förgasarna som är minst lika viktigt.

denna typen jag har använt
[länk]

det tragiska är att med 7-8000 mil så måste vi köra liknande medel i våra firmabilar för de har konstig gång och spridar knack.
Det blir väldig skillnad när man kör i det i dom.
Blir en lugnare gång.
Miljö bränsle som gör att det blir en del avlagringar tyvärr.
Jag stänger av bränslekranen/drar ur slangen och låter motorn gå tills den stannar själv innan jag ställer undan båt, moped, gräsklippare mm för hösten.
Ingen bensin i förgasarna, inga avlagringar, enkelt som en plätt.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.