Byggahus.se
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, spänn upp ett rep på marken under takfotens ytterkant och slutför fasadrenovering. Du har precis fått reda på att detta är den riktiga tomtgräsen! Låt grannen eller den som vill motbevisa saken! Ej hemfridsbrott osv....
Nej, gränsen går inte där utan i stort sett jäms med fasaden eller sockeln har jag sett efter både mått och en DWG-fil från den inmätning av huset som gjordes 2008.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B b8q skrev:
På hur lång tid ska en båtnad beräknas? Jag håller med om att ett tilläggsisolerat hus med lägre uppvärmningskostnader är ekonomiskt gynnsamt.

Om vi leker med tanken att du sparar 2000 kr i uppvärmningskostnader om året på att den väggen blir isolerad, och byggnaden beräknas ha en kvarvarande livslängd på 50 år innan den rivs, så har du bara där 100 000 kr att vinna på att få kunna tilläggsisolera fasaden.
Det är inte driftkostnader som räknas utan värdeökning av fastigheten, men du drar nog för stora växlar på det där då garaget inte är uppvärmt till 20 grader, och vintern som var var den avslagen helt och hållet, men det var pga av att inte var där och mekade utan garaget var fyllt med byggmaterial som ska användas där + verktyg mm
När det där kommit bort därifrån (när jag får tillträde) kommer jag förmodligen att slå på värmen igen....

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Spårad tråd Har tyvärr inget att tillägga angående din fråga, bra att du anlitat advokat och önskar dig lycka till med det. Jag tycker att du fått oförtjänt mycket skit från folk här. Självklart låter man inte ett träd växa över på en grannes tomt och låter det hagla äpplen hela dagarna, du gjorde helt rätt som gav grannen en chans och sen löste det själv när de uppenbarligen struntade i det. Förstår heller inte varför folk hänger upp sig på positioneringen av ditt hus, det är ju inte du som byggt det?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
M Matilda Wintence skrev:
Spårad tråd Har tyvärr inget att tillägga angående din fråga, bra att du anlitat advokat och önskar dig lycka till med det. Jag tycker att du fått oförtjänt mycket skit från folk här. Självklart låter man inte ett träd växa över på en grannes tomt och låter det hagla äpplen hela dagarna, du gjorde helt rätt som gav grannen en chans och sen löste det själv när de uppenbarligen struntade i det. Förstår heller inte varför folk hänger upp sig på positioneringen av ditt hus, det är ju inte du som byggt det?
Ja det här med att folk planterar tröd och buskar/ häckar för nära tomtgränser är ett mycket vanigt fenomen, de är ju så små när man köper dem. Men ett träd ska man nog inte placera närmare en tomtgräns än 3 m, de växer ju.
Ser samma fenomen i ett nybyggt område där sonen bor (Tillberga) där man planterar Tuja-häckar inte långt från gatan och i nya områden finns heller inga trottoarer så de kommer växa in över gatan och försämra sikten i korsningar och så. Sen kommer kommunen och tycker de har svällt för mycket men Tuja-häckar tål inte hård beskärning som en Hagtornshäck så de dör istället och då är det bara att ta ner häcken ich börja om...
Varför upprepas såna här misstag hela tiden?

• Gilla
Matilda Wintence
  • Laddar…
B b8q skrev:
På hur lång tid ska en båtnad beräknas? Jag håller med om att ett tilläggsisolerat hus med lägre uppvärmningskostnader är ekonomiskt gynnsamt.

Om vi leker med tanken att du sparar 2000 kr i uppvärmningskostnader om året på att den väggen blir isolerad, och byggnaden beräknas ha en kvarvarande livslängd på 50 år innan den rivs, så har du bara där 100 000 kr att vinna på att få kunna tilläggsisolera fasaden.
Det är mer komplicerat än så, man ska beräkna nuvärdet av kommande besparingar och då ta hänsyn till hur både räntor och uppvärmningskostnader utvecklas med tiden.

E Mats Lindfors 2 skrev:
Ur LMs handbok:
Båtnadsvillkoret i värderingstekniska termer
I värderingstekniska termer kan båtnadsvillkoret uttryckas så att summan av
de kalkylerade värdeändringarna på regleringsfastigheterna ska överstiga de
för sakägarna gemensamma kostnader som är förorsakade av regleringens
genomförande.
Båtnadsvillkoret är således egentligen ett vinstvillkor och innebär därför att
det inte räcker med att båtnad, dvs. positiv värdeförändring, uppstår.
Villkoret innebär ju att båtnaden ska överstiga kostnaden, dvs. att
regleringsföretaget ska gå med vinst.

Det är ju knappast så att den där lilla gaveln tillför någon värdeökning i jämförelse med tilläggsisoleringen på resten av huset och det har ju Mäklarna bekräftat också bekräftat och de borde ju veta.
Men om 50000 redan är nedlagda och går förlorade om det inte blir någon reglering räcker det då att ta upp den återstående kostnaden (fram till mål) i båtnadsberäkningen?

E Mats Lindfors 2 skrev:
Ja det här med att folk planterar tröd och buskar/ häckar för nära tomtgränser är ett mycket vanigt fenomen, de är ju så små när man köper dem. Men ett träd ska man nog inte placera närmare en tomtgräns än 3 m, de växer ju.
Ser samma fenomen i ett nybyggt område där sonen bor (Tillberga) där man planterar Tuja-häckar inte långt från gatan och i nya områden finns heller inga trottoarer så de kommer växa in över gatan och försämra sikten i korsningar och så. Sen kommer kommunen och tycker de har svällt för mycket men Tuja-häckar tål inte hård beskärning som en Hagtornshäck så de dör istället och då är det bara att ta ner häcken ich börja om...
Fenomenet beror inte bara på små trädplantor utan även på små moderna "frimärkstomter"!

E Mats Lindfors 2 skrev:
Det beror på att "folk" inte tar reda på vad som gäller samt hur det fungerar med tex växtlighet när man har hus och tomt, dom flesta tror att bo i ett eget hus är ungefär som att bo i en lägenhet fast med lite bättre utrymmen.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast den där väggen existerade redan när respektive fastighetsägare köpte sina respektive fastigheter. Storleken på skadan av att den eventuellt flyttas några centimeter kan verkligen diskuteras.
E Mats Lindfors 2 skrev:
Det är frågan om ett äppelträd, må vara paradisäppelträd och äppelträd kan man beskära rätt hårt utan att det tar skada, det skjuter nya skott.
När vi flyttade in för 33 år sedan var trädet inte så stort. Det har sedan fått växa helt fritt och blivit dubbelt så högt när jag jämför med gamla bilder
När jag beskar min sida 2012, som då är relativt långt ut på grenarna så tog gubben (som inte lever längre) ner ganska grova grenar på sin sida och trädets höjd minskade avsevärt, men han beskar själv mycket mer än vad jag gjorde och mycket grövre grenar också. Han insåg väl att det behövde tas ner då sopbilen t.om. fick slå en lov över på fel sida av vägen för att grenarna gick ut i halva vägen....
Trädet lever bra än och har nu börjat dra iväg igen för grannfrun gör ingenting i det avseendet....hon ansar ingenting och gör för övrigt inte mycket i trädgården eller är ute mycket i trädgården heller trots fint väder, sitter mest inne och ugglar....
Detta är enkelt. DET VAR/ÄR INTE DITT TRÄD!
Egenmäktigt förfarande! Om grannen har fest och nyttjar din grill är det ok?
Grannen placerar sina soptunnor på din uppfart (mindre inrtång).
Bygger en enkel redskapsbod på din tomt? Söker du bygglov?
Vad får grannen göra bara lite hos dig som du bara lite gör hos henne?
Tydligen inte odla äpplegrenar!
Men du får gräva bort tomt delar.
Tramparunt på hennes tomt!
Bygga fasad på hennes tomt!
Bygga tak på hennes tomt!

Var är rättvisan, våldtäkten på grannens egendom är konstaterad! Den som begår detta är inte kärringen i granenskåk det är fi--an i din kåk (inte din fru eller döttrar) som våldför sig på gatan (egenmäktigt parkering), paradisäpplen, grävning, fasadrenovering, takfot! Vad blir nästa djävelskap eller har du redan fler?

• Arg
  • Gilla
  • Haha
Selma 80 och 7 till
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Egenmäktigt förfarande!
Hur kan det bli egenmäktigt förfarande när man gör något helt lagligt?

"2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Egenmäktigt förfarande!
Nej man får ansa inträngande grenar. Det är dock lämpligt att man först uppmanar trädägaren att göra det. Jag tror att denna lagparagraf kan ha nämnts någon gång tidigare på forumet men vi tar den igen.

Lagtext om rätt att ansa inträngande grenar från grannens träd enligt svensk lag.

Edit: Måste druckit bromsolja till lunch så långsam som jag var... :oops:

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej man får ansa inträngande grenar. Det är dock lämpligt att man först uppmanar trädägaren att göra det. Jag tror att denna lagparagraf kan ha nämnts någon gång tidigare på forumet men vi tar den igen.

[bild]

Edit: Måste druckit bromsolja till lunch så långsam som jag var... :oops:
Hur ser bromsolja ut? Vad är det?
Jag vet vad glyckol baserad bromsvätska med eller utan Silicon är som nuvarande bromsvätska utan smörjande egenskaper är.
Och tidigare lösningsmedel baserad bromsvätska utan sörjande egenskaper var!

Hissar du ner bilen också?
Jag sänker ner den!

K Kriss Marc skrev:
Jag vet vad glyckol baserad bromsvätska med eller utan Silicon är som nuvarande bromsvätska utan smörjande egenskaper är.
Brukar det inte vara silikon, inte grundämnet Kisel?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Hur ser bromsolja ut?
Så här:

Flaska med LIQUI MOLY Bromsolja DOT 5.1, 250ml, till försäljning för 79 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Detta är enkelt.
Ganska enkelt är det, men det är inte så som du skriver angående trädet.
Är du sonen till "kärringen"?

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.