Byggahus.se
Hej,

Vi skulle vilja komma i kontakt med ett företag i Göteborg området som kan utreda orsaken till en eventuell pågående sättning men det är inte helt sjävlklart vilka som erbjuder detta.
Någon som kan rekommendera nått företag?

Googla 'geotekniska undersökning Göteborg'. Det finns många.
Vi använde SWECO när vi behövde undersöka marken och botten i vår hamn.

Vi letar efter ett företag som även vänder sig mot privatpersoner och som kan utreda orsaken till sättningen och ge förslag på åtrgärd.
Merparten av de jag hittat är stora aktörer som bara tar uppdrag för större projekt eller så gör de enbart markundersökning.
De företag som arbetar med överlåtelse besiktningar hänvisar fråmst till fackmän om de är en misstänkt sättning.

Vet att jag läst om ett företag som heter Geobear innan. De kanske är verksamma i Göteborg? Ingen egen erfarenhet av sånt där men kan ju vara värt att kolla upp?

J jlsys skrev:
Vi letar efter ett företag som även vänder sig mot privatpersoner och som kan utreda orsaken till sättningen och ge förslag på åtrgärd.
Merparten av de jag hittat är stora aktörer som bara tar uppdrag för större projekt eller så gör de enbart markundersökning.
De företag som arbetar med överlåtelse besiktningar hänvisar fråmst till fackmän om de är en misstänkt sättning.
Kolla med Bohusgeo. Förvisso är dom i Uddevalla. Men en mindre firma än dom stora drakarna.

Awer är en bra firma i Gbg som även jobbar mot privata kunder, de är kompetenta på allt inom geoteknik. Jag är själv geotekniker och kan rekommendera dem.

D DanNau skrev:
Awer är en bra firma i Gbg som även jobbar mot privata kunder, de är kompetenta på allt inom geoteknik. Jag är själv geotekniker och kan rekommendera dem.
Hörde om Awer på annat håll med så de låter som ett bra företag. Kontaktar dom bör det blir dags

• Gilla
DanNau
  • Laddar…
A
Ringde precis Awer - inga jobb mot privatpersoner.

Bohusgeo hade fullt i kalendern.

Någon som har förslag på fler firmor?

Vad vill du uppnå?
Mäta in sättningen, utreda orsaken, åtgärda skadorna...?

Vad gissar du att orsaken är? Antar att ditt hus ligger på lera. Är det nära påverkansområdet för västlänken eller något annat projekt?

coconut
yoloboi skrev:

Kollat med Geotechnica? Även om de skyltar primärt med att de gör geotekniska utredningar för villor till privatkunder, var de i alla fall inte omöjliga för ett par år sedan att göra andra typer av uppdrag med.

Jag hade samma problem att hitta något företag som jobbar mot privatperson.
Mitt hus (på Hisingen) underminerades av ett stort vattenläckage i gatan så det började gunga varje gång ett tungt fordon passerade på Gustav Dahlensgatan.
Försäkringsbolaget ville inte hjälpa till, det slutade med att huset nog fortfarande gungar.:mad:

Innan vattenläckan hade jag problem med vatteninträngning i källarens golv vid hög nederbörd, efter läckan ingen inträngning, så jag fick en gratis urblåsning av dräneringen i alla fall :rolleyes:

yoloboi skrev:

Vi har precis fått kontakt med Geobear som ska undersöka hos oss. Jag tror att dom finns över hela landet.

A
G Genomklok skrev:
Vad vill du uppnå?
Mäta in sättningen, utreda orsaken, åtgärda skadorna...?

Vad gissar du att orsaken är? Antar att ditt hus ligger på lera. Är det nära påverkansområdet för västlänken eller något annat projekt?
Jag vill snygga till sockeln som har en del putssläpp, och putsa om invändigt. Eventuellt dränera, men tycker tillskjutande fukten inte är farlig och så är inte huset isolerat underifrån så kommer ha fukt i väggarna ändå. Ska dock vänta några säsonger för att se om dränering är lämpligt trots allt. Får lite olika bud av sakkunniga.

Huset står på lera på Hisingen, inte svinlångt ifrån Hamnbanan. Vad jag förstår har "markvattnet" runt omkring påverkats av detta, bla har tre gigantiska tunnlar byggts, men mer än så vet jag inte - och inte hur mitt direkta närområde påverkats. Jag är konfunderad minst sagt av sprickan, den går förbi hjärtväggen som borde steloperera rörelsen inåt och utåt.

Framför allt vill jag undvika större reparationer än nödvändigt, och rimligen innebär det att agera tidigt eller inte alls, givet det är ingen eller liten risk att problemet blir större med tiden.

coconut coconut skrev:
Kollat med Geotechnica? Även om de skyltar primärt med att de gör geotekniska utredningar för villor till privatkunder, var de i alla fall inte omöjliga för ett par år sedan att göra andra typer av uppdrag med.
Ringde dessa, trevlig och hjälpsam kille svarade, men tyckte inte detta var ett lämpligt uppdrag för dom - det skulle kosta mig en betydande summa och nyttan sannolikt vara begränsad. Han rekommenderade istället någon firma som höll på med geopolymer.

Så nu har jag bokat in Geobear på besök. Inte riktigt vad jag hoppats på då dom är partiska, deras levebröd är ju att spruta ner geopolymer i jorden så har ju ett intresse i att föreslå den lösningen.

Redigerat av moderator:
yoloboi skrev:
Huset står på lera på Hisingen, inte svinlångt ifrån Hamnbanan. Vad jag förstår har "markvattnet" runt omkring påverkats av detta, bla har tre gigantiska tunnlar byggts, men mer än så vet jag inte - och inte hur mitt direkta närområde påverkats. Jag är konfunderad minst sagt av sprickan, den går förbi hjärtväggen som borde steloperera rörelsen inåt och utåt.
Kolla upp om du ligger inom påverkansområdet, hör av dig till trafikverket i första hand, länsstyrelsen i andra. I så fall *kan* det vara en skada som trv ersätter.[/QUOTE]

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
G Genomklok skrev:
Kolla upp om du ligger inom påverkansområdet, hör av dig till trafikverket i första hand, länsstyrelsen i andra. I så fall *kan* det vara en skada som trv ersätter.
[/QUOTE]
Tack för tipset! Hittade en karta över påverkansområdet, det slutar mindre än 100 m från mitt hus, som dock befinner sig inom "influensområdet". Rimligen påverkas grundvattnet något här, det är två diskreta steg med avsänkning 0.3 m i påverkansområdet, och 0 m i influensområdet, bör vara en gradient tänker jag. Kanske kan Hamnbanan påverkat, en ren spekulation från min sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.