Jag tänkte koppla in en Shelly 1L (https://shelly.cloud/products/shelly-1l-single-wire-smart-home-automation-relay/) bakom en strömbrytare (utan jordningskabel). Nedan ser ni kopplingsdiagrammet för Shellyn, samt en bild på min strömbrytare. Förstår någon hur denna ska kopplas? De två bruna kablarna från L antar jag ska in i L på Shellyn? Och den svarta in i Sx? Detta är en strömbrytar med en knapp.
Tilläggas kan att lasten kommer vara större än 20W, så någon Shelly Bypass ska inte behövas.
Verifiera att svart går till lasten, stämmer det skall den i så fall gå till O på Shellyn. Sedan skall brun in på L, men du bör koppla ihop dem med hjälp av en Wago eller likvärdig skarvklämma så att det bara går en tråd till Shellyn.
Sx och SW1 kopplas till de poler som används på brytaren idag.
Funktionellt så kopplar din strömbrytare ihop L med O idag. Alltså ska de båda ledarna anslutas till L och O, fas och tändtråd. Du behöver bara ta reda på vilken som är fas och vilken som är tändtråd. Det bör vara enkelt genom att se var den andra bruna ledaren tar vägen - troligen till ett uttag under strömbrytaren?
Om du dessutom vill kunna styra pucken med strömbrytaren så ska strömbrytaren kopplas in mellan Sx och SW1 såsom schemat visar.
kan inte ge några garantier på ett nätforum med den information som finns, och arbetet är behörighetskrävande – så är det sagt, men
en arbetshypotes kan vara:
– av de två bruna så är den ena inkommande fas som skarvats vidare till något annat (till exempel annan strömbrytare eller vägguttag)
– den svarta går till lampan/lasten
för att konvertera detta till en strömbrytarstyrd Shelly-installation så behöver du:
– en kopplingsklämma, Wago 221-3 rekommenderas
– lite kopplingstråd för att ansluta Shellyn till omvärlden
funktion:
– Shellyn ska ersätta dagens strömbrytare i meningen att bryta/sluta strömmen till lasten
– förutom att Shellyn kan styra lasten via app, klocka osv så kan den också styras lokalt/mekaniskt med en strömbrytare, som här ska vara potentialfri (alltså inte vara inkopplad till fas eller nolla)
Tack alla tre för att ni tagit er tid att svara och hjälpa mig!
Bo.Siltberg skrev:
Funktionellt så kopplar din strömbrytare ihop L med O idag. Alltså ska de båda ledarna anslutas till L och O, fas och tändtråd. Du behöver bara ta reda på vilken som är fas och vilken som är tändtråd. Det bör vara enkelt genom att se var den andra bruna ledaren tar vägen - troligen till ett uttag under strömbrytaren?
Det sitter mycket riktigt ett uttag under brytaren och jag har verifierat att den andra bruna kabeln går till den (genom att koppla lös den och verifiera att uttaget blev strömlöst). Jag har också verifierat att de båda bruna kablarna är strömförande och att svarta är strömlös när brytaren är avslagen.
Alltså är svart Last och ska kopplas till O på Shellyn. Båda bruna kopplas via en Wago-klämma (som jag köpt idag) till L på Shellyn. Har jag förstått er korrekt så långt? Kabeln som jag kopplar från Wagon till L på Shellyn, visst bör jag köpa en brun sådan? Jag menar för att följa riktlinjer för kabelfärger.
Bo.Siltberg skrev:
Om du dessutom vill kunna styra pucken med strömbrytaren så ska strömbrytaren kopplas in mellan Sx och SW1 såsom schemat visar.
Så Sx på Shellyn kopplas till ut-pil på brytaren (där svarta kabeln är idag) och Sw1 på Shellyn kopplas till L på brytaren?
Det funkar bra, när det funkar. Skumt nog så verkar det som om Shellyn dör efter en stund när strömbrytaren varit i avslaget läge (via brytaren alltså). När detta händer så går det inte att tända lampan med brytaren heller. Det enda som hjälper är att bryta strömmen med säkring och resetta Shellyn. Verkar som om Shellyn inte får ström när switchen är i av-läge, men det verkar ju konstigt...
Om det sitter ett uttag under antar jag att det finns neutralledare i närheten av shellyn? Kanske kan du dra fram en neutral från eluttaget direkt till shellyn och komma runt problemet?
Finns ju även ballast lösning, som möjlig lösning med enligt ritning ovan.
Om det sitter ett uttag under antar jag att det finns neutralledare i närheten av shellyn? Kanske kan du dra fram en neutral från eluttaget direkt till shellyn och komma runt problemet?
Finns ju även ballast lösning, som möjlig lösning med enligt ritning ovan.
BBSOD skrev:
Om det sitter ett uttag under antar jag att det finns neutralledare i närheten av shellyn? Kanske kan du dra fram en neutral från eluttaget direkt till shellyn och komma runt problemet?
Finns ju även ballast lösning, som möjlig lösning med enligt ritning ovan.
Stämmer bra, jag ser en neutral bakom brytaren som går neråt, så rimligtvis till stömuttaget. Känner mig nog inte bekväm att labba med den.
Har beställt Shelly Bipass som extra last så ska testa det först.
har du möjlighet att temporärt byta ljuskällan till någon mer traditionell glödlampa och testa med? bara för att verifiera att det är rätt kopplat och att Shellyn mår bra?
sen ser jag att jag gjorde ett beklagligt misstag i min ritning – jag indikerade att utgången till lampan ska kopplas till "N", men det är ju till "O" som den svarta ska kopplas... rättat schema:
så frågan är om du kopplat in lampan till O eller N...
edit: du skrev också att LED-lampan lyste i avstängt läge – lyser den för fullt eller småglimmar den?
har du möjlighet att temporärt byta ljuskällan till någon mer traditionell glödlampa och testa med? bara för att verifiera att det är rätt kopplat och att Shellyn mår bra?
Ska se om jag kan rota fram någon.
edit: du skrev också att LED-lampan lyste i avstängt läge – lyser den för fullt eller småglimmar den?[/QUOTE]
LED-lampan blinkar. Lyckades paja den där plastgrejen på brytaren, så har nu bara kopplat in Shellyn utan brytare. Nu har jag kopplat svart till O på Shellyn och bruna till N. Lampan lyser nu inte alls; kanske blir så när man inte har en brytare kopplad?
Shellyn beteer sig fortsatt instabilt. Kollar jag på min router adminsida så syns shellyn där ibland och ibland inte. Kanske är strul med dess wifi-anslutning, oklart. Webbgränssnittet på Shellyn timar oftast ut när jag försöker ladda det.
Har fixat bypass. Om jag ska använda bypass utan brytare, hur ska jag då koppla in den? Ansluta mellan L och N?
Nu har jag kopplat svart till O på Shellyn och bruna till N. Lampan lyser nu inte alls; kanske blir så när man inte har en brytare kopplad?
nej, den bruna (fas) ska kopplas till "L" och utgången som går till lampan ska kopplas till "O" – har man ingen nolla tillgänglig lämnas "N" oansluten
har man en last med låg förbrukning, eller en LED-lampa som "småglöder" kan man peta in en bypass som löser detta – den ska då kopplas mellan nollan och "O"-terminalen på Shellyn (precis som framgår av schemat i inlägg #1)
bypassen bör placeras vid endera Shelly-pucken eller vid armaturen (i, eller i dess närmsta kopplingsdosa)
personligen är jag inte förtjust i att sätta in sådana bypass-kopplingar – det blir en "dold" komponent i elanläggningen som ingen kommer ihåg att den existerar om några år (och näste husägare lär inte bli informerad om dess existens), och om några år är den kanske inte ens behövd på grund av byte av armatur, ljuskälla eller dimmer, men kommer sitta kvar och då utan att göra någon nytta (och i värsta fall stöka till det)
då är det klart mycket renare och driftsäkrare att se till att pucken ansluts direkt också till nollan, som BSOD skrev i ett tidigare inlägg
nej, den bruna (fas) ska kopplas till "L" och utgången som går till lampan ska kopplas till "O" – har man ingen nolla tillgänglig lämnas "N" oansluten
Ja sorry, skrev fel. Det är så jag har kopplat nu.
harka skrev:
bypassen bör placeras vid endera Shelly-pucken eller vid armaturen (i, eller i dess närmsta kopplingsdosa)
personligen är jag inte förtjust i att sätta in sådana bypass-kopplingar – det blir en "dold" komponent i elanläggningen som ingen kommer ihåg att den existerar om några år (och näste husägare lär inte bli informerad om dess existens), och om några år är den kanske inte ens behövd på grund av byte av armatur, ljuskälla eller dimmer, men kommer sitta kvar och då utan att göra någon nytta (och i värsta fall stöka till det)
då är det klart mycket renare och driftsäkrare att se till att pucken ansluts direkt också till nollan, som BSOD skrev i ett tidigare inlägg
Ja det känns ju som ett jäkla hack att lägga in en "dummygrej" bara för att det ska funka. Jag kanske ska ge mig på belysningen i köket istället, där jag har infällda spottar vars lampor inte kan bytas ut mot smarta lampor. Där finns nollan framdragen. Det är dock en dubbel brytare, så kanske krångligare