20 868 läst · 165 svar
21k läst
165 svar
Ny torktumlare strular - vad har jag för rättigheter?
Be elgiganten om att få göra återköp på den. De kommer göra allt de kan för att slingra sig ur det och ska säkert "undersöka saken".
Jag gjorde själv en reklamation av en tjänst hos elgiganten. 8 månders väntan där elgiganten skulle "undersöka" fallet, med flitiga påminnelser från mig minst en gång i månaden. Till slut tröttnade jag och bombade min story om elgigantens dåliga bemötande i kommentarsfältet på alla elgigantens inlägg på sociala medier. Då hade jag mina pengar på kontot på mindre än 24h.
Jag gjorde själv en reklamation av en tjänst hos elgiganten. 8 månders väntan där elgiganten skulle "undersöka" fallet, med flitiga påminnelser från mig minst en gång i månaden. Till slut tröttnade jag och bombade min story om elgigantens dåliga bemötande i kommentarsfältet på alla elgigantens inlägg på sociala medier. Då hade jag mina pengar på kontot på mindre än 24h.
Jag har inte redovisat något om min tilltro utan enbart hur lagstiftningen ser ut avseende det jag skrivit.Düsseldorff skrev:
Reklamera den till affären där du köpte den. Borde inte vara några problem. Några väl placerade ord om konsumentköplagen, reparationsförsök och fortsatta problem så tror jag det löser sig.
Konsumentköplagen går inte avtala bort och är helt skild från eventuell garanti. Det jobbiga för dig blir väl att transportera åbäket till affären för att lämna tillbaka den.
Konsumentköplagen säger även att du ska få en likvärdig produkt, det kan ju va så att din modell utgått.
Konsumentköplagen går inte avtala bort och är helt skild från eventuell garanti. Det jobbiga för dig blir väl att transportera åbäket till affären för att lämna tillbaka den.
Konsumentköplagen säger även att du ska få en likvärdig produkt, det kan ju va så att din modell utgått.

Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 502 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 502 inlägg
Förvisso, men det går att utläsa mellan raderna. Jag utgår från att du, "besserwisser" till trots, de facto inte är jurist. Eller har jag fel?Alfredo skrev:
Där läser man lätt fel! Jag är fullkomligt medveten över vilka uppförsbackar som kan finnas i praktiken men det hindrar inte att jag försöker redovisa hur lagstiftningen ser ut.Düsseldorff skrev:
I tråden har jag:
- Frågat "Var i KKL hittar du något om "tre försök inom garantitiden"?"
- Påstått att KKL alltid är tillämplig när en konsument handlar på Elgiganten.
- Bett @electroluxaren förtydliga en del synnerligen korthuggna påståenden.
- Påstått att "En eventuell garanti är en helt frivillig överenskommelse och inget som "stipuleras" i KKL."
- Påstått att Konsumentverket anser att en garanti är en frivillig överenskommelse.
Är något av detta ens gränsande till tveksamt ser jag gärna att någon förklarar var jag har fel!
Om du med jurist avser någon med avlagd juristexamen från juristprogrammet (270 högskolepoäng) så stämmer det att jag inte är jurist. Sen har vi väl rätt ofta här på forumet konstaterat att jurist inte är en skyddad yrkestitel, så som besserwisser är väl svaret att din fråga inte riktigt har ett väldefinierat svar...Düsseldorff skrev:
japp det är bevisbördan som skiljer mellan garanti och övrig reklamation precis som det är skrivet i KKL.C cpalm skrev:
sedan kan självklart säljaren välja att ha längre "garanti" än 6 månader och i detta sammanhanget är det branchorganisationen som säger att deras medlemmar skall ha minst 1-år.

Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 502 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 502 inlägg
Du svarar som en jurist i alla fall. Jag saknar, efter en hel av avtalsförhandlingar, såväl förmåga som ork att svara. En annan gång. Trevlig helg.Alfredo skrev:
Där läser man lätt fel! Jag är fullkomligt medveten över vilka uppförsbackar som kan finnas i praktiken men det hindrar inte att jag försöker redovisa hur lagstiftningen ser ut.
I tråden har jag:
- Frågat "Var i KKL hittar du något om "tre försök inom garantitiden"?"
- Påstått att KKL alltid är tillämplig när en konsument handlar på Elgiganten.
- Bett @electroluxaren förtydliga en del synnerligen korthuggna påståenden.
- Påstått att "En eventuell garanti är en helt frivillig överenskommelse och inget som "stipuleras" i KKL."
- Påstått att Konsumentverket anser att en garanti är en frivillig överenskommelse.
Är något av detta ens gränsande till tveksamt ser jag gärna att någon förklarar var jag har fel!
Om du med jurist avser någon med avlagd juristexamen från juristprogrammet (270 högskolepoäng) så stämmer det att jag inte är jurist. Sen har vi väl rätt ofta här på forumet konstaterat att jurist inte är en skyddad yrkestitel, så som besserwisser är väl svaret att din fråga inte riktigt har ett väldefinierat svar...![]()
Elgiganten säljer ibland via "partner" på hemsidan, då ska reklamation riktas till partnern enligt elgigantens egna villkor och det är tydligt angivet på sidan när det görs, sk förmedlingsförsäljning. Jag skulle tro att Elgiganten ändå skulle bli ansvariga om det prövas men inte satt mig in i frågan något djupare och just förmedlingen gör det rörigt.
Är det inte ett förmedlingsköp, dvs Elgiganten har själva sålt varan, så har du nog haft oturen att prata med någon okunnig. Det kan ju hända på alla ställen tyvärr, mer eller mindre ofta beroende på hur bra deras interna utbildningar fungerar... Du ska inte bli hänvisad till att kontakta tillverkaren, inte ens enligt deras egna villkor (vilket egentligen har mindre betydelse då konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel). Det är deras ansvar att hantera reklamation förutsatt att det varit fel på varan och inte ett handhavandefel, vilket de har bevisbördan för under de första 6 mån från mottagandet av varan. Reklamation kan göras inom 3 år, men efter 6 mån har istället konsumenten bevisbördan. (en ny konsumentlagstiftning är under beredande och beräknas träda i kraft i år, vilket då framöver skulle utöka den omvända bevisbördan till 2 år för varor.)
Köpte du varan av elgiganten själva och inte via förmedling?
Har du något skriftligt belägg, t ex mejl, från när du hänvisades till whirlpool istället samt reparationsförsöken?
Om "ja" på båda frågor hade jag skrivit till hello@elgiganten.se, bifogat det tillsammans med beskrivningen av ärendet, och bett dem se över hanteringen av ärendet så det blir tillrättat. Det vore i det läget väldigt märkligt om dom skulle neka det då.
Är det inte ett förmedlingsköp, dvs Elgiganten har själva sålt varan, så har du nog haft oturen att prata med någon okunnig. Det kan ju hända på alla ställen tyvärr, mer eller mindre ofta beroende på hur bra deras interna utbildningar fungerar... Du ska inte bli hänvisad till att kontakta tillverkaren, inte ens enligt deras egna villkor (vilket egentligen har mindre betydelse då konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel). Det är deras ansvar att hantera reklamation förutsatt att det varit fel på varan och inte ett handhavandefel, vilket de har bevisbördan för under de första 6 mån från mottagandet av varan. Reklamation kan göras inom 3 år, men efter 6 mån har istället konsumenten bevisbördan. (en ny konsumentlagstiftning är under beredande och beräknas träda i kraft i år, vilket då framöver skulle utöka den omvända bevisbördan till 2 år för varor.)
Köpte du varan av elgiganten själva och inte via förmedling?
Har du något skriftligt belägg, t ex mejl, från när du hänvisades till whirlpool istället samt reparationsförsöken?
Om "ja" på båda frågor hade jag skrivit till hello@elgiganten.se, bifogat det tillsammans med beskrivningen av ärendet, och bett dem se över hanteringen av ärendet så det blir tillrättat. Det vore i det läget väldigt märkligt om dom skulle neka det då.
Problemmet är att firmorna vet att de säljer "skräp" grejer och därför är deras metod att förhala, maskera och dröja ut på tiden, samt trötta ut kunden, så att den ger upp.
Den bästa lärdomen av det är att köpa kvalité grejer! och det i en butik som bryr sig om sina kunder.
Jag tror att minst över 90% av alla vitvaror och /eller dess delar produceras i Kina, vilket "automatiskt" innebär att man får vad man betalar för!
Det bästa är att köpa en vara som är baserad på att även alla delar i maskinen är producerade i Europa, då har man bestående kvalitet! Så gjorde vi med alla inköpta varor till vårt kök och tvättstuga!
Allt fungerar perfekt! och undrar man något angående funktioner mm. så får man oftast bra hjälp!
Jag vet att det kostar betydligt mera, men framför allt så får man fungerande maskiner med toppresultat och man sparar på sin egen energi , samt kan njuta av lugnet hemma!
Den bästa lärdomen av det är att köpa kvalité grejer! och det i en butik som bryr sig om sina kunder.
Jag tror att minst över 90% av alla vitvaror och /eller dess delar produceras i Kina, vilket "automatiskt" innebär att man får vad man betalar för!
Det bästa är att köpa en vara som är baserad på att även alla delar i maskinen är producerade i Europa, då har man bestående kvalitet! Så gjorde vi med alla inköpta varor till vårt kök och tvättstuga!
Allt fungerar perfekt! och undrar man något angående funktioner mm. så får man oftast bra hjälp!
Jag vet att det kostar betydligt mera, men framför allt så får man fungerande maskiner med toppresultat och man sparar på sin egen energi , samt kan njuta av lugnet hemma!
Tycker du ska besöka Elgiganten o kräva pengarna tillbaka. Skriv noga ner alla reparationer och kontakter du haft med reparatören. Får du inga pengar kan du alltid fråga om du får ett tillgodokvitto.S SteelyDan skrev:Hej! Jag brukar försöka hålla mig till bygga hus-frågor här, men har också sett att allehanda frågor ställs och får bra svar. Och det är klart, utan hus hade jag inte köpt en torktumlare. Gjorde det den 27 maj, 2021. Efter ca 3 månaders användning, som var måttlig då jag mer än gärna hänger tvätten utomhus på tork sommartid (var inte ens hemma i juli, då stod den helt oanvänd) började den gnissla, tvätten var inte torr, inget vatten i uppsamlaren och inget ludd i filtret. Provade med mindre mängd tvätt, hjälpte inte. Kontaktade Elgiganten i nov, hänvisades till Whirlpool, fick kontakt med dem i början av dec 2021. Hänvisades till firma som "inte hade tid med en torktumlare innan jul". Med betoning på "torktumlare". I januari kom de och reparerade en del. Funkade inte. De kom igen, reparerade en annan del. Funkade ca två-tre tumlingar, sedan kom samma problem åter. Mejlade för ca 3 v sedan, inget svar, ringde för två veckor sedan, svar att de skulle återkomma. Fick ringa igen för två dagar sedan, nu ska de komma idag. Enligt konsumentköplagen har de rätt att reparera maskinen ett visst antal ggr, detta har jag läst in mig på, det finns även nåt som heter "rimlig" tid innan åtgärd, och det orkar jag inte ens gå in på, men jag undrar: jag har haft maskinen i 10 månader nu, men den har varit trasig nästan hela tiden. Jag har ju köpt en pryl för att jag behöver den men som jag knappt kunnat använda. Har varken Elgiganten, Whirlpool eller rep firman ett ansvar för att tillgodose det behovet, som jag faktiskt köpt en sak av dem för att kunna lösa??