20 870 läst · 165 svar
21k läst
165 svar
Ny torktumlare strular - vad har jag för rättigheter?
Hej! Jag brukar försöka hålla mig till bygga hus-frågor här, men har också sett att allehanda frågor ställs och får bra svar. Och det är klart, utan hus hade jag inte köpt en torktumlare. Gjorde det den 27 maj, 2021. Efter ca 3 månaders användning, som var måttlig då jag mer än gärna hänger tvätten utomhus på tork sommartid (var inte ens hemma i juli, då stod den helt oanvänd) började den gnissla, tvätten var inte torr, inget vatten i uppsamlaren och inget ludd i filtret. Provade med mindre mängd tvätt, hjälpte inte. Kontaktade Elgiganten i nov, hänvisades till Whirlpool, fick kontakt med dem i början av dec 2021. Hänvisades till firma som "inte hade tid med en torktumlare innan jul". Med betoning på "torktumlare". I januari kom de och reparerade en del. Funkade inte. De kom igen, reparerade en annan del. Funkade ca två-tre tumlingar, sedan kom samma problem åter. Mejlade för ca 3 v sedan, inget svar, ringde för två veckor sedan, svar att de skulle återkomma. Fick ringa igen för två dagar sedan, nu ska de komma idag. Enligt konsumentköplagen har de rätt att reparera maskinen ett visst antal ggr, detta har jag läst in mig på, det finns även nåt som heter "rimlig" tid innan åtgärd, och det orkar jag inte ens gå in på, men jag undrar: jag har haft maskinen i 10 månader nu, men den har varit trasig nästan hela tiden. Jag har ju köpt en pryl för att jag behöver den men som jag knappt kunnat använda. Har varken Elgiganten, Whirlpool eller rep firman ett ansvar för att tillgodose det behovet, som jag faktiskt köpt en sak av dem för att kunna lösa??
Nej!S SteelyDan skrev:Hej! Jag brukar försöka hålla mig till bygga hus-frågor här, men har också sett att allehanda frågor ställs och får bra svar. Och det är klart, utan hus hade jag inte köpt en torktumlare. Gjorde det den 27 maj, 2021. Efter ca 3 månaders användning, som var måttlig då jag mer än gärna hänger tvätten utomhus på tork sommartid (var inte ens hemma i juli, då stod den helt oanvänd) började den gnissla, tvätten var inte torr, inget vatten i uppsamlaren och inget ludd i filtret. Provade med mindre mängd tvätt, hjälpte inte. Kontaktade Elgiganten i nov, hänvisades till Whirlpool, fick kontakt med dem i början av dec 2021. Hänvisades till firma som "inte hade tid med en torktumlare innan jul". Med betoning på "torktumlare". I januari kom de och reparerade en del. Funkade inte. De kom igen, reparerade en annan del. Funkade ca två-tre tumlingar, sedan kom samma problem åter. Mejlade för ca 3 v sedan, inget svar, ringde för två veckor sedan, svar att de skulle återkomma. Fick ringa igen för två dagar sedan, nu ska de komma idag. Enligt konsumentköplagen har de rätt att reparera maskinen ett visst antal ggr, detta har jag läst in mig på, det finns även nåt som heter "rimlig" tid innan åtgärd, och det orkar jag inte ens gå in på, men jag undrar: jag har haft maskinen i 10 månader nu, men den har varit trasig nästan hela tiden. Jag har ju köpt en pryl för att jag behöver den men som jag knappt kunnat använda. Har varken Elgiganten, Whirlpool eller rep firman ett ansvar för att tillgodose det behovet, som jag faktiskt köpt en sak av dem för att kunna lösa??
Hehe, kort och tydligt svar. Men nej killgissar samma som Electroluxaren. Du har köpt en maskin, inte en tjänst. Materiel kan alltid gå sönder. Men du borde väl snart kunna häva köpet kan jag tycka.
Enligt kkl har kunden rätt att häva köpet eller få en ny vara efter tre försök att reparera den befintliga inom garantitiden. Är varan köpt utan garanti.... vilket händer på felgiganten ibland då det är sk öppetköpvaror som gått tillbaka, så är det kört. möjligt att man kan hävda reklamation inom 3-år, men det är jättesvårt. intressant i detta fallet är vad kommunens konsumentvägledare sägerT tobbbias skrev:
Var i KKL hittar du något om "tre försök inom garantitiden"?electroluxaren skrev:
Vad menar du med kört. Konsumentköplagen är precis lika tillämplig i dessa fall!electroluxaren skrev:
Nej!Alfredo skrev:
Garanti är en överenskommelse mellan säljare och köpare. KKL stipulerar minst 6 månaders garanti. Felgiganten kan likväl som IKEA säga att fyndvaror undantas från garanti då står detta på kvittot
Menar du verkligen att Konsumentköplagen inte är tillämplig om man köper en vara "utan garanti" på Elgiganten.? Eller vad menar du med "nej".electroluxaren skrev:
Nej det är direkt felaktigt. En eventuell garanti är en helt frivillig överenskommelse och inget som "stipuleras" i KKL.electroluxaren skrev:
Du måste ju förstå att KKL inte behövs om garanti är frivilligt! Eller?Alfredo skrev:
Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer.
Fel på varan som kunden köpt | För företagare | Konsumentverket
Fel på varan som kunden köpt | För företagare | Konsumentverket
Lärdomen är att handla i en lokal, liten butik med personlig service och omtanke om kunden. Saknas helt hos Elgiganten. Med den erfarenhet jag gjort kommer jag nästan gång gynna en liten verksamhet även om jag måste betala dubbla summan. 3 ggr lagning av s a m m a fel kan vara grund för att häva köpet, men innan dess kan det finnas ett otal saker att laga, även den 3 ggr. En annan lärdom, olika fabrikat är olika tillmötesgående, har jag nu hört. Whirlpool som detta gäller brukar tydligen kräva att varenda skruv byts ut innan en ny maskin ges ut.
Nej det förstår jag verkligen inte. Och det verkar heller inte Konsumentverket förstå.electroluxaren skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reklamationsrätt enligt KKL (3 år, varav säljaren har bevisbördan första 6 månaderna) och garanti (frivillig utfästelse från tillverkaren) är två olika saker. Man kan alltid åberopa reklamationsrätt enligt KKL oavsett vilka garantier som getts.electroluxaren skrev: