7 973 läst · 38 svar
8k läst
38 svar
Är detta godkända utförda trösklar, dörrfoder och lister vid nyproduktion?
Hej, jag vet inte om jag har lagt denna tråd rätt, om inte ber jag om ursäkt.
Jag har nyligen köpt ett nytt radhus/parhus som är nyproduktion. Bott cirka en månad.
Jag har en fråga angående trösklar, dörrfoder och lister. Är detta okey vid nyproduktion? Att det glappar och är mellanrum? Jag tog upp dessa med besiktningsmannen men han säger att det inte finns något regelverk kring detta, att det är godkänt. Att träet torkar och att det kan se ut såhär. Men jag är förvånad att det ser ut såhär vid nyproduktion. Jag frågade ifall det fanns hur många mm dom får glappa men han sa att det inte finns något sånt mått. Finns det verkligen inget sånt mått? Hur kan man veta vad som är godkänt eller inte?
Taklisterna, vissa är fogade och vissa inte.
Hade ni godkänt detta ifall ni hade köpt nyproduktion? Ser ut såhär mer eller mindre i hela huset.
Jag har nyligen köpt ett nytt radhus/parhus som är nyproduktion. Bott cirka en månad.
Jag har en fråga angående trösklar, dörrfoder och lister. Är detta okey vid nyproduktion? Att det glappar och är mellanrum? Jag tog upp dessa med besiktningsmannen men han säger att det inte finns något regelverk kring detta, att det är godkänt. Att träet torkar och att det kan se ut såhär. Men jag är förvånad att det ser ut såhär vid nyproduktion. Jag frågade ifall det fanns hur många mm dom får glappa men han sa att det inte finns något sånt mått. Finns det verkligen inget sånt mått? Hur kan man veta vad som är godkänt eller inte?
Taklisterna, vissa är fogade och vissa inte.
Hade ni godkänt detta ifall ni hade köpt nyproduktion? Ser ut såhär mer eller mindre i hela huset.
Hur ska man ta detta vidare? Finns det något som stödjer att det inte är acceptabelt utfört? Anlita någon annan besiktningsman? Maila företaget och fråga om det är såna här jobb dom vill sammankopplas med?surris skrev:
Hur kan man ta detta vidare? Besiktningsmannen som var här godkände det och jag var emot det och tyckte inte det var godkänt. Men byggherren går bara på besiktningsmannens bedömning verkar det som.
Derome har byggt huset, så är väl ingen lite aktör.
Tänker du att samtliga bilder är under kritik?
Nu har inte ens målaren varit här, jag fick förslaget av besiktningsmannen och en utsände från byggherren(derome) att foga det där självMazen skrev:
Ja köp en bra latexfog typ Alcro el MS polymer Tec7 alt Biltema och en rulle bra masktejp.. tar ett par min och gör sig gött att slippa se skarvar o spikskallar..T Testarn123 skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Ok då är det bostadsrättslagen som gäller. Din motpart är således bostadsrättsföreningen och inte entreprenören som byggde husen. Det är styrelsen som kan ställa krav på entreprenören.T Testarn123 skrev:
Det som gäller enligt bostadrättslagen är bostadrättslagen 7 kap. 1 §:

Så det som blir frågan är om lägenheten är i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar.
Det du ska göra om du inte tycker det är att anmäla det till styrelsen. Gör det skriftligt. Sen träder 2 § i 7 kap. bostadrättslagen in:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ett utförligt svar! Nu när det är nybyggt så är byggherren även position som styrelsen också. Tills alla har flyttat in och vi kan styra ihop en egen.Claes Sörmland skrev:
Ok då är det bostadsrättslagen som gäller. Din motpart är således bostadsrättsföreningen och inte entreprenören som byggde husen. Det är styrelsen som kan ställa krav på entreprenören.
Det som gäller enligt bostadrättslagen är bostadrättslagen 7 kap. 1 §:
[bild]
Så det som blir frågan är om lägenheten är i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar.
Det du ska göra om du inte tycker det är att anmäla det till styrelsen. Gör det skriftligt. Sen träder 2 § i 7 kap. bostadrättslagen in:
[bild]
Vad definieras som brukbar? Går att öppna dörr och så. Detta känns bara slarvigt ufört. Detta är mer estetiskt?