17 302 läst · 170 svar
17k läst
170 svar
Någon som byter däck med slagskruvdragare?
Du tänker helt rätt.T Ejmelie skrev:
Men en lätt maskin med vanligt bitsfäste tvivlar jag som sagt starkt på. Man skall dessutom se upp med dessa 1/2"-adaptrar. Risken är att de går av så att man inte får ut "stumpen".
En maskin med 1/2"-fäste klarar säkerligen uppgiften alldeles utmärkt, men jag misstänker att det är inte vad du menar med slagskruvdragare i detta sammanhang, snarare någon sorts kombimaskin. Dessa är dock enligt min mening för osmidiga för vanliga lätta snickarjobb. Där föredrar jag den lilla 12-voltaren.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 378 inlägg
har aldrig förstått varför det skulle vara så svårt att lägga vänsterhand under den utskjutande delen av fälgkorset... medans man med höger hand snurrar på korset..
ett snabbt rappt hugg..
För att sedan låta korset göra jobbet..
För att sedan dra åt..
Sedan ställa ner hjulet på marken och då efterdra...
byta maskiner eller krångla har jag svårt att förstå...
ett snabbt rappt hugg..
För att sedan låta korset göra jobbet..
För att sedan dra åt..
Sedan ställa ner hjulet på marken och då efterdra...
byta maskiner eller krångla har jag svårt att förstå...
Kände mig tvungen att gå ut och bevisa detta nu. Hjulskruven blir som till synes dragen till 140nm med ett momentskaft. Slagskruvdragaren har inga problem att lossa detta. Biltemas adapter och en Kamasa långhylsa användes.Alatan skrev:
Jag gör det och det funkar utmärkt. Använder en M18 CBLID och Biltemas adapter. Har aldrig gått bet trots rost och hårt åtdragna skruvar. Gjorde lite efterforskningar angående adapter och kom fram till att Biltemas verkar hålla överlägset bäst. Ännu inte dragit av den efter rätt många hjulskiften och andra jobb.
tacka fan för det..Alatan skrev:
Den är ju nyligen inskruvad..
har den suttit där i 4 månader..
blivit värmd och kyld om vart annat så brukar de sitta hårdare.
Men va då bevisa?
är det någon som ifrågasatt att det vore möjligt?
Söker man efter sprängskisser till slagskruvdragare så är det den typ jag länkade man får upp. Till mutterdragare finns ju andra typer. Men det var ju inte mutterdragare det gällde.Dan_Johansson skrev:
Förvisso, men jag började med att filma när jag lossa skruven som suttit där sedan i höstas. Bifogar även den.Maskintok skrev:
Ingen som ifrågasatt men jag kände att jag behövde backa upp mig själv bara
Nä, för en vanlig personbil med lättmetallfälgar klarar man sig utmärkt med de enklaste handverktygen.Maskintok skrev:
Har dock stått och svurit några gånger med däckbyte på skåpbilen. Där behöver man åtminstone ett långskaft eller förlängare till korset. Så där tycker jag mutterdragaren är smidig för att lossa.
Ja funkar det för dig så.Alatan skrev:
jag brukar få använda järnrör på kunders bilar, som förlängare till skaft eller fälgkors..
knacken kör jag sällan med..
Och om jag lossat på något som suttit så hårt då blir det nya bultar...
Ja men lättlastbil eller skåp ska oftast ha lite mer åtdragningsmoment..C cpalm skrev:
Men när man drar in bulten så man får psykbryt när de skall loss då är något fel från början...
bästa jag sett var när någon stod och hoppade på ett teleskopskaft...
rätt som det var så small Karln i backen och började svära och vifta runt sig..
Jag åkte förbi... Och sa.. du om du leker hoppa hage åt andra hållet så kommer iallafall bulten att lossna...


Karln blev bara mer förbannad...

Ursäkta OT...
rätt som det var så small Karln i backen och började svära och vifta runt sig..
Jag åkte förbi... Och sa.. du om du leker hoppa hage åt andra hållet så kommer iallafall bulten att lossna...
Karln blev bara mer förbannad...
Ursäkta OT...
Milwaukee har fantastiska knackare, hade gärna haft deras 18V maskiner, men ej försvarbart till att byta märke för egen del...Alatan skrev:
Tesla ska dras med 175nm om jag inte missminner mig.
Som påpekats tidigare, det går. Men du kommer stöta på problem. Det är bara en tidsfråga, speciellt om du ska lossa annat än du själv skruvat fast.
Så är det, problem stöter man alltid på. Jag har haft bilar där inte ens min riktiga knack från Milwaukee på 800nm skulle lossat. 3.5 meter järnrör och full gung med hela kroppsvikten är mitt "rekord" i överjävligt hårtsittande skruvar. Det var en e61a vars hjul endast hade suttit på i ett år. Förstår inte hur det kunde sitta så jävligt.X xxx.maws skrev:Milwaukee har fantastiska knackare, hade gärna haft deras 18V maskiner, men ej försvarbart till att byta märke för egen del...
Tesla ska dras med 175nm om jag inte missminner mig.
Som påpekats tidigare, det går. Men du kommer stöta på problem. Det är bara en tidsfråga, speciellt om du ska lossa annat än du själv skruvat fast.
Men i normalfallet och sedan jag skaffade slagskruvdragaren har den lyckats lossa allt åtdraget av både mig och annan person. Så jag är helnöjd med maskinen. Är ju givetvis inte sponsrad av Milwaukee men kan ändå rekommendera maskinen då den enligt mig funkar i 9 fall av 10
lat som jag e.. så när man byter däck på bilen så sprayar jag alltid tjärspray på gängorna och lossar dem med full effekt med dtw1001z men snäll som jag e så använder jag momentskafft när drar åt men skruvar dit dem förhand så man är säker gängorna är på rätt