Byggahus.se
Hej!

Ska byta ett ojordat vägguttag till taklampor. Jag är inte säker på hur jag kopplar faserna. I det befintliga uttaget är det för 2 stycken stickproppar och i det nya är det bara för 1 styck. Kopplar man enligt bilden?

• Schema över hur man byter från ett ojordat dubbeluttag till ett enkeluttag med ritade elektriska kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det två olika strömbrytare till dubbeluttaget?

Till ett ojordat lamputtag utan krontändning ska det gå fasledare och neutralledare.

K Kane skrev:
Är det två olika strömbrytare till dubbeluttaget?
Det är en strömbrytare med två knappar liksom. Men det finns också två separata taklampeuttag.

E etompau skrev:
Till ett ojordat lamputtag utan krontändning ska det gå fasledare och neutralledare.
Jag är osäker på hur det svarar på frågan?

Vad är vinsten med att ta bort bef. tvåvägsuttag?

Y Ylva.F1 skrev:
Jag är osäker på hur det svarar på frågan?
Det är principen för inkopplingen. Du bör ha lite koll på vad du håller på med när det görs ingrepp i den fasta elinstallationen.

E etompau skrev:
Det är principen för inkopplingen. Du bör ha lite koll på vad du håller på med när det görs ingrepp i den fasta elinstallationen.
Ja, exakt. Det är ju därför jag skriver här. Vill ju va säker innan jag gör något.

E etompau skrev:
Vad är vinsten med att ta bort bef. tvåvägsuttag?
Det har gulnat med åren.

Y Ylva.F1 skrev:
Det har gulnat med åren.
Varför då inte skaffa ett nytt likvärdigt uttag?

E etompau skrev:
Varför då inte skaffa ett nytt likvärdigt uttag?
Tack tips! Men frågan nu är om jag ska koppla båda fasledarna till samma port i vägguttaget, eller om den ena fasen ska in i typ en blindport.

Bästa svaret

De två tändtrådarna (de du kallar fasledare) går troligen från varsin knapp, så du får koppla in den ena och isolera den andra. Vilken du kopplar in beror på vilken av knapparna du vill ska tända lampan.

Y Ylva.F1 skrev:
Tack tips! Men frågan nu är om jag ska koppla båda fasledarna till samma port i vägguttaget, eller om den ena fasen ska in i typ en blindport.
En skall kopplas in. Och din strömbrytare byts förslagsvis till enkel.

useless useless skrev:
De två tändtrådarna (de du kallar fasledare) går troligen från varsin knapp, så du får koppla in den ena och isolera den andra. Vilken du kopplar in beror på vilken av knapparna du vill ska tända lampan.
Lysande, tack för svar!

Y Ylva.F1 skrev:
Lysande, tack för svar!
Tack!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.