Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.
Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
Morsansgrabb skrev:
Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.
Antar att 7m är det som ligger mot fasaden? Har du i så fall tänkt att trallbrädorna ska gå vinkelrätt från fasaden? Kortla är alltid bra.Morsansgrabb skrev:
Vår altan är 3,9×9 m. Eftersom trallen ligger långsida till långsida så kunde vi köpa brädor som räckte hela vägen (3,9 minus fris).Morsansgrabb skrev:
Sen blev det såklart skarv i frisen som ju är 9 m.
Ah, men det är precis så jag tänkte jag också. Kommer bli snyggt och prydligt med icke-skarvad trall. Har du någon bild tror du? Vi verkar ha lite liknande projekt.Mathildatiger skrev:
Jag har en 10m bred altan där brädorna ligger längs fasaden. Har då delat in det i tre sektioner, som delas av med en fris.
Du skulle kunna köra en fria i mitten och på så sätt få ca 3.5m bredd på sektionerna. Då blir det också skarvfritt.
Tycker också det är snyggast när det ligger längs huset.
Du skulle kunna köra en fria i mitten och på så sätt få ca 3.5m bredd på sektionerna. Då blir det också skarvfritt.
Tycker också det är snyggast när det ligger längs huset.