279 184 läst · 4 521 svar
279k läst
4,5k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Råkade här om morgonen ut för en som stannade när vi mötte en brandbil på 70 väg.Emma242 skrev:Att passera polisbilar är ju även det något som mittfilsåkarna har stora problem med. På nämnda väg Stockholm-Södertälje, men även vidare ner mot Järna, brukar folk ställa sig på bromsen när de ser en målad bil.
Ligger man i 140 är det förståeligt, men det lustiga här är att de är de som ligger i 80 i mittfilen eller vänsterfilen som gör det. Det blir en oerhört tragikomisk effekt när hela snigeltåget saktar ner till 60, samtidigt som polisbilen passerar i MÖTANDE färdriktning. För att sen dra på igen när den passerat. Vad i helv. tror de ska hända?!
Det har också inträffat iaf 3 gånger att jag fastnat i kö i vänsterfil på i övrigt tom motorväg mellan Järna och Södertälje. När vägen rakar upp sig så ser man 20 bilar i kön bakom någon som inte vågar köra om polisbilen i högerfilen som lugnt såsar fram på fikarasten i dryga 100. Det är 110 på sträckan. Jag slår vad om att polisen gör det med flit och flinar åt stackarna som sitter och har tokångest.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
För att sedan behöva göra samma manöver, igen, å igen å igen eller bromsa, gasa bromsa gasa, för att någon kör sakta , ska av eller på avfarten.Nötegårdsgubben skrev:
Då är mittfilen perfekt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Måste bara fråga vilken vilken körskola du gick i som lörde ut att man aldrig får använda mittenfilen.Emma242 skrev:
Vad var deras förklaring till att den existerar?
Vad är din rädsla, varför så rädd att köra i mittenfilen?
Vad menar du med att han behöver runda mig med dubbla filbyten och köra om på insidan,Nötegårdsgubben skrev:
förstår inte vad du menar, hur blir jag omkörd på insidan när jag kör snabbare än trafik i högerfil? det är därför jag kör i mittenfilen.
När skrev jag att man aldrig får använda mittfilen, eller att jag är rädd för att göra det?A Andy78 skrev:
Du gröta om något tillbaka till körskolan , du verkar ha problem med omkörningar och vänsterfil, vad är problemet?Emma242 skrev:
Vill du ligga konstant till höger så gör så.
Men blir inte förvånad om jag svänger ut framför dig från en påfart om det är trångt och helt ledigt i mitten och till vänster.