Byggahus.se
I avsnitt 6 av Grand Designs Sverige 2021 förvandlar Henry och Parvi ett vattentorn i Knivsta till sitt drömhus. Det är svårt att tänka sig ett krångligare sätt att bygga hus än detta. Henrys devis ”Allt går, underverk tar bara något längre tid” underlättar projektet, liksom att de i byggprocessen möter varje steg med en obotlig optimism.

Du kan läsa artikeln här: Vattentorn i Knivsta förlänger livet - Grand Designs

LoweW
Helt klart det häftigaste bygget hittills! Hade gärna sett ett extra avsnitt om enbart alla tekniska lösningar som uppvärmning, avlopp & vatten etc.

• Gilla
Linnea86 och 7 till
  • Laddar…
Härligt avsnitt. Men slås av en sak. Generellt tycker jag de senaste avsnittet att husen känns "snyggare, häftigare, bättre etc" initialt i byggnationen. När resultatet sedan kommer så blir det lite av ett antiklimax. T.ex. sa dom väl att detta huset var 270 kvm, det kändes väldigt litet. Det kan ju vara så att man är "kräsen" och att det är svårt att li imponerar via TV. Men det kan ju också vara avsaknad av arkitekt som gör att det inte blir full pott. just detta huset kändes lite märkligt med sovrummet, med all det glasen och altandörrarna. kändes som att de låg i ett uterum. Måste kyla på ganska bra med alla glaspartier, dessutom kändes det väldigt trångt, fick inte ens plats med sängbord. Sedan så var där ett "litet" kök.Svårt att få till alla lösningar i denna typ av torn, men ändå, att behöva ha ett minikök, i sitt sovrum ?

Men all heder till herren för hans uppfinningsrikedom och obotliga optimism !

Ja, välkomna att kommentera artikeln! Jag skulle skrivit detta inlägg direkt när jag publicerade artikeln, men bättre sent än aldrig.

Det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom ett husbygge. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå från att alla som är inblandade i husbygget är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 4.7) raderas utan förvarning.

Redigerat:
  • Gilla
ordain och 6 till
  • Laddar…
Riktigt imponerande bygge, men baxnade när han mot slutet pratade om vikten av säkerhet efter att tydligt ha överskridit sin stackars teleskoplyfts säkerhetsmarginaler för att lyfta blocken.

Hade vinden tilltagit medan de lyfte hade det där nog kunnat gå riktigt illa.

• Gilla
craftsboy och 1 till
  • Laddar…
S
H hattkatt skrev:
Riktigt imponerande bygge, men baxnade när han mot slutet pratade om vikten av säkerhet efter att tydligt ha överskridit sin stackars teleskoplyfts säkerhetsmarginaler för att lyfta blocken.

Hade vinden tilltagit medan de lyfte hade det där nog kunnat gå riktigt illa.
Det var nog lite si och så med fallskyddet efter att betonghåltagarna varit där och tagit upp de stora öppningarna.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Men all heder till herren för hans uppfinningsrikedom och obotliga optimism !
Jo en sann entreprenör som hittar lösningar på svårare tekniska utmaningar.
Planlösningen blev väl ingen fullträff men det ser klart häftigt ut.
Själv skulle jag nog känna mig "uttittad" i en sådan här konstruktion.
Slutligen lyckades han även lösa utmaningen med de fula mobilmasterna (som de nog inte lyckades lösa befintliga avtal för) Mycket bra ock skoj avsnitt!

Jag önskar att jag hade ens 1% av den mannens driv och uppfinningsrikedom. Det enda jag är orolig för är att det verkar inte vara det optimala huset att bli gammal i.

• Gilla
jliljeha och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Slutligen lyckades han även lösa utmaningen med de fula mobilmasterna (som de nog inte lyckades lösa befintliga avtal för)
Kanske en bra intäkt?

S sinuslinus skrev:
Det var nog lite si och så med fallskyddet efter att betonghåltagarna varit där och tagit upp de stora öppningarna.
Ja eller typ när killarna murade, 24 meter upp, på ställning utan ordentliga räcken och utan sele..

• Arbetare murar på hög ställning utan säkerhetsräcken eller sele med utsikt över stad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Sammy_j och 9 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag önskar att jag hade ens 1% av den mannens driv och uppfinningsrikedom. Det enda jag är orolig för är att det verkar inte vara det optimala huset att bli gammal i.
Tänkte samma. Kollat i kapp Husdrömar Italien där snackar vi energi, undra för ett ögonblick ifall jag och min tjej överhuvudtaget lever, vi är Zombies nästan obehagligt att jmf med ett så levande par. Får hoppas TV-bilden ljuger annars har man gjort sitt.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
janwide
Realvamos Realvamos skrev:
Tänkte samma. Kollat i kapp Husdrömar Italien där snackar vi energi, undra för ett ögonblick ifall jag och min tjej överhuvudtaget lever, vi är Zombies nästan obehagligt att jmf med ett så levande par. Får hoppas TV-bilden ljuger annars har man gjort sitt.
Jag tycker att man ska försiktigt med att jämföra sig med andra. Speciellt folk på TV. Alla lever vi olika liv med olika förutsättningar.

• Gilla
Haste och 1 till
  • Laddar…
janwide
Härligt galet projekt! All heder åt dom. Själv hade jag lagd en större del av budgeten på ett bättre läge.

Ett helt galet bygge!!!!
Skithäftigt att folk (som dessutom inte är 20 längre) vill förverkliga sina drömmar.
Tänk så mycket roligare världen blir med lite såna byggen och att gamla saker kan bevaras till eftervärlden med ett nytt syfte samtidigt som ursprunget syns.
Hade gärna haft ett sådant par till grannar, vilka idiotprojekt vi kunde haft ihop;);)

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Helt klart ett av dom bättre avsnitten.
Skulle absolut kunna tänka mig att bo där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.