Detta har säkert varit uppe mången gång förut.
Min fråga rör dock om den ”diffusionstäta” pappen på vinden är tillräcklig för en tilläggsisolation med exempelvis lösull?
Planen är att installera takfotventilationsskivor (typ korrugerad cellplast), isolera ventilationskanaler (oisolerad spiro idag) och lösullsisolera med stenull.
Frågor:
1.är pappen tillräcklig eller bör den bytas? Det finns inga indikationer på dålig diffspärr i dagsläget, men takbjälklaget är endast isolerat med 100mm glasull.
2.vilken typ av isolermaterial är att föredra i typen av konstruktion?
Min fråga rör dock om den ”diffusionstäta” pappen på vinden är tillräcklig för en tilläggsisolation med exempelvis lösull?
Planen är att installera takfotventilationsskivor (typ korrugerad cellplast), isolera ventilationskanaler (oisolerad spiro idag) och lösullsisolera med stenull.
Frågor:
1.är pappen tillräcklig eller bör den bytas? Det finns inga indikationer på dålig diffspärr i dagsläget, men takbjälklaget är endast isolerat med 100mm glasull.
2.vilken typ av isolermaterial är att föredra i typen av konstruktion?
jag tänker riva ut all isolering, samtidigt passa på att slänga ut den gamla vvb:aren och göra en elsannering.AXS skrev:
Frågan är om den så kallade diffusionstäta pappen som beskrivs i ritning verkligen motsvarar kraven för att tilläggsisolera enligt dagens mått eller om jag bör komplettera genom att plasta bjälklaget innan?
Den borde motsvara en ångspärr. Alltså duga fint med cellulosa eller liknande.8 87d skrev:jag tänker riva ut all isolering, samtidigt passa på att slänga ut den gamla vvb:aren och göra en elsannering.
Frågan är om den så kallade diffusionstäta pappen som beskrivs i ritning verkligen motsvarar kraven för att tilläggsisolera enligt dagens mått eller om jag bör komplettera genom att plasta bjälklaget innan?
Att försöka få tätt med plast ser jag som väldigt svårt. Tror du kommer ångra dig i efterhand.
jag tänkte i så fall enligt denna principen. Frågan är om pappen skulle kunna ligga kvar och lägga plast ovanpå, enligt bild.AXS skrev:
Jag tänker att jag annars kommer att släppa upp lika mängd ånga, men till en vind med lägre temp. Alltså reducerad förmåga att bara vatten. Rädd att detta då förångas i isolering eller i yttertak, med påväxt som följd.
Jag skulle inte börja plasta, det finns en anledning att man måste tejpa alla skarvar och genomföringar. Det kan fungera, men fuktig luft tenderar att hitta även dom minsta springor där kan det bygga på med fukt... Enligt bilden så finns risken att det byggs upp fukt precis vid bjälkarna om det inte är helt tätt. Jag håller med AXS, någon form av isolering som kan hantera fukt är nog säkrast.
S Screew skrev:Jag skulle inte börja plasta, det finns en anledning att man måste tejpa alla skarvar och genomföringar. Det kan fungera, men fuktig luft tenderar att hitta även dom minsta springor där kan det bygga på med fukt... Enligt bilden så finns risken att det byggs upp fukt precis vid bjälkarna om det inte är helt tätt. Jag håller med AXS, någon form av isolering som kan hantera fukt är nog säkrast.
Är det cellulousa som gäller då?
8 87d skrev:
Bauhaus har Hunton träfiberisolering fraktfritt, både skivor och i lös form. Jag tänkte använda det till bjälklag och tilläggsiolerin när jag byter fasad. Det är inte jättebilligt men inte super dyrt heller.
Men om du inte vill göra jobbet själv gör som AXS skriver prata med någon firma och ta de som är vana med