122 270 läst · 292 svar
122k läst
292 svar
325kr/h för gymnasiepraktikant
Priserna jag skrivit ut är ex moms. Så det är över 400kr/h för praktikanten. Och då strax över 650kr/h för elektrikern. Känns inte som det är för låg timdebitering..U Uffe A skrev:
Fast i detta fallet blir det som att du får betala extra för praktikenten tar extra lång tid när han klipper digB Blåsalvia skrev:
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Skicka en motfaktura för uthyrning av skolsal.
S Snickesnickarn skrev:
S Snickesnickarn skrev:
Jag tror du söker ett "svar" som inte existerar.S Snickesnickarn skrev:
Elfirman ska fakturera enligt ert avtal. Finns inget klart avtalat kring priser får de fakturera vad som är skäligt. Diskussioner kring skälighet finns i många långa trådar här.
Jag tror du letar efter ett regelverk kring utbildning och lärlingar som inte existerar och om någon tituleras exempelvis "elektriker" eller "lärling" har nog ingen direkt rättslig innebörd i fakturasammanhang.
När det gäller utbildning är det nog inget som ens säger att en elektriker måste ha en viss utbildning. Dock har du rätt att förvänta sig att de som firman skickar hem till dig har tillräcklig kompetens för att klara av det jobb de ska utföra och det låter det som om båda personerna har haft, eller?
Nä, det är inte rimligt att ta betalt för praktikant utan bara för trikaren.S Snickesnickarn skrev:Hej,
Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.
Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..
Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?
Mvh
Spelar väll ingen roll, firman kan inte ta betalt för praktikanten. Hade det varit en lärling och han fått betalt av firman hade det varit okU Uffe A skrev: