Byggahus.se
Ett sommarjobb är något helt annat, då ska de få lön, men inga 325:-/ h
Arbetsgivaravgifter är dessutom låga ca 10% för personer under 18år.
95kr är väl rimlig lön typ

• Haha
JKrister
  • Laddar…
S
T Tompafix skrev:
Ett sommarjobb är något helt annat, då ska de få lön, men inga 325:-/ h
Arbetsgivaravgifter är dessutom låga ca 10% för personer under 18år.
95kr är väl rimlig lön typ
Absolut. Men detta är inte något sommarjobb och killen är på praktik helt utan lön.

S
Som grädde på moset kan jag tillägga att det är ex moms priser jag skrivit..

• Wow
GFGO och 1 till
  • Laddar…
S
U Uffe A skrev:
Då lägger jag ner mitt försök till att hjälpa dig
Nästa gång du tar in en elfirma för ett jobb så gör klart för dom att du inte accepterar att du ska betala för en praktikant
Sen tycker jag också att du ska berätta för dom att deras timdebitering är alldeles för låg
Lycka till
Priserna jag skrivit ut är ex moms. Så det är över 400kr/h för praktikanten. Och då strax över 650kr/h för elektrikern. Känns inte som det är för låg timdebitering..

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Hanatsu och 11 till
  • Laddar…
Jag tycker generellt att det är orimligt att debitera för en praktikant, definitivt om det inte har diskuterats innan jobbet.

Jag hade bestridit fakturan och aldrig anlitat den elektrikern igen. Man får "rösta" med sina pengar.

• Gilla
Hanatsu och 7 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Priserna jag skrivit ut är ex moms. Så det är över 400kr/h för praktikanten. Och då strax över 650kr/h för elektrikern. Känns inte som det är för låg timdebitering..
Så med andra ord har du betalt 20000kr för eleven?

• Wow
  • Gilla
Hanatsu och 2 till
  • Laddar…
Alltså man kan ju klippa sig hos en frisör-elev, en slags praktikant och då betalar man ju lite mindre. Men du betalar ju inte något för den legimiterade frisören som tittar till arbetet då och då.

• Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
Sittställning
B Blåsalvia skrev:
Alltså man kan ju klippa sig hos en frisör-elev, en slags praktikant och då betalar man ju lite mindre. Men du betalar ju inte något för den legimiterade frisören som tittar till arbetet då och då.
Fast i detta fallet blir det som att du får betala extra för praktikenten tar extra lång tid när han klipper dig :crysmile:

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Skicka en motfaktura för uthyrning av skolsal.

• Gilla
  • Haha
remrag och 50 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Jag vill veta om elfirman kan fakturera vem som helst som lärling? Även utan elutbildning.
S Snickesnickarn skrev:
Jag är ute efter svar på om det finns något reglemente kring hur de kan fakturera.
S Snickesnickarn skrev:
Fast jag är inte ute efter gissningar som sagt.
Jag tror du söker ett "svar" som inte existerar.

Elfirman ska fakturera enligt ert avtal. Finns inget klart avtalat kring priser får de fakturera vad som är skäligt. Diskussioner kring skälighet finns i många långa trådar här.

Jag tror du letar efter ett regelverk kring utbildning och lärlingar som inte existerar och om någon tituleras exempelvis "elektriker" eller "lärling" har nog ingen direkt rättslig innebörd i fakturasammanhang.

När det gäller utbildning är det nog inget som ens säger att en elektriker måste ha en viss utbildning. Dock har du rätt att förvänta sig att de som firman skickar hem till dig har tillräcklig kompetens för att klara av det jobb de ska utföra och det låter det som om båda personerna har haft, eller?

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Så det är över 400kr/h för praktikanten.
Men vilket arbete har grabben utfört?
Är inte detta isf värt något?
Själv var jag något slags motsvarande sommarjobbare i min förra karriär sommaren 1988, vad chefen då debiterade vet jag inte...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Hej,

Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.

Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..

Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?

Mvh
Nä, det är inte rimligt att ta betalt för praktikant utan bara för trikaren.

• Gilla
Hanatsu och 5 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Behövde praktikanten hjälp hela tiden? Även när det klamrades kabel?
Timpriset visar att det är en billig elektriker
Hur lång tid tog jobbet totalt?
Spelar väll ingen roll, firman kan inte ta betalt för praktikanten. Hade det varit en lärling och han fått betalt av firman hade det varit ok

• Gilla
Hanatsu och 6 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Prata med dom
Kanske de bara skulle debiterat 150 kr i timmen för honom
Han har ju ändå utfört jobb
Får dina praktikanter betalt av dig?

• Gilla
Hanatsu och 1 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Ja, jag har redan tagit upp detta med dem, men inte fått något svar än. Så var nyfiken på att se vad som faktiskt gäller i denna fråga..
Ring upp skolan praktikanten gick på, detta är ett konsumentforum.

• Gilla
avdpos och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.