592 000 läst · 13 159 svar
592k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Helt otroliga svängningar beroende på hur pass mycket det blåser. Idag har det varit nästan gratis med priser på några få öre bara.M merbanan skrev:Ur ett elsystemperspektiv så har det ju fungerat. Dock så orsakar ju volatiliteten i pris/produktion osäkerheter. Samhället är ju uppbyggt med tanken att man reglerar på produktionssidan, nu vill man att man även skall reglera på konsumtionssidan. Men iom att det är svårt att lagra energi/skjuta på konsumtion på konsumtionssidan blir det svårt att kompensera mot en allt mer dynamiskt energimarknad.
Sen börjar jag undra hur bra systemstabiliteten i elnätet blir när vindkraften på 2 dagar kan gå från 500MW till 5000MW i effekt (211104 vs 211106). Under 2021 kommer ca 2500MW ny vindkraft installeras och 2022 estimeras ca 2000+MW att installeras. Vem ska reglera mot en kapacitet som kan variera med en faktor 10? Eller eg vem ska betala?
I morgon ser det ut såhär. Vad är felet den här gången då? Knappt kallt ute så lågt behov. Revision någonstans? Lite vind antagligen men det får väldigt stora effekter.
Jag är mycket för frihandel och marknader men tycker trots detta att just elmarknaden är ett haveri, så det går att förena två tankar, vi har väldigt blandade ekonomier så det skulle inte ha varit något problem att behålla den nationskritiska elmarknaden reglerad.Mikael_L skrev:
Jag sitter inte och tycker att det är kanon.
Men jag köper att läget är som det är, ty antingen säljer och köper vi på vanligt vis med marknadskrafterna som styr, eller så bestämmer staten (eller monopol av något annat slag) vad det ska kosta, som i forna öststaterna, och vi vet ju hur bra det gick.
Eller som det gick i Kina, just NU. Det är statligt bestämda elpriser, när kolpriserna gick upp så det blev minus om man producerade el, så stängde kolkraftverken helt sonika ned, istället för att köra med galloperande förluster - resultat, en enorm energikris i Kina, just nu!!
Förutom detta, så blir samarbetet inom EU svårt och inflammerat, om vi inte ställer upp på frihandel.
Och om vi begränsar frihandel och/eller går ur EU, ja då ska du få se på arbetslöshet när alla våra exportföretag går ner på knäna ...
Man kan inte förstå allt detta om man inte är förmögen att ta in hela bilden.
När har det inte fungerat?K karlmb skrev:
Nej, det har de inte. På en väl fungerande marknad betalar alla lika mycket för varan.K karlmb skrev:
Medlem
· Sverige
· 4 318 inlägg
Det är dessutom så att en LLVP använder solenergi för uppvärmning hela den del som är COP - 1. En modern LLVP har ofta ett "årsmedel-COP" - "årsverkningsgrad" eller SCOP som det heter - på över 4 i kallt klimat. Dvs värmeeffekten den ger består av solenergi till mer än 75% utslaget över uppvärmningssäsongen.K karlmb skrev:
Så det är ett svårslaget sätt att få ner uppvärmningskostnaderna vilket är en tung energipost i den totala kalkylen, återbetalningstiden på investeringen var rekordkort redan när jag skaffade min första LLVP för 15 år sedan med den tidens elpriser. Utgifter för hushållsel brukar vara en piss i havet i jämförelse men det är lustigt nog bara solceller som förekommer i dagens skeva debatt om "grön omställning".
_-
Edit: Solceller och vindkraft närmare bestämt - som kvalificerar för olika typer av bidrag och subventioner i en eller annan form -, med kärnkraft som något som "ingen vill investera i för det är för dyrt".
Redigerat:
https://el.se/nord-poolD Daniel 109 skrev:
Det finns inget formellt krav på att el måste säljas genom Nord Pool. Handelsfrihet råder, och det betyder att en elproducent och en elleverantör själva kan välja att göra affärer vid sidan om börsen. Detta är inte ovanligt. Den vanligaste formen är långvariga avtal om elleveranser till ett visst pris
Hur menar du solenergi för cop 1?H Harald Blåtumme skrev:Det är dessutom så att en LLVP använder solenergi för uppvärmning hela den del som är COP - 1. En modern LLVP har ofta ett "årsmedel-COP" - "årsverkningsgrad" eller SCOP som det heter - på över 4 i kallt klimat. Dvs värmeeffekten den ger består av solenergi till mer än 75% utslaget över uppvärmningssäsongen.
Så det är ett svårslaget sätt att få ner uppvärmningskostnaderna vilket är en tung energipost i den totala kalkylen, återbetalningstiden på investeringen var rekordkort redan när jag skaffade min första LLVP för 15 år sedan med den tidens elpriser. Utgifter för hushållsel brukar vara en piss i havet i jämförelse men det är lustigt nog bara solceller som förekommer i dagens skeva debatt om "grön omställning".
_-
Edit: Solceller och vindkraft närmare bestämt - som kvalificerar för olika typer av bidrag och subventioner i en eller annan form -, med kärnkraft som något som "ingen vill investera i för det är för dyrt".
Driver du värmepumpen med solceller?
Då är det ju 0 belastning på elnätet förstås. Om solen är uppe.
Medlem
· Sverige
· 4 318 inlägg
Nej, jag angav uttrycket (COP - 1) fär att beteckna den del av avgiven värmeeffekt som i realiteten består av solenergi. COP 1 är vad ett vanligt elelement har, där blir det 0% solenergi i den avgivna värmen. I ett driftläge där man har COP 5 på sin LLVP så matar man in 1 kW och får ut 5 kW värmeeffekt, 4/5 dvs 80% av denna värme är solenergi.
___
Om man ska vara petig: solen vämer marken och uteluften, en värmepump utvinner denna energi ur enorma volymer ”kall” uteluft och transformerar till användbar värme som avges till det uppvärmda utrymmet.
Sedan kan ju en del av den inmatade elektriska effekten till värmepumpen vara framställd med sol-, vindenergi och annat solrelaterat så det blir i verkligheten en ännu större andel av en typisk LLVP’s avgivna värmeeffekt som kommer från solenergi, systemiskt sett.
___
Om man ska vara petig: solen vämer marken och uteluften, en värmepump utvinner denna energi ur enorma volymer ”kall” uteluft och transformerar till användbar värme som avges till det uppvärmda utrymmet.
Sedan kan ju en del av den inmatade elektriska effekten till värmepumpen vara framställd med sol-, vindenergi och annat solrelaterat så det blir i verkligheten en ännu större andel av en typisk LLVP’s avgivna värmeeffekt som kommer från solenergi, systemiskt sett.
Redigerat:
Ok. Men är det kallt så går en llvp på cop 1. Dvs den kör eltillskott eller arbetar med kompressorn nära cop 1.H Harald Blåtumme skrev:Nej, jag angav uttrycket (COP - 1) fär att beteckna den del av avgiven värmeeffekt som i realiteten består av solenergi. COP 1 är vad ett vanligt elelement har, där blir det 0% solenergi i den avgivna värmen. I ett driftläge där man har COP 5 på sin LLVP så matar man in 1 kW och får ut 5 kW värmeeffekt, 4/5 dvs 80% av denna värme är solenergi.
___
Medlem
· Sverige
· 4 318 inlägg
Du behöver uppdatera dig på området LLVP, det var väldigt många decennier sedan detta var sant. Givetvis beror det på vad du menar med "kallt" men -25 är ingenting för en modern LLVP, levererar fortsatt ordentligt med värme (tex 4 kW) med hög verkningsgrad.K karlmb skrev:
Här har du ett exempel på modern LLVP och dito specifikationer: https://www.svenskvillavarme.se/wp-content/uploads/sites/75/Daikin-Caldo-XRH30-XRH40-2021.pdf
Det man snabbt ser är att grafen inte matchar siffrorna i tabellen. Jag ser dock inte effektförbrukning, så verkningsgraden går inte att avgöra. Men den brukar väl vara runt 50%, eller har man fått upp den?
Medlem
· Sverige
· 4 318 inlägg
Vet inte vad du skulle mena med 50% verkningsgrad. Har du tex COP 2 betyder det att verkningsgraden är 200%, för varje kW du matar in i elektrisk effekt får du ut 2 kW värmeeffekt. Men det är sant att COP inte anges explicit vid olika utomhustemperaturer i denna tabellsammanräkning, klumpas ihop som SCOP årsmedelvärde vid "medel" (5,3) resp "kallt" klimat (4,2).D Daniel 109 skrev:
Viss vägledning kan man få i att "garanterad värmeeffekt" är 4 kW vid -25 grader C, kontra max elförbrukning på en 13A-säkring 230V (i praktiken betydligt lägre effektuttag, vår installation är avsäkrad med 10A eftersom installatören garanterade att detta var fullt tillräckligt för denna maskin), Men för exakta uppgifter om dylikt krävs tester som inte redovisas här.
Den fina grafen visar konstant effekt ner till -25, något som inte alls stämmer med siffrorna. Dessutom ökar ju effektbehovet när det är kallt.
Verkningsgraden kan aldrig vara över 100%. Den siffran jag har hört är 50%, men om den stämmer vet jag inte.
Verkningsgraden kan aldrig vara över 100%. Den siffran jag har hört är 50%, men om den stämmer vet jag inte.
Ekodesign direktivet har krav på effektivitet som hela tiden skärps. En luft luftvärmepump håller typ 10 -15 år, så problemet med undermåliga värmepumpar kommer minska med tiden oavsett om konsumentern är okunnig och inte förstår bättre.K karlmb skrev:
Medlem
· Sverige
· 4 318 inlägg
Verkningsgrad, med detta menar man rimligen avgiven värmeeffekt delat med tillförd elenergi och denna uppgår typiskt till mångfalt över 100% i fallet värmepumpar, vanligen i spannet 2 - 7 ggr tillförd elektrisk effekt avges i form av värme beroende på aktuell utetemperatur. Att man kyler ner uteluften ytterligare ligger givetvis utanför systemgränsen av intresse.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Sverige
· 4 318 inlägg
Känner inte till typisk livslängd på LL-värmepumpar och om de skulle skilja sig från andra typer av värmepumpar. Men om man ha särskilda direktiv kring detta så hoppas jag att det tillämpas på tex vindkraftverk och solcellsanläggningar i samma utsträckning, vad gäller vindkraftverk så bör man ha arbetat upp en viss erfarenhet vid det här laget när det inte lönar sig att lappa och laga längre.B BSOD skrev: