59 489 läst · 426 svar
59k läst
426 svar
Lek med hund på andras samfällighet...
Vi har en samfällighet som har förbjudit hundar helt och hållet (även kopplade) på ett stort område där det även finns en strand. Det är skyltat.
Jag ringde kommunen som sa att samfällighet kan skapa egna regler på sina områden men han hade ingen vetskap om detta enskilda förbud och brydde sig inte heller.
Jag lät det vara där. Om det stämmer eller ej kan jag inte svara på.
Jag ringde kommunen som sa att samfällighet kan skapa egna regler på sina områden men han hade ingen vetskap om detta enskilda förbud och brydde sig inte heller.
Jag lät det vara där. Om det stämmer eller ej kan jag inte svara på.
J J00 skrev:Morgonens hundpromenad avslutade jag med lite kast med boll på en större gräsmatta som tydligen är en samfällighet (jag kollade upp det idag).
När jag kastat bollen första gången så kommer en medelålders kvinna cyklandes från bostadsområdet och grymtar något i stil med "att ha okopplad hund på våra ägor är inte ok". Hon cyklade bara vidare och det hela gick så fort att jag inte hann svara henne. Jag kastade bollen en gång till och sen gick vi vidare.
Detta hade jag svarat henne om jag hunnit:
- Gräsmattan är "öppen" och angränsar direkt mot bilväg. Dvs inget stängsel eller dylikt finns.
- Inga skyltar finns om att det är privat mark eller att hundar ska vara kopplade.
- Vi störde ingen. Jag var tyst och min hund var tyst. Det löper dessutom ytterligare en väg/gångbana mot de närmast angränsande husen. Ingen annan var ute.
- I princip gäller allemansrätten för den här typen av ytor i villaområden.
- Det finns inget som heter allmänt koppeltvång för hundar (något många har fått om bakfoten) vare sig i tätort eller på landsbygd, vare sig det är jaktsäsong eller ej.
Eller vad säger ni, är jag ute och cyklar? Borde jag skämmas och aldrig mer visa mig där igen med min söta, snälla, tysta, lekiga hund?
Eller ska jag bara ignorera den här sura kvinnan som inte har koll på vad som egentligen gäller?
En sur käring du bara ska glömma. Skulle man ta åt sig av allt som folk hittar på så är man ju sysselsatt livet ut. Bara ignorera det!
A ArneTW skrev:
A ArneTW skrev:
Då hade ju tanten trevligt kunnat säga det och hundägaren hade förhoppningsvis kopplat sin hund när/innan dom kommer. Svårare än så ska det väl inte behöva vara.A ArneTW skrev:
Själv hundägare
Litar inte på att någon hund till 100% lyder sin ägare, jag har själv råkat illa ut vid flera tillfällen. 1. Lös stor hund på sin lantgård springer ut på vägen när jag cyklar förbi och nafsar i mitt ben trots att ägaren kallar på honom.
2. Två små hundar springer ut från inhägnad tomt när jag cyklar med mina två barn på cykeln (en fram o en bak i cykelstolar) vi välter, ägaren kallar på dem men säger inget.
3. För 5 år sedan vid promenad med min hund kommer en hund rusande mot oss, attackerar min hund, vid tumultet faller jag och bryter nacken.
4. I vintras vid kvällspromenad med min hund kommer två hundar, bl.a en rottweiler i mörkret till attack mot oss, välter mig till marken tar min shih tzu i sitt gap men jag lyckades ändå få ett grepp om min hund o få bort rottweiler som är lös på husses tomt.
Kan du förstå att man inte litar på att ägaren har full pli på sin hund och att man alltid är osäker när man möter okopplade hundar?
Gunn
Litar inte på att någon hund till 100% lyder sin ägare, jag har själv råkat illa ut vid flera tillfällen. 1. Lös stor hund på sin lantgård springer ut på vägen när jag cyklar förbi och nafsar i mitt ben trots att ägaren kallar på honom.
2. Två små hundar springer ut från inhägnad tomt när jag cyklar med mina två barn på cykeln (en fram o en bak i cykelstolar) vi välter, ägaren kallar på dem men säger inget.
3. För 5 år sedan vid promenad med min hund kommer en hund rusande mot oss, attackerar min hund, vid tumultet faller jag och bryter nacken.
4. I vintras vid kvällspromenad med min hund kommer två hundar, bl.a en rottweiler i mörkret till attack mot oss, välter mig till marken tar min shih tzu i sitt gap men jag lyckades ändå få ett grepp om min hund o få bort rottweiler som är lös på husses tomt.
Kan du förstå att man inte litar på att ägaren har full pli på sin hund och att man alltid är osäker när man möter okopplade hundar?
Gunn
Hobbysnickare
· Nacka
· 85 inlägg
Vore väl bra att tala om vilken kommun det gäller så man kan kontrollera de lokala föreskrifterna. Nu har vi bara fått veta att det inte finns några angående hundägande men troligen finns någonting skrivet. Utan den kunskapen är det svårt att säga om du gjort rätt eller fel.J J00 skrev:Att kvinnan grymtade att det inte är ok att ha hunden okopplad på deras (samfällighetens) ägor har jag i sak inget emot att hon sa (förutom att det bara var otrevligt och fegt att hon bara trampade iväg utan någon respons från mig).
Det jag var ute efter i den här tråden är om jag gjorde rätt eller fel (eller om det kvinnan sa var rätt eller fel) i att låta min hund vara okopplad på en stor folktom kommunal-liknande gräsmatta omringad av vägar kl.7.30...

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Det beror som sagt på. Allemansrätten behöver inte gälla där man äger och sköter marken och planteringar i samfälld form. Men den kan gälla.Skumpe skrev:
Händer det en olycka 1 gång av 100, så det denna enda gång som räknas. Upptäcker min hund en löpande tik så då är det bara koppel som gäller. Han är bra med större kreatur, men katter, harar etc där sätter han gärna av efter dem. Men så är det bara, de är trots allt bara djur.MathiasS skrev:
Det spelar ingen roll vad hundar kan få för sig. Kan du hålla hunden runt dig är det ok även mars till augusti. Sprang hunden iväg efter ett djur har du gjort fel. Så enkelt är det. Du behöver inte kunna utfärda en 100% garanti att hunden inte springer iväg, men du ska ha väldigt bra koll på hunden. Ingenting är 100% med djur och lagstiftaren har inte det kravet på dig heller.
Tråkigt bara att det finns idioter som te x får för sig att använda kniv och repar bryggor... lämna en massa sopor och skit är inte heller ovanligt... allemansrätten måste stramas åt så att folk respekterar andras prylar och ägande. Tråkigt!D Daniel 109 skrev:
Ingen har heller påstått det. Men mark som någon "äger och sköter" kan vara mark där allemansrätten inte gäller. Inte på grund av att någon "äger och sköter" marken utan på grund av andra skäl.Skumpe skrev:
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Skit i det.J J00 skrev:Morgonens hundpromenad avslutade jag med lite kast med boll på en större gräsmatta som tydligen är en samfällighet (jag kollade upp det idag).
När jag kastat bollen första gången så kommer en medelålders kvinna cyklandes från bostadsområdet och grymtar något i stil med "att ha okopplad hund på våra ägor är inte ok". Hon cyklade bara vidare och det hela gick så fort att jag inte hann svara henne. Jag kastade bollen en gång till och sen gick vi vidare.
Detta hade jag svarat henne om jag hunnit:
- Gräsmattan är "öppen" och angränsar direkt mot bilväg. Dvs inget stängsel eller dylikt finns.
- Inga skyltar finns om att det är privat mark eller att hundar ska vara kopplade.
- Vi störde ingen. Jag var tyst och min hund var tyst. Det löper dessutom ytterligare en väg/gångbana mot de närmast angränsande husen. Ingen annan var ute.
- I princip gäller allemansrätten för den här typen av ytor i villaområden.
- Det finns inget som heter allmänt koppeltvång för hundar (något många har fått om bakfoten) vare sig i tätort eller på landsbygd, vare sig det är jaktsäsong eller ej.
Eller vad säger ni, är jag ute och cyklar? Borde jag skämmas och aldrig mer visa mig där igen med min söta, snälla, tysta, lekiga hund?
Eller ska jag bara ignorera den här sura kvinnan som inte har koll på vad som egentligen gäller?
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Det beror på ras och individ.N Nilsson i Boda skrev: