952 149 läst · 9 938 svar
952k läst
9,9k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det där som kör de långa sträckorna finns redan!13th Marine skrev:
På sikt tror jag att just lastbilsförare är ett yrke som till stora delar kommer automatiseras bort, då behövs inte raster mm på samma sätt. Tänk en självkörande bil som tar de länga sträckorna själv och sedan när de blir knepigt fjärrstyrs den av en operatör som då kan hantera flera bilar på en dag.
Det kallas för "godståg".
Men de kanske är bortglömda....
Men man får inte lika mycket som fastnar mellan tänderna.AndersMalmgren skrev:
Jag har tyvärr stor erfarenhet av institutionssjukvården och kan upplysa om att den är mycket god, faktiskt. Och det är ju bra att de rika får bra vård i USA men det får de i Kenya oxå. Men allvarligt privat sjukförsäkring är ju något mellan dig och ditt försäkringsbolag, det enda den berör mig med är att den tar resurser från den av skattebetalarna finansierade vården, inga andra företag skulle tillåta att anställda skulle få arbeta med konkurrerande verksamhet det är ju helt vrickat, och de kan sluta och ta anställning på ett uthyrningsföretag och fortsätta på samma arbetsplats dagen efter skulle aldrig hända på ett privat företagAndersMalmgren skrev:
Kolla upp nederländsk och Schweizisk sjukvård så ska du få se på bra sjukvård. USA är bättre än Sverige eftersom i den får iallafall höginkomsttagare bra vård. I den svenska modellen ska ingen med. Om du inte är extremt rik och kan casha allt själv som du säger. Men det är så liten del av befolkningen så det är samma sak som att ingen ska med.
Men i både nederländska och Schweiziska modellen får alla bra basvård via en offentlig försäkring, mycket bättre än den svenska även inräknat med privat sjukvårdsförsäkring som jag har. De som har råd kan byta ut sin offentliga sjukvårdsförsäkring mot en privat som ger sjukvård som är bättre än vad du någonsin kan få här.
Vilka sorters tjänster framtidens hemtjänstutförare kommer att syssla med är väl lite svårt att säga något om nu?K kortis skrev:
Med hemtjänstutförare menar jag alltså personer som utför alla sorters tjänster i hemmet av vilka jag gav några exempel på i inlägg #3556.
Hum men nu finns ju hemtjänstpersonal som ex städar o duschar o allt sånt men ja jag förstår vad du menarP pmd skrev:
Ja, vi får hoppas på det. Att röja sly i skogen ser ut att vara lite slitigt och farligt.Maskintok skrev:
Man kanske kan anpassa en sån här grunka till att fälla träd och inte bara putsa dem?
Kanske dags att komma ihåg vad TRÅDEN HANDLAR OM?? - eller borde handla om.AndersMalmgren skrev:
Kolla upp nederländsk och Schweizisk sjukvård så ska du få se på bra sjukvård. USA är bättre än Sverige eftersom i den får iallafall höginkomsttagare bra vård. I den svenska modellen ska ingen med. Om du inte är extremt rik och kan casha allt själv som du säger. Men det är så liten del av befolkningen så det är samma sak som att ingen ska med.
Men i både nederländska och Schweiziska modellen får alla bra basvård via en offentlig försäkring, mycket bättre än den svenska även inräknat med privat sjukvårdsförsäkring som jag har. De som har råd kan byta ut sin offentliga sjukvårdsförsäkring mot en privat som ger sjukvård som är bättre än vad du någonsin kan få här.
Intressant att dom flesta höginkomsttagare säger att det inte är deras fel att folk väljer låginkomstyrken så dom kan skylla sig själva när dom inte har råd med något. Men vem skulle utföra allt arbete som låginkomsttagare gör om alla skulle välja att jobba inom yrken med hög lön?AndersMalmgren skrev:
Nu vet jag inte så mycket om Nederländsk och Schweizisk sjukvård. Men systemet dom har i Usa är ju bara bra om du har en fulltäckande försäkring. Även då haltar den när du blir allvarligt sjuk och behöver dyra mediciner.Tex så måste du först prova om dom billigare sorterna fungerar innan du får ta dom dyrare som garanterat fungerar. Allt efter hur försäkringsbolagen bestämmer.AndersMalmgren skrev:
Man måste maskera med vitlök att det är en snigel man äter, alternativt se till att det smakar något.Maria T skrev:
Jag äter inte djur som saknar ben eller som har fler än fyra ben. Fiskar undantagna.
Samt sött och umami.AndersMalmgren skrev:
Usch, jag skulle vara mycket nervös över risken att inte återfå smak och lukt alls.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg