Planerar bygga ett fritidshus på ca 80 kvm. Ingen golvvärme mer än elektrisk i badrum. Luftvärmepump och några elelement som stöd om det behövs. (Samt en kamin.)
Huset ska användas såväl sommar som vinter. Planerar att ha en grundvärme på ca 10 grader när vi inte är där.
Kan nästan ingenting om grunder men har hört mig för. Det finns tydligen olika system för kantbalk. Bl.a. Alba, Jackon och Sundolitt.
Behöver all hjälp med erfarenheter och tips om detta. Kvalitet, isolering, ekonomi m.m. Detta så att jag kan välja den produkt som är mest prisvärd.
Planerar bygga ett fritidshus på ca 80 kvm. Ingen golvvärme mer än elektrisk i badrum. Luftvärmepump och några elelement som stöd om det behövs. (Samt en kamin.)
BByggsnyggen skrev:
Kan nästan ingenting om grunder men har hört mig för. Det finns tydligen olika system för kantbalk. Bl.a. Alba, Jackon och Sundolitt.
Vi byggde hus år 2010.
Minns inte nu vilken leverantör av isolering och kantelement vi valde, kan ha varit Jackon, men jag såg det som viktigt att grundplattan isolerades med cellplast från kantbalken, så inte all värmen i plattan fick en genväg ut i det fria.
Och det kan nog alla leverera.
Lite off topic fakta: Vi byggde 110 kvm enplanshus på betongplatta med "klimatvind", som fick trappa på utsidan.
Inga el-element, ingen golvvärme. Uppvärmningen bestod av en täljstenskamin, som användes sporadiskt, och en luft-luft-värmepump. Ventilation med FTX-aggregat.
Under de 10 år vi hade huset gick det aldrig åt mer än 5000 kWh i energiförbrukning per år.
Vi byggde hus år 2010.
Minns inte nu vilken leverantör av isolering och kantelement vi valde, kan ha varit Jackon, men jag såg det som viktigt att grundplattan isolerades med cellplast från kantbalken, så inte all värmen i plattan fick en genväg ut i det fria.
Och det kan nog alla leverera.
Lite off topic fakta: Vi byggde 110 kvm enplanshus på betongplatta med "klimatvind", som fick trappa på utsidan.
Inga el-element, ingen golvvärme. Uppvärmningen bestod av en täljstenskamin, som användes sporadiskt, och en luft-luft-värmepump. Ventilation med FTX-aggregat.
Under de 10 år vi hade huset gick det aldrig åt mer än 5000 kWh i energiförbrukning per år.
Tack för info.
Ang. värmen så hoppas jag att luftvärmepumpen räcker men för säkerhets skull så vill jag som reserv ha ett elelement i närheten av diskbänken, för att undvika frysning om luftvärmepumpen stannar, och i sovrummet då detta ligger lite avskilt.
Vanligaste (billigaste?) kantbalken/kantelementen vid platta på mark är L-element. Dessa finns i olika höjder, nuförtiden är nog 400mm höga vanligast och dessa används vanligtvis tillsammans med tre lager 100mm cellplast som sedan täcks med 100mm betong.
På ett fritidshus som inte har krav på energideklaration så kan man spara lite materialkostnader genom att använda 300mm höga L-element och två lager 100mm cellplast. Om man dessutom inte har golvvärme så lär skillnaden i energiförbrukning mellan två och tre lager cellplast i grunden vara ganska liten.
Det finns flera olika tillverkare av L-element, jag har personlig erfarenhet av två.
-Sundolitt med slät fibercementskiva som utvändig sockelbeklädnad, dessa kantelement är helgjutna och mycket stabila.
-BEWI med ett 10mm tjockt betong/putsskikt som utvändig sockelbeklädnad. Enligt mig är denna sockel snyggare än helt slät fibercementskiva. Dock är inte dessa element helgjutna, de är hoplimmade i vinkeln vilket medför att de inte är riktigt lika stabila. Personligen skulle jag vara mer noggrann med motfyllning innan gjutning om det används limmade kantelement.
Jag tycker att ovanstående två tillverkare är i stort sett likvärdiga att jobba med.
Jag tror inte heller det är några avgörande skillnader rent ekonomiskt mellan moderna kantelement från olika tillverkare. Förmodligen är det bättre att de som ska bygga grunden väljer ett system som finns lokalt och dom är vana att jobba med.
Sundolitt, Jackson mm är i princip likadana L-element. Tunn betong på utsidan av cellplast.
Albabalkar är lättklinkerbalkar.
Mina tankar om skillnaderna.
L-element ställs på plats för hand, är enkla att hantera mm.
Det krävs många element för en platta. Alla element måste vägas in ett och ett. De ska armeras och fyllas med betong vid gjutning. De kräver mer motfyllning för att inte flytta på sig vid gjutning.
Albabalkar är tunga, kräver nästan alltid en maskin för att lyftas på plats, om man inte är många som lyfter och det är korta balkar. Lätt att få raka jämna kanter i våg då varje balk är lång. De är färdigarmerade och ska inte fyllas med betong. I princip kan du ställa ut balkarna och börja bygga väggarna direkt och gjuta plattan när du vill senare. Albabalkarna är bra isolerade de också tack vare lättklinkern.
Jag har bott i hus med båda sorterna balkar och har inte märkt någon skillnad i färdigt hus.
De markentreprenörer jag arbetat med har sina egna favoriter av element de jobbar med. Men de flesta verkar föredra Albabalkar. Ska jag göra jobbet som privatperson hade jag tagit L-element för att de är lättare att hantera. Om jag däremot har fri tillgång till lyfthjälp i form av grävmaskin eller traktor hade jag kört på Albabalk.
Sundolitt, Jackson mm är i princip likadana L-element. Tunn betong på utsidan av cellplast.
Albabalkar är lättklinkerbalkar.
Mina tankar om skillnaderna.
L-element ställs på plats för hand, är enkla att hantera mm.
Det krävs många element för en platta. Alla element måste vägas in ett och ett. De ska armeras och fyllas med betong vid gjutning. De kräver mer motfyllning för att inte flytta på sig vid gjutning.
Albabalkar är tunga, kräver nästan alltid en maskin för att lyftas på plats, om man inte är många som lyfter och det är korta balkar. Lätt att få raka jämna kanter i våg då varje balk är lång. De är färdigarmerade och ska inte fyllas med betong. I princip kan du ställa ut balkarna och börja bygga väggarna direkt och gjuta plattan när du vill senare. Albabalkarna är bra isolerade de också tack vare lättklinkern.
Jag har bott i hus med båda sorterna balkar och har inte märkt någon skillnad i färdigt hus.
De markentreprenörer jag arbetat med har sina egna favoriter av element de jobbar med. Men de flesta verkar föredra Albabalkar. Ska jag göra jobbet som privatperson hade jag tagit L-element för att de är lättare att hantera. Om jag däremot har fri tillgång till lyfthjälp i form av grävmaskin eller traktor hade jag kört på Albabalk.
Tack för jättebra info från flera av er!
Hade hört att alfabalkar ska vara sämre isolerade då det inte är någon cellplast utan bara leca. (Är f ö lättklinker och leca samma sak?)
Synpunkter?
Generellt brukar det sägas att lättklinker har ca 1/3 av isolervärdet av cellplast. Nu är detta armerad lättklinker så det kan vara ett sämre värde på balkarna. Men isolera kommer de göra.
Synpunkter är att låta markentreprenören välja det som denne är van vid och vill arbeta med. Ska du göra jobbet själv väljer du bort Albabalkar för att de är för otympliga att arbeta med.
Generellt brukar det sägas att lättklinker har ca 1/3 av isolervärdet av cellplast. Nu är detta armerad lättklinker så det kan vara ett sämre värde på balkarna. Men isolera kommer de göra.
Synpunkter är att låta markentreprenören välja det som denne är van vid och vill arbeta med. Ska du göra jobbet själv väljer du bort Albabalkar för att de är för otympliga att arbeta med.
Tack än en gång.
Markentreprenören föreslog Albabalk, så det blir nog detta. Blir väl bäst om de får göra så som de är vana att göra.
Det var en annan person som tyckte att jag skulle jämföra lite, bl a då Albabalk troligen isolerar sämre.
Hade tänkt att isolera under plattan med 3x10 cm cellplast men läste att någon trodde att det räcker med 2x10 cm i ett fritidshus utan golvvärme.
Kommer att förstärka för bärande vägg och bärande pelare på ett par ställen. Blir väl i så fall bara 10 cm isolering där. Har detta någon betydelse?
Jag försöker hålla kostnaderna nere så om det räcker med 2x10 cm så sparar jag väl några kronor, eller?
Cellplast är billigt. I totalkostnaden för ditt bygge kommer 10 cm extra cellplast inte vara många tiondels %. Om det inte innebär en massa extra schaktning och massor att transportera bort är det ingen stor besparing att köra 20 cm istället för 30 cm.
Å andra sidan kommer inte skillnaden i energiåtgång vara speciellt stor heller med tanke på att ni kommer hålla låg värme under perioder.
Tänk också på att det är en enkel sak att isolera en platta under uppbyggnaden. Det är inte läge att ångra sig när betongen ligger på plats.
Cellplast är billigt. I totalkostnaden för ditt bygge kommer 10 cm extra cellplast inte vara många tiondels %. Om det inte innebär en massa extra schaktning och massor att transportera bort är det ingen stor besparing att köra 20 cm istället för 30 cm.
Å andra sidan kommer inte skillnaden i energiåtgång vara speciellt stor heller med tanke på att ni kommer hålla låg värme under perioder.
Tänk också på att det är en enkel sak att isolera en platta under uppbyggnaden. Det är inte läge att ångra sig när betongen ligger på plats.
Vi bygger med Jackon,lätt och smidigt system.
Har provat finjas kantelement men där sprack betongen på utsidan på elementen väldigt lätt så dom rekommenderar jag inte.