1 269 310 läst · 21 569 svar
1269k läst
21,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
ATT batterierna kommer degraderas är det ingen diskussion om. Man har inte uppfunnit den kemiska perpetuum mobilen nu i samband med elbilar.J jocke31 skrev:
Så den väsentliga frågan är den du ställer; Är det något reellt problem.
För mig som skaffat en bil med batteri i lite knappaste laget är denna fråga viktigt, och jag är mycket intresserad.
Jag har blivit en del lugnad då de flesta rapporter och undersökningar än så länge mest verkar visa på förvånansvärt lågt batterislitage.
Men det är ju ett ganska nytt område och inte så välutforskat än. Jag vill ju för min egen del se detta i ett tioårsperspektiv. Och mängden elbilar för tio år sedan, ja även fem år sedan, ger inte så stort statistiskt underlag för att idag se hur det verkligen fungerar.
Många av de äldsta bilarna har dessutom inte så normala körmönster, då många är taxi eller så är det bilar som införskaffats av företag eller organisationer som mest velat visa upp en miljöprofil med sitt bilval.
Sen ska vi kanske inte kalla området okänt eller outforskat.
Det har ju grejats med denna batteriteknologi rätt länge, med lite olika kemi. Och har ju satts in i miljontals prylar. Bland RC-folket så har man utforskat snabbladdning rätt bra, laddar med 5C osv, tills cellerna blir brännheta, och de har tagit reda på exakt hur man ska ladda för att maximera laddningen, minimera laddtiden.
Bland alla tillverkare av datorer, gräsklipparrobotar och UPS-kraft, m.fl har man jobbat med denna batterikemi länge nu.
Så allt detta gav ju biltillverkarna en flygande start. Det gällde bara att skala upp cellerna.
edit:
Att ICE-bilens värde vid någon tidpunkt kommer falla som en sten är nog rätt säkert. Lika som hästkärror ganska snabbt blev rätt värdelösa för 100 år sedan.
Allvetare
· Tullinge
· 5 148 inlägg
Men när det gäller dina exempel på batteridrivna saker så tappar alla dessa batterier effekt. Där kommer mobilen in.Mikael_L skrev:
ATT batterierna kommer degraderas är det ingen diskussion om. Man har inte uppfunnit den kemiska perpetuum mobilen nu i samband med elbilar.
Så den väsentliga frågan är den du ställer; Är det något reellt problem.
För mig som skaffat en bil med batteri i lite knappaste laget är denna fråga viktigt, och jag är mycket intresserad.
Jag har blivit en del lugnad då de flesta rapporter och undersökningar än så länge mest verkar visa på förvånansvärt lågt batterislitage.
Men det är ju ett ganska nytt område och inte så välutforskat än. Jag vill ju för min egen del se detta i ett tioårsperspektiv. Och mängden elbilar för tio år sedan, ja även fem år sedan, ger inte så stort statistiskt underlag för att idag se hur det verkligen fungerar.
Många av de äldsta bilarna har dessutom inte så normala körmönster, då många är taxi eller så är det bilar som införskaffats av företag eller organisationer som mest velat visa upp en miljöprofil med sitt bilval.
Sen ska vi kanske inte kalla området okänt eller outforskat.
Det har ju grejats med denna batteriteknologi rätt länge, med lite olika kemi. Och har ju satts in i miljontals prylar. Bland RC-folket så har man utforskat snabbladdning rätt bra, laddar med 5C osv, tills cellerna blir brännheta, och de har tagit reda på exakt hur man ska ladda för att maximera laddningen, minimera laddtiden.
Bland alla tillverkare av datorer, gräsklipparrobotar och UPS-kraft, m.fl har man jobbat med denna batterikemi länge nu.
Så allt detta gav ju biltillverkarna en flygande start. Det gällde bara att skala upp cellerna.
edit:
Att ICE-bilens värde vid någon tidpunkt kommer falla som en sten är nog rätt säkert. Lika som hästkärror ganska snabbt blev rätt värdelösa för 100 år sedan.
Jag tror att man i början helt enkelt tog precis samma teknik och slängde in i bilarna. Där finns det många som kan vittna om att batteriet tappar effekt. När man sen började fundera så gjorde man om och rätt. Dessa har fungerat mycket bättre. Jag tror däremot att de batterier som monteras idag tillsammans med annan teknik att ladda . Gör att dessa har en helt annan effekt ras. Självklart händer det att vissa får problem. Men det är inte samma sak som att det är ett fel på samtliga batterier. Sen vet man inte hur länge dessa batterier verkligen håller och som skrivits de kommer tappa effekt. Men alla siffror pratar om runt 20år Men man vet inte hur batteriet kommer må då. Det kanske har tappat 50% Det kanske är helt slut. Sen tror jag personligen att bara snabbladda i stort, och köra många många mil. Sliter mycket mer än om man kör mer normalt. För oss på forumet, tror jag inte att effekt tappet blir något märkbart problem.
Medlem
· Stockholm
· 2 161 inlägg
I början trodde jag att du menade att batterierna faktiskt tappade effekt men nuförtiden förstår jag att du menar kapacitet. Skriv gärna det istället.Bananskalare skrev:
Men när det gäller dina exempel på batteridrivna saker så tappar alla dessa batterier effekt. Där kommer mobilen in.
Jag tror att man i början helt enkelt tog precis samma teknik och slängde in i bilarna. Där finns det många som kan vittna om att batteriet tappar effekt. När man sen började fundera så gjorde man om och rätt. Dessa har fungerat mycket bättre. Jag tror däremot att de batterier som monteras idag tillsammans med annan teknik att ladda . Gör att dessa har en helt annan effekt ras. Självklart händer det att vissa får problem. Men det är inte samma sak som att det är ett fel på samtliga batterier. Sen vet man inte hur länge dessa batterier verkligen håller och som skrivits de kommer tappa effekt. Men alla siffror pratar om runt 20år Men man vet inte hur batteriet kommer må då. Det kanske har tappat 50% Det kanske är helt slut. Sen tror jag personligen att bara snabbladda i stort, och köra många många mil. Sliter mycket mer än om man kör mer normalt. För oss på forumet, tror jag inte att effekt tappet blir något märkbart problem.
Vilken batterityp pratar du om?Bananskalare skrev:
Men när det gäller dina exempel på batteridrivna saker så tappar alla dessa batterier effekt. Där kommer mobilen in.
Allvetare
· Tullinge
· 5 148 inlägg
Det var inte det jag kommenterade, det jag syftade på är detta:Fairlane skrev:
Problem på vilket sätt då?J jocke31 skrev:
Det jag tjatar om är att osäkerheten kring vilken kapacitet begagnade batterier har riskerar att sänka andrahandsvärdet. Huruvida detta är ett problem beror ju på om man är intresserad av högt eller lågt andrahandsvärde.
Nej det menar jag inte. Det framgår om du läser hela inlägget du citerade en rad ur. Det är en intressant anekdot som säger emot vad du tidigare hävdade. BMS:en har överskattat batteriets minskade kapacitet. Inte underskattat den för att maskera tappad kapacitet. Och om jag förstår rätt vad pacman42 menar så skiljer det 3-4% mellan BMS:ens uppskattning före och efter kalibreringen. Var och en får bedöma om de är acceptabelt från BMS:ens sida. Att det är dåligt agerat av Mitsubishi kan vi nog alla vara överens om.N Nerre skrev:
Redigerat:
Som sagt var, Mitsubishi är sjukt dåliga på att stå upp för sina åtaganden när det gäller batterierna. Jag har hört talas om två stycken som fått dem utbytta, bägge startade YouTube-kanaler där de ondgjorde sig över hur kassa Mitsubishi var (Australien och Kanada) och i bägge fallen tog generalagenten kostnaden, inte Mitsubishi själva.
Vad säger du? Menar du att batterierna är bättre än vad bilen tror? Nej, det håller jag inte med om. Det finns ett sätt att nollställa BMU på Mitsubishi och de som gjort det har en snabb rutchkana ned till samma nivå de hade innan återställningen. Min bil har en gång höjt kapaciteten på batterierna på sommaren för att sedan sänka den till vintern igen då mätningarna indikerade att den visst inte var så bra som BMU trodde.A Avemo skrev:
Koncensus på nätet är att BMU på Outlandern gör det den skall, problemet är snarare att batteriernas hantering i övrigt är dåligt designad. Andra tillverkare har också stor degenerering på laddhybrider, men inte närmelsehis lika illa. Och att dessutom Nissan Leaf som har ett dubbelt så stort batteripaket av Outlanderns typ har ganska så exakt halva degenereringen per mil antyder även där att det är biltillverkaren (de som gör batterierna som helhet (HW+SW), som misslyckats.
Jo men när du hela tiden gör sådana svepande generella gissningar blir det ju bara ordbajsande som inte leder någonstans.Bananskalare skrev:
Varför MÅSTE batterier tappa prestanda över en normal bils livslängd? De batterityper som degraderas minst verkar ligga bra till åldersmässigt. Sen är inte energitätheten på topp än. Men den energitätaste batteritypen tappar så fort att de "sämre" batterierna är i kapp i vissa fall redan efter ett år.
Kan man i framtiden få välja batterityp beroende på om man alltid parkerar i varmgarage eller står ute?
Samma bilmodell men några olika specade batterier. Ett taxibatteri som laddas på 10 minuter , klarar 30.000 cykler och 30 mil.
Ett svenssonbatteri som gillar långresor , över nattenladdning och är billigare.
Det spelar snart ingen roll. De som åldras snabbare klarar troligen ändå bilens livslängd om de vara är en aning större. Du nämner 30 mil. Det räcker för att batteriet skall klara 70% under bilens livslängd om inte tillverkaren gjort bort sig totalt...B Bjober skrev:Jo men när du hela tiden gör sådana svepande generella gissningar blir det ju bara ordbajsande som inte leder någonstans.
Varför MÅSTE batterier tappa prestanda över en normal bils livslängd? De batterityper som degraderas minst verkar ligga bra till åldersmässigt. Sen är inte energitätheten på topp än. Men den energitätaste batteritypen tappar så fort att de "sämre" batterierna är i kapp i vissa fall redan efter ett år.
Kan man i framtiden få välja batterityp beroende på om man alltid parkerar i varmgarage eller står ute?
Samma bilmodell men några olika specade batterier. Ett taxibatteri som laddas på 10 minuter , klarar 30.000 cykler och 30 mil.
Ett svenssonbatteri som gillar långresor , över nattenladdning och är billigare.
Självklart kommer väl några batterier "gå sönder" för tidigt, kanske beroende på driftsfall... Ungefär som att en turbo eller kamkedja kan rasa om man misshandlar motorn. Nån berättade om ett körfall där en gubbe varje morgon backade ut bilen ur garaget, tog sin cykel, backade in bilen och cyklade till jobbet. Samma sak på kvällen, ut och in med bil och cykel. Sen åkte han nån gång i månaden ett par mil för att handla. Bilens olja (och därtill vissa slitdelar) mådde extremt illa av detta och bilen fick nåt slags problem trots att den var näst intill ny i övrigt. Om detta var en påhittad historia vet jag inte, var jag hört den minns jag heller inte. Men den passar ändå bra här tycker jag... På något sätt måste ju detta handla om normalt bruk av fordon, inte specialfall. Om säg 90% av elbilarna har en försämring på max ned till 70% av kapaciteten efter 15.000 mil så är väl det bra så. Trist om som PacMan antyder, att tillverkaren försöker runda garantierna, som jag fått uppfattningen att vissa andra tillverkare gjort med tex rostskyddsgaranti och lite annat - villkor som är helt sjuka att uppfylla som gör garantin värdelös...
När jag läste ditt inlägg första gången trodde jag att det var vad du menade. Och eftersom skillnaden var så liten så tyckte jag att systemet fortfarande gjort ett bra jobb med att uppskatta statusen på batterierna. Inte tal om några skutt från 30% till tomt som Nerre tror skall inträffa. Om det stämmer som du säger att hela skillnaden är att batteriet är varmt vid kalibreringen så är det ju ett ännu bättre betyg åt övervakningen. Fortsatt dåligt betyg åt hur snabbt det degraderas dock.pacman42 skrev: