Byggahus.se
HOBBY ARCHITECT
Finns det diskmaskiner där det lyser en lampa när disken är klar, så man vet om det är färdigdiskad eller smutsig disk i?

A
S SonnyListon skrev:
Jag fattar ingenting av det du skrev, vad menar du? En diskmaskin som fungerar efter 20 år är dålig för att den är "uråldrig". Är det för lite megabyte i den då så den inte orkar med framtidens resurskrävande disk? Tror du det är bättre energimässigt att byta ut den mot en maskin som håller tre år...?
Kika på en 20 år gammal vitvara och jämför med dagens. Själv föredrar jag en ny. El, vatten, resultat, funktion, eller vad man vill jämföra.
En del gillar dock att fortsätta köra Volvo 240 än idag, var och är sin egen kung givetvis.

Min drygt 15 år gamla Electrolux läcker från dörren men går annars utmätkt. Kan det vara så svårt att fixa detta? Kosta på en reparatör för att konstatera dödsdomen?

S
Magnus Filip skrev:
Kika på en 20 år gammal vitvara och jämför med dagens. Själv föredrar jag en ny. El, vatten, resultat, funktion, eller vad man vill jämföra.
En del gillar dock att fortsätta köra Volvo 240 än idag, var och är sin egen kung givetvis.
Fast du har ju fel. Vad ska jag jämföra? Din jämförelse med bilar är inte relevant, om du inte mäter hästkrafter i din kyl. Själv vill jag ha en felfri kyl.
När vi byggde vårt hus för åtta år sedan köpte vi vitvaror från Electrolux/Husqvarna eftersom vi trodde det var kvalitet. Samtidigt köpte jag kyl och frys på blocket för 250kr/st, då 15 år gamla Bosch. Det tog ett par år så hade flera av Electrolux maskiner behövt service. Diskmaskin två gånger, micro, tvättmaskin, kyl och frys. Men de två Bosch puttrade bara på. De kylde och fryste på det enda sätt som går, med kylning och frysning. Hur menar du att det är bättre kylning ju nyare en kyl är? Är det möjligheten till kylning med Instagram?
Jag kan dock pudla om @electroluxaren invänder. Tyvärr köpte jag Miele till vårt nya hus innan jag rådfrågade honom på forumet. Nu är jag bara bitter inför framtiden...

• Gilla
Mr.Hammer och 5 till
  • Laddar…
A
L Lilllen skrev:
Själv tycker jag det är skitkasst om en vitvara bara håller i 25 år och självklart långt mycket värre om de går sönder innan det. Ok om man behöver byta slitdelar då eller kanske t.o.m. efter bara 10 år, men sedan ska de tuffa på bra mycket längre. Jag gillar teknik, men vilka mer krav har man på en tvättmaskin egentligen? Vilka önskningar skulle du vilja går i uppfyllelse med din nästa maskin som du köper om 15 år? Ok, kanske den kan dra något mindre elektricitet, men tror miljövinsten är försumbar i förhållande till att skrota maskinen och bygga nya hela tiden. De flesta produkter når ett tak när de inte går att utveckla så mycket mera. Tyvärr vill ju tillverkarna fortsätta att tjäna ännu mer pengar. Enda sättet att göra det är att då göra sämre grejer som går sönder efter lagom lång tid då funktionen inte längre förbättras så pass mycket att den gör att folk vill byta av den anledningen.
Håller inte alls med. Meningslöst idag att tillverka prylar typ Merca W123 som lätt höll i 25 år. Utvecklingen på alla prylar går snabbare än någonsin. Inget har nått taket.
Bara el-förbrukningen på en ny tvättmaskin som är så pass mycket lägre gör att en familj kanske sparar in hela kostnaden på 10 år, i jämförelse.
Vem vill ha en mobiltelefon som håller i 10 år? Även om det är fullt möjligt att tillverka en sådan.
Eller en 20 år gammal cykel i stål, istället för dagens lätta och lättrampade med 24 växlar.

Tror det är bra att allt inte håller som gjutjärn längre, för då skulle utvecklingen inte komma framåt. Saker och ting behöver bytas ut ibland för att de skall funka bättre

Vårt hus tror jag får minus på hela året i el-kostnad, alltså pengar tillbaka. Det ser ut så iaf, har gått 8 månader nu. För att vi har satsat på det moderna istället för att bygga ett gammaldags nytt hus med vindskivor i trä, pannor och fönster med vita spröjs något ironisk nu.

A
S SonnyListon skrev:
Fast du har ju fel. Vad ska jag jämföra? Din jämförelse med bilar är inte relevant, om du inte mäter hästkrafter i din kyl. Själv vill jag ha en felfri kyl.
När vi byggde vårt hus för åtta år sedan köpte vi vitvaror från Electrolux/Husqvarna eftersom vi trodde det var kvalitet. Samtidigt köpte jag kyl och frys på blocket för 250kr/st, då 15 år gamla Bosch. Det tog ett par år så hade flera av Electrolux maskiner behövt service. Diskmaskin två gånger, micro, tvättmaskin, kyl och frys. Men de två Bosch puttrade bara på. De kylde och fryste på det enda sätt som går, med kylning och frysning. Hur menar du att det är bättre kylning ju nyare en kyl är? Är det möjligheten till kylning med Instagram?
Jag kan dock pudla om @electroluxaren invänder. Tyvärr köpte jag Miele till vårt nya hus innan jag rådfrågade honom på forumet. Nu är jag bara bitter inför framtiden...
Nej du, du har fel! Och det är jag som har rätt :) Eller vi tycker olika?
Börja med att läsa specifikationen ny och 20 år gammal.

Sedan kan man ju ha otur. En del har inga problem med prylen i 20 år, andra har problem jämt med samma pryl.

Fairlane
Magnus Filip skrev:
Vårt hus tror jag får minus på hela året i el-kostnad, alltså pengar tillbaka. Det ser ut så iaf, har gått 8 månader nu. För att vi har satsat på det moderna istället för att bygga ett gammaldags nytt hus med vindskivor i trä, pannor och fönster med vita spröjs något ironisk nu.
Om vi fortsätter tanken, så är huset slut efter 20 år, eller kanske långt innan? Läge att riva då och bygga nytt?

Själv lagade jag min 10+ år gamla Miele tvättmaskin för något år sen, men hjälp härifrån. I förra huset hade jag en Bosch och en Siemens, tyskbyggda, och de var bra, men det enda jag saknar i min äldre Miele är möjligheten att ställa in en tid när tvätten ska vara klar. Inte något särskilt viktigt dock.

yonna yonna skrev:
Min drygt 15 år gamla Electrolux läcker från dörren men går annars utmätkt. Kan det vara så svårt att fixa detta? Kosta på en reparatör för att konstatera dödsdomen?
Kan vara attdräneringshålet i bakkant är täpt

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Nej du, du har fel! Och det är jag som har rätt :) Eller vi tycker olika?
Börja med att läsa specifikationen ny och 20 år gammal.

Sedan kan man ju ha otur. En del har inga problem med prylen i 20 år, andra har problem jämt med samma pryl.
Samma pryl har samma liv.

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Finns det diskmaskiner där det lyser en lampa när disken är klar, så man vet om det är färdigdiskad eller smutsig disk i?
Nej
EU har förbjudit den funktionen

• Gilla
mnils
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
PS. ett tips till om vitvaror som jag glömde att skriva.

Inte köpa en vitvara tex en tvättmaskin "som är byggd för att hålla i 20 år" Tror Miele skriver så eller var det Smeg?

Håller en vitvara i 25 år eller så, så är den då hopplöst åldrig, även om den fungerar. El-förbrukning, teknologi, uppkoppling, funktion, resultat osv. Vem kör omkring i en 25 år gammal bil till vardags?

De tipsade mig om att en vitvara bör bytas ut om den är över 15 år gammal, om man har råd. I princip alla vitvaror pajar nämligen efter cirka 20 år, de som man använder till vardags varje dag. Säkert finns det här massor av undantag, men rent generellt menas det.

Har märkt själv att fungerande vitvaror går att sälja på Blocket även om de är äldre. Alltid är det någon som vill ha en frys för några hundra kr.
Du personifierar konsumtionssamhället slit och släng. Ingen hållbarhets tanke här inte.

• Gilla
Johan Gunverth och 16 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
När du växer upp kommer även du till insikt att en 20 år gammal fungerande vitvara är betydligt bättre än en nytillverkad.

• Gilla
  • Haha
hejhopp och 17 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Du har rätt. Dina miele kommer säkert hålla bättre än en uppkopplad, underdimensionerad dito.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Håller inte alls med. Meningslöst idag att tillverka prylar typ Merca W123 som lätt höll i 25 år. Utvecklingen på alla prylar går snabbare än någonsin. Inget har nått taket.
Bara el-förbrukningen på en ny tvättmaskin som är så pass mycket lägre gör att en familj kanske sparar in hela kostnaden på 10 år, i jämförelse.
Vem vill ha en mobiltelefon som håller i 10 år? Även om det är fullt möjligt att tillverka en sådan.
Eller en 20 år gammal cykel i stål, istället för dagens lätta och lättrampade med 24 växlar.

Tror det är bra att allt inte håller som gjutjärn längre, för då skulle utvecklingen inte komma framåt. Saker och ting behöver bytas ut ibland för att de skall funka bättre

Vem fan vill ha en cykel.?

Magnus Filip skrev:

Skaffa dig körkort om du kan...
Gå på mattelektionerna.
Lär dig granska fakta.
Bli källkritisk
Du spar kanske 50.- per år på en ny kyl det tar 200år innan du tjänat in det och då har du bytt kyl 40ggr under den tiden.
Du kanske sparar 20 öre per tvätt en tvätt om dagen 70.- per år... Och den uppkopplade tbättmaskinen tar 5h på sig att tvätta och behöver service vart annat år. Samt repareras där emellan!

• Gilla
Nyikåk och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.