31 724 läst · 234 svar
32k läst
234 svar
Köpa diskmaskin; vilka ska man undvika?
Vad är det som brukar vara fel på nyare Cylinda Diskmaskiner då? Vore ju intressant att veta! Har en Cylinda spishäll/ugn som är gjord i Turkiet och den går än efter 8 år. Får se hur länge den håller!electroluxaren skrev:
Ser nu att även den integrerade Siemens diskmaskinen sålts på Vitvaror-outlet så nu har de inga diskmaskiner inne i lager längre. Antar att nån här gått och köpt den sista de hade efter dessa diskussioner haha!
Köpte en Asko nyligen. Den har ännu inte krånglat.
Den är tyst, och har 5 års garanti. Två korgar gör att den är rymlig på höjden.
Enl reklamen testas alla detaljer motsvarande 20 års drift. Återstår att se hur det blir med den saken. 
Vår gamla DM var en Whirlpool från 2008. Den blev nästan 13 år. Började smygläcka nu. Syntes inget utanpå, och då vi bor på landet så kostar det bara att ta ut en tekniker för att felsöka. Så det kändes inte lönt att försöka fixa.
Vår gamla DM var en Whirlpool från 2008. Den blev nästan 13 år. Började smygläcka nu. Syntes inget utanpå, och då vi bor på landet så kostar det bara att ta ut en tekniker för att felsöka. Så det kändes inte lönt att försöka fixa.
PS. ett tips till om vitvaror som jag glömde att skriva.
Inte köpa en vitvara tex en tvättmaskin "som är byggd för att hålla i 20 år" Tror Miele skriver så eller var det Smeg?
Håller en vitvara i 25 år eller så, så är den då hopplöst åldrig, även om den fungerar. El-förbrukning, teknologi, uppkoppling, funktion, resultat osv. Vem kör omkring i en 25 år gammal bil till vardags?
De tipsade mig om att en vitvara bör bytas ut om den är över 15 år gammal, om man har råd. I princip alla vitvaror pajar nämligen efter cirka 20 år, de som man använder till vardags varje dag. Säkert finns det här massor av undantag, men rent generellt menas det.
Har märkt själv att fungerande vitvaror går att sälja på Blocket även om de är äldre. Alltid är det någon som vill ha en frys för några hundra kr.
Inte köpa en vitvara tex en tvättmaskin "som är byggd för att hålla i 20 år" Tror Miele skriver så eller var det Smeg?
Håller en vitvara i 25 år eller så, så är den då hopplöst åldrig, även om den fungerar. El-förbrukning, teknologi, uppkoppling, funktion, resultat osv. Vem kör omkring i en 25 år gammal bil till vardags?
De tipsade mig om att en vitvara bör bytas ut om den är över 15 år gammal, om man har råd. I princip alla vitvaror pajar nämligen efter cirka 20 år, de som man använder till vardags varje dag. Säkert finns det här massor av undantag, men rent generellt menas det.
Har märkt själv att fungerande vitvaror går att sälja på Blocket även om de är äldre. Alltid är det någon som vill ha en frys för några hundra kr.
Själv tycker jag det är skitkasst om en vitvara bara håller i 25 år och självklart långt mycket värre om de går sönder innan det. Ok om man behöver byta slitdelar då eller kanske t.o.m. efter bara 10 år, men sedan ska de tuffa på bra mycket längre. Jag gillar teknik, men vilka mer krav har man på en tvättmaskin egentligen? Vilka önskningar skulle du vilja går i uppfyllelse med din nästa maskin som du köper om 15 år? Ok, kanske den kan dra något mindre elektricitet, men tror miljövinsten är försumbar i förhållande till att skrota maskinen och bygga nya hela tiden. De flesta produkter når ett tak när de inte går att utveckla så mycket mera. Tyvärr vill ju tillverkarna fortsätta att tjäna ännu mer pengar. Enda sättet att göra det är att då göra sämre grejer som går sönder efter lagom lång tid då funktionen inte längre förbättras så pass mycket att den gör att folk vill byta av den anledningen.Magnus Filip skrev:PS. ett tips till om vitvaror som jag glömde att skriva.
Jag fattar ingenting av det du skrev, vad menar du? En diskmaskin som fungerar efter 20 år är dålig för att den är "uråldrig". Är det för lite megabyte i den då så den inte orkar med framtidens resurskrävande disk? Tror du det är bättre energimässigt att byta ut den mot en maskin som håller tre år...?Magnus Filip skrev:PS. ett tips till om vitvaror som jag glömde att skriva.