Byggahus.se
electroluxaren electroluxaren skrev:
Nä det är väl bara vi på linjen som märker det. Övriga produkter är ju sedan länge tillverkade i Polen och Turkiet och de har väl inte blivit sämre för det går nog inte. Har de bara blivit lite bättre påverkar ju det drn totala statistiken.
Vad är det som brukar vara fel på nyare Cylinda Diskmaskiner då? Vore ju intressant att veta! Har en Cylinda spishäll/ugn som är gjord i Turkiet och den går än efter 8 år. Får se hur länge den håller!

Ser nu att även den integrerade Siemens diskmaskinen sålts på Vitvaror-outlet så nu har de inga diskmaskiner inne i lager längre. Antar att nån här gått och köpt den sista de hade efter dessa diskussioner haha!:p

inga asiatiska så har du tagit bort de värsta.
inga turkiska så slipper du mycket mög
du kan nog med fördel skippa polska och slovakiska oxå.
Jag har nu köpt en diskmaskin tillverkad i Italien.

• Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Jag har nu köpt en diskmaskin tillverkad i Italien.
Gratulerar till 5-års lidande...

• Haha
Mr.Hammer och 7 till
  • Laddar…
Gratulerar till 5-års lidande...
Nåja, den har fem års garanti i alla fall.

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Köpte en Asko nyligen. Den har ännu inte krånglat. :) Den är tyst, och har 5 års garanti. Två korgar gör att den är rymlig på höjden. (y) Enl reklamen testas alla detaljer motsvarande 20 års drift. Återstår att se hur det blir med den saken. :seenoevil:

Vår gamla DM var en Whirlpool från 2008. Den blev nästan 13 år. Började smygläcka nu. Syntes inget utanpå, och då vi bor på landet så kostar det bara att ta ut en tekniker för att felsöka. Så det kändes inte lönt att försöka fixa.

• Gilla
Murare1965 och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Någon som vet var LGs tvättmaskiner är tillverkade?
Det är ju ett Sydkoreanskt företag så jag har hittills antagit att de är tillverkade där.
(Har TM och TT från LG.)

TRJBerg TRJBerg skrev:
Någon som vet var LGs tvättmaskiner är tillverkade?
Det är ju ett Sydkoreanskt företag så jag har hittills antagit att de är tillverkade där.
(Har TM och TT från LG.)
Du får starta en egen tråd. Här pratar vi om diskmaskiner.

• Gilla
Niklas Andersson
  • Laddar…
TRJBerg
T TottoGBG skrev:
Du får starta en egen tråd. Här pratar vi om diskmaskiner.
Sorry missade det.

• Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Nåja, den har fem års garanti i alla fall.
Det var det jag menade, 5års av reparationer innan du slänger ut den....

Skämt och sidor
Många går faktiskt 5 år!

Näe
Bosch serie 8
Siemens IQ700
Miele 7000-serien är väl tysk? Fast du är inte alltid imponerad av Miele... ;)

[SH] [SH] skrev:
Miele 7000-serien är väl tysk? Fast du är inte alltid imponerad av Miele... ;)
de tyska miele är inte dåliga men otalet är de maskiner i +25.000.- klassen vilka jag efter 1år reparerat till astronomiska belopp. packning spolarm 500.- lock saltbehållare 2.500.- inloppsventil 3.900.- mm.

• Wow
Mr.Hammer
  • Laddar…
A
PS. ett tips till om vitvaror som jag glömde att skriva.

Inte köpa en vitvara tex en tvättmaskin "som är byggd för att hålla i 20 år" Tror Miele skriver så eller var det Smeg?

Håller en vitvara i 25 år eller så, så är den då hopplöst åldrig, även om den fungerar. El-förbrukning, teknologi, uppkoppling, funktion, resultat osv. Vem kör omkring i en 25 år gammal bil till vardags?

De tipsade mig om att en vitvara bör bytas ut om den är över 15 år gammal, om man har råd. I princip alla vitvaror pajar nämligen efter cirka 20 år, de som man använder till vardags varje dag. Säkert finns det här massor av undantag, men rent generellt menas det.

Har märkt själv att fungerande vitvaror går att sälja på Blocket även om de är äldre. Alltid är det någon som vill ha en frys för några hundra kr.

Magnus Filip skrev:

Inte köpa en vitvara tex en tvättmaskin "som är byggd för att hålla i 20 år" Tror Miele skriver så eller var det Smeg?

Håller en vitvara i 25 år eller så, så är den då hopplöst åldrig, även om den fungerar. El-förbrukning, teknologi, uppkoppling, funktion, resultat osv. Vem kör omkring i en 25 år gammal bil till vardags?

De tipsade mig om att en vitvara bör bytas ut om den är över 15 år gammal, om man har råd. I princip alla vitvaror pajar nämligen efter cirka 20 år, de som man använder till vardags varje dag. Säkert finns det här massor av undantag, men rent generellt menas det.

Har märkt själv att fungerande vitvaror går att sälja på Blocket även om de är äldre. Alltid är det någon som vill ha en frys för några hundra kr.
Själv tycker jag det är skitkasst om en vitvara bara håller i 25 år och självklart långt mycket värre om de går sönder innan det. Ok om man behöver byta slitdelar då eller kanske t.o.m. efter bara 10 år, men sedan ska de tuffa på bra mycket längre. Jag gillar teknik, men vilka mer krav har man på en tvättmaskin egentligen? Vilka önskningar skulle du vilja går i uppfyllelse med din nästa maskin som du köper om 15 år? Ok, kanske den kan dra något mindre elektricitet, men tror miljövinsten är försumbar i förhållande till att skrota maskinen och bygga nya hela tiden. De flesta produkter når ett tak när de inte går att utveckla så mycket mera. Tyvärr vill ju tillverkarna fortsätta att tjäna ännu mer pengar. Enda sättet att göra det är att då göra sämre grejer som går sönder efter lagom lång tid då funktionen inte längre förbättras så pass mycket att den gör att folk vill byta av den anledningen.

• Gilla
fribygg och 19 till
  • Laddar…
S
Magnus Filip skrev:

Jag fattar ingenting av det du skrev, vad menar du? En diskmaskin som fungerar efter 20 år är dålig för att den är "uråldrig". Är det för lite megabyte i den då så den inte orkar med framtidens resurskrävande disk? Tror du det är bättre energimässigt att byta ut den mot en maskin som håller tre år...?

• Gilla
Johan Gunverth och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.