Byggahus.se
A
Tänker bygga ett fritidshus på en mindre skogsfastighet vid kusten.

Jag känner hantverkaren och han är duktig. Har byggt massor med hus. Han har lagt ner sitt företag för han har tröttnat på pappersarbetet.

Vilka alternativ finns att betala honom? Är inte sugen på att betala allt svart då man kanske får skatteverket efter sig.

*Anställa honom i min enskilda firma? Har läst lite att en del andra har gått tillväga på detta sätt.

*Låta honom bygga huset och stå för alla kostnader. Därefter köper jag det av honom. Det skulle bli som att han bygger på sin arrendetomt och sen köper jag huset. Tomten ska ändå inte styckas av.

Alla övriga arbeten, vvs, el osv, kommer givetvis göras av andra hantverkare så att jag får kvitton.

Tack för alla tips och råd.

Man kan fakturera som privatperson så blir det "vitt". Finns några sådana tjänster.
Vill han göra det svart är det väll upp till honom, du betalar bara.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Man kan fakturera som privatperson så blir det "vitt". Finns några sådana tjänster.
Vill han göra det svart är det väll upp till honom, du betalar bara.
Ja, men då begår jag skattebrott.

Funderar på om det finns några andra bra alternativ för oss båda. Ex anställa honom?

• Gilla
Snigelen 2
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:

Funderar på om det finns några andra bra alternativ för oss båda. Ex anställa honom?
Det är väl utmärkt att anställa honom om han är intresserad.

Vill han ha kontant betalt tror jag inte han vill vara anställd, då är det nog bara svenska tusenlappar eller de fina 500EUR sedlarna som är av intresse, ingen skattemyndighet eller kronokalle kan lägga beslag på kontanterna som hantverkaren stoppar direkt i sin ficka.

• Gilla
fire786 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl utmärkt att anställa honom om han är intresserad.

Vill han ha kontant betalt tror jag inte han vill vara anställd, då är det nog bara svenska tusenlappar eller de fina 500EUR sedlarna som är av intresse, ingen skattemyndighet eller kronokalle kan lägga beslag på kontanterna som hantverkaren stoppar direkt i sin ficka.
Men det kan bli dyrt att betala stora belopp svart om man blir påkommen. Förutom det moraliska så kan ju också banken undra varför man tagit ut stora belopp. Man borde väl iofs kunna svara att man ska ha dem i madrassen antar jag…

Bankomater finns väl fortfarande?

Självklart är det bättre med ett ordentligt anställningsförhållande men om hantverkaren har uttryckt att han vill ha kontanter finns nog nått skäl till det...

En kollega betalade ett lokalt företag för en takomläggning med kontanter; runt 70000. Banken, Nordea, tyckte det var ytterst mystiskt, men det gick. Men nu handlar det nog om mer än 70 långschalar...

• Gilla
Ziion och 1 till
  • Laddar…
Det hade inte förvånat mig om Skatteverket skulle kunna kräva att man redovisar vad man använt sina 70.000kr till. Lite som med företagsbil, omvänd bevisning. Man måste bevisa att man inte kört privat och inte tvärtom, att de ska bevisa att man kört privat.

• Gilla
Anncharlotte Holsö
  • Laddar…
Myrstacken
Adoptera honom sen kan du bara föra över pengarna till honom utan att betala någon skatt

• Gilla
  • Haha
Ice89 och 59 till
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:

Inte om han privatfakturerar.
Men det låter som han bara vill ha kontant?
Om det är besvärligt, välj nån annan helt enkelt.

@
A Anders99999999 skrev:

Det finns alltså, företag som fakturerar åt honom, sköter all administration och betalar LÖN till honom. Men det
A Anders99999999 skrev:
Tänker bygga ett fritidshus på en mindre skogsfastighet vid kusten.

Jag känner hantverkaren och han är duktig. Har byggt massor med hus. Han har lagt ner sitt företag för han har tröttnat på pappersarbetet.

Vilka alternativ finns att betala honom? Är inte sugen på att betala allt svart då man kanske får skatteverket efter sig.

*Anställa honom i min enskilda firma? Har läst lite att en del andra har gått tillväga på detta sätt.

*Låta honom bygga huset och stå för alla kostnader. Därefter köper jag det av honom. Det skulle bli som att han bygger på sin arrendetomt och sen köper jag huset. Tomten ska ändå inte styckas av.

Alla övriga arbeten, vvs, el osv, kommer givetvis göras av andra hantverkare så att jag får kvitton.

Tack för alla tips och råd.
Det går nog att använda tex:

https://www.frilansfinans.se/

A
@ @ndreas skrev:
Det finns alltså, företag som fakturerar åt honom, sköter all administration och betalar LÖN till honom. Men det

Det går nog att använda tex:

[länk]

Detta måste bli det mest kostsamma alternativet?
Om jag istället anställer honom slipper jag väl betala moms?

Om man skulle betala en del svart - hur går man tillväga för att minimera risken att åka dit? Självklart inget jag kommer göra, men ställer frågan av ren nyfikenhet.

• Haha
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 3 till
  • Laddar…
När jag byggde för 15år sedan så tim-anställde jag snickarna (sjukskrivning inte mitt ansvar) & lät en bokföringstjej sköta det formella.
Som sagt, man slipper momsen då.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
@
A Anders99999999 skrev:
Detta måste bli det mest kostsamma alternativet?
Om jag istället anställer honom slipper jag väl betala moms?

Om man skulle betala en del svart - hur går man tillväga för att minimera risken att åka dit? Självklart inget jag kommer göra, men ställer frågan av ren nyfikenhet.
..... av nyfikenhet..... :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
Stickansall och 5 till
  • Laddar…
Ni får skilja noga mellan två saker: kontantbetalning och svartarbete. De har inte med varandra att göra.
Först till svartarbete: Klart skaa lönekostnader beskattas och socialavgifter betalas. Antingen gör hantverkaren det (som egen företagere eller även som privaatperson) och då lägger han det på fakturan. Eller anställer TS hantverkaren och betalar då socialavgifter och gör skatteavdrag. I slutänden blir det samma kostnader. Jobbar han svart, undviks dessa kostnader.
Betalning: Det spelar ingen roll för lagligheten i en uppgörelse om betalning sker kontant, med swish eller bankgiro. Det är bara tycke och smak. En svart affär kan lika gärna betalas med kontantfria lösningar eller är det någon som tror att banken ringer direkt till ekobrottsmyndigheten om det blir en överföring på 50 kSEK? Men i Sverige tror många att kontant=brottsligt.

• Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.