Byggahus.se
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jo det där är också det enda jag lyckats få fram

Känns som en bra pendla till jobbet bil för sambon under veckorna....

Säkert världens tråkigaste bil, men priset var ju desto roligare
Jag är också väldigt nyfiken på den. Ska lämna igen min passat gte, förmånsvärden på phev har gått upp, jag är sugen att köpa en ren elbil privat och då skulle en sådan kunna funka om man skaffar en fossilbil för när man drar släp och åker till fjällen. Frågan är om den är hyggligt säker så man vågar åka alla resor < 20 mil med den, eller om tex en beg egolf är ett bättre köp? Om man aldrig åker på långresor, behövs snabbladdning?

Jag hade hellre valt Fiat 500e som finns med det lilla batteriet för en rimlig peng. Lägg dock på vinterpaketet för 11000kr. Den är krocksäkrare och större. Känns som en mellanklassbil i förarsätet och är rolig att köra. Jag tror jag kom fram till 200kkr efter miljöbonusen.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade hellre valt Fiat 500e som finns med det lilla batteriet för en rimlig peng. Lägg dock på vinterpaketet för 11000kr. Den är krocksäkrare och större. Känns som en mellanklassbil i förarsätet och är rolig att köra. Jag tror jag kom fram till 200kkr efter miljöbonusen.
Synd att det bara är leasing priset som är lågt på mg ze, den såg ut att funka som vardagsbil för familj undantaget långresor.

J JohanLun skrev:
Synd att det bara är leasing priset som är lågt på mg ze, den såg ut att funka som vardagsbil för familj undantaget långresor.
Notera att du på MG får tilläggskostnader så att leasingen ökar med flera hundra per månad. Bland annat ingick inte service i det låga priset och bara den motsvarar ca 200kr till per månad...

Det är väl därtill bara ett introduktionspris. Tyckte jag såg någonstans att de avsåg att höja priset rejält från september eller så.

Men för dem som slår till redan nu synes det ju vara väldigt billigt även om det tillkommer några hundralappar för service.

pacman42 pacman42 skrev:
Hur är Fiat 500e krocksäkrare? Fler Euro ncapstjärnor?

Silver78 Silver78 skrev:
Hur är Fiat 500e krocksäkrare? Fler Euro ncapstjärnor?
Den finns inte på Euro-NCAP ännu, en ny bil från 2020. Den Fiat 500 (som fortfarande säljs) som finns med har 3 stjärnor, men den nya 500e verkar inte finnas med alls ännu. De elbilar som säljs har denna plattformen, medan bensinbilarna har den gamla.

Vi fick hem en MG för en dryg vecka sen, fullutrustad för 2280:-/mån i privatleasing. Ja det märks att det är en billig bil men det känns som att man får mycket för pengarna. Räknar med att få ut 22-23 mil på en laddning, vilket täcker mer än 99% av våra behov. Lite av en omställning blir det säkert, men hittills känns det skönt att kunna "tanka" hemma.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Vi fick hem en MG för en dryg vecka sen, fullutrustad för 2280:-/mån i privatleasing. Ja det märks att det är en billig bil men det känns som att man får mycket för pengarna. Räknar med att få ut 22-23 mil på en laddning, vilket täcker mer än 99% av våra behov. Lite av en omställning blir det säkert, men hittills känns det skönt att kunna "tanka" hemma.
Med den körsträckan så är det svårt att ha den som första bil. Jag funderar över om frugans Fiat skall bli med det större batteriet då det lilla som ger 19 mil blir för begränsande när hon skall iväg ibland. Det större som räcker 32 mil kan ju användas även på lite längre körningar med bara ett laddstopp.

pacman42 pacman42 skrev:
Med den körsträckan så är det svårt att ha den som första bil. Jag funderar över om frugans Fiat skall bli med det större batteriet då det lilla som ger 19 mil blir för begränsande när hon skall iväg ibland. Det större som räcker 32 mil kan ju användas även på lite längre körningar med bara ett laddstopp.
Det beror ju helt på hur mycket man kör. Vi kör typ aldrig mer än 10 mil enkel per dag, men skulle det behövas så tar vi andra andrabilen som är diesel. Det där med första och andrabil har jag redan insett behöver omdefinieras, i alla fall för oss.:D

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Det beror ju helt på hur mycket man kör. Vi kör typ aldrig mer än 10 mil enkel per dag, men skulle det behövas så tar vi andra andrabilen som är diesel. Det där med första och andrabil har jag redan insett behöver omdefinieras, i alla fall för oss.:D
Bra poäng. Vi hade omkastade första/andra bil för några år sedan pga bränslekostnaderna. Den nyare stora bilen gick de korta sträckorna förutom när vi hade långkörningar.

Planen när frugan nu köper ren elbil är lite desamma, men vi vill ha längre körsträcka på den för att kunna använda den på weekendresor upp i Bohuslän eller till Malmö, och även till huvudstaden. Men den fungerar inte för en del andra saker....

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag hade helt klart föredragit en ID3 med minsta batteriet (45 kWh) framför en Fiat 500. Förutom att den är större och rymligare, har större batteri, så är den billigare också. Dessutom måste V2G vara en dröm i framtiden med nuvarande energipolitik.

Nyttjar man 60% av batteriet så blir det 27 kWh. Om nu elpriset är 50 öre billigare på natten än på dagen så kan man tjäna ca 5000 kr om året på att ladda på natten för att sen skicka tillbaka energin i nätet under dagen.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men nybilsförsäljningen står för nära 100% av ersättningen av skrotade bilar. Och 7% av alla bilar byts ut varje år, vilket gör att en bil i snitt lever 14 år.

Jag skulle tro att alla vardagsbilar är utbytta till elbilar om runt tjugo år i Norge. Några år till i Sverige.
Ca 50% av befolkningen bor i lägenhet och de flesta av oss har ingen möjlighet att ladda bilen hemma. Så länge infrastrukturen för att ladda elbilar hemma saknas så kommer vi ha svårt att nå över 50 % elektrifiering. Att fossilbilarna är borta inom 25 år låter inte rimligt. Det betyder att om 10 år skall det bara säljas elbilar. Vilket innebär att varje lägenhet skall ha en elstolpe inom 10 år.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Varför då? Ska alla lägenhetsinnehavare köpa ny bil om 10 år?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Varför då? Ska alla lägenhetsinnehavare köpa ny bil om 10 år?
Nej, men om fossilbilarna skall vara borta om 25 år så måste 100% av nybilsförsäljningen vara elbil om 10 år. Om 10 till 25 år kommer en del ha elbil och en del en beg fossilbil. Eftersom du inte vet vilka som har elbil måste ju alla som bor i lägenhet ha möjlighet att ladda. Skulle själv gärna köpa elbil nu men det får bli en fossil, var skall jag ladda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.