1 267 738 läst · 21 534 svar
1268k läst
21,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag är också väldigt nyfiken på den. Ska lämna igen min passat gte, förmånsvärden på phev har gått upp, jag är sugen att köpa en ren elbil privat och då skulle en sådan kunna funka om man skaffar en fossilbil för när man drar släp och åker till fjällen. Frågan är om den är hyggligt säker så man vågar åka alla resor < 20 mil med den, eller om tex en beg egolf är ett bättre köp? Om man aldrig åker på långresor, behövs snabbladdning?Silly Bear skrev:
Jag hade hellre valt Fiat 500e som finns med det lilla batteriet för en rimlig peng. Lägg dock på vinterpaketet för 11000kr. Den är krocksäkrare och större. Känns som en mellanklassbil i förarsätet och är rolig att köra. Jag tror jag kom fram till 200kkr efter miljöbonusen.
Synd att det bara är leasing priset som är lågt på mg ze, den såg ut att funka som vardagsbil för familj undantaget långresor.pacman42 skrev:
Notera att du på MG får tilläggskostnader så att leasingen ökar med flera hundra per månad. Bland annat ingick inte service i det låga priset och bara den motsvarar ca 200kr till per månad...J JohanLun skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 834 inlägg
Det är väl därtill bara ett introduktionspris. Tyckte jag såg någonstans att de avsåg att höja priset rejält från september eller så.
Men för dem som slår till redan nu synes det ju vara väldigt billigt även om det tillkommer några hundralappar för service.
Men för dem som slår till redan nu synes det ju vara väldigt billigt även om det tillkommer några hundralappar för service.
Hur är Fiat 500e krocksäkrare? Fler Euro ncapstjärnor?pacman42 skrev:
Den finns inte på Euro-NCAP ännu, en ny bil från 2020. Den Fiat 500 (som fortfarande säljs) som finns med har 3 stjärnor, men den nya 500e verkar inte finnas med alls ännu. De elbilar som säljs har denna plattformen, medan bensinbilarna har den gamla.Silver78 skrev:
Vi fick hem en MG för en dryg vecka sen, fullutrustad för 2280:-/mån i privatleasing. Ja det märks att det är en billig bil men det känns som att man får mycket för pengarna. Räknar med att få ut 22-23 mil på en laddning, vilket täcker mer än 99% av våra behov. Lite av en omställning blir det säkert, men hittills känns det skönt att kunna "tanka" hemma.
Med den körsträckan så är det svårt att ha den som första bil. Jag funderar över om frugans Fiat skall bli med det större batteriet då det lilla som ger 19 mil blir för begränsande när hon skall iväg ibland. Det större som räcker 32 mil kan ju användas även på lite längre körningar med bara ett laddstopp.pjodden skrev:
Vi fick hem en MG för en dryg vecka sen, fullutrustad för 2280:-/mån i privatleasing. Ja det märks att det är en billig bil men det känns som att man får mycket för pengarna. Räknar med att få ut 22-23 mil på en laddning, vilket täcker mer än 99% av våra behov. Lite av en omställning blir det säkert, men hittills känns det skönt att kunna "tanka" hemma.
Det beror ju helt på hur mycket man kör. Vi kör typ aldrig mer än 10 mil enkel per dag, men skulle det behövas så tar vi andra andrabilen som är diesel. Det där med första och andrabil har jag redan insett behöver omdefinieras, i alla fall för oss.pacman42 skrev:
Med den körsträckan så är det svårt att ha den som första bil. Jag funderar över om frugans Fiat skall bli med det större batteriet då det lilla som ger 19 mil blir för begränsande när hon skall iväg ibland. Det större som räcker 32 mil kan ju användas även på lite längre körningar med bara ett laddstopp.
Bra poäng. Vi hade omkastade första/andra bil för några år sedan pga bränslekostnaderna. Den nyare stora bilen gick de korta sträckorna förutom när vi hade långkörningar.pjodden skrev:
Planen när frugan nu köper ren elbil är lite desamma, men vi vill ha längre körsträcka på den för att kunna använda den på weekendresor upp i Bohuslän eller till Malmö, och även till huvudstaden. Men den fungerar inte för en del andra saker....
Jag hade helt klart föredragit en ID3 med minsta batteriet (45 kWh) framför en Fiat 500. Förutom att den är större och rymligare, har större batteri, så är den billigare också. Dessutom måste V2G vara en dröm i framtiden med nuvarande energipolitik.
Nyttjar man 60% av batteriet så blir det 27 kWh. Om nu elpriset är 50 öre billigare på natten än på dagen så kan man tjäna ca 5000 kr om året på att ladda på natten för att sen skicka tillbaka energin i nätet under dagen.
Nyttjar man 60% av batteriet så blir det 27 kWh. Om nu elpriset är 50 öre billigare på natten än på dagen så kan man tjäna ca 5000 kr om året på att ladda på natten för att sen skicka tillbaka energin i nätet under dagen.
Ca 50% av befolkningen bor i lägenhet och de flesta av oss har ingen möjlighet att ladda bilen hemma. Så länge infrastrukturen för att ladda elbilar hemma saknas så kommer vi ha svårt att nå över 50 % elektrifiering. Att fossilbilarna är borta inom 25 år låter inte rimligt. Det betyder att om 10 år skall det bara säljas elbilar. Vilket innebär att varje lägenhet skall ha en elstolpe inom 10 år.pacman42 skrev:
Nej, men om fossilbilarna skall vara borta om 25 år så måste 100% av nybilsförsäljningen vara elbil om 10 år. Om 10 till 25 år kommer en del ha elbil och en del en beg fossilbil. Eftersom du inte vet vilka som har elbil måste ju alla som bor i lägenhet ha möjlighet att ladda. Skulle själv gärna köpa elbil nu men det får bli en fossil, var skall jag ladda?tveksamt skrev: