Så här ser det ut där kabeln kommer in till start/stopp-dosan.
[bild]
[bild]
Alltså 4 ledare in. Vad göra nu?
Det kontaktormotorskydd du har där är avsett för manöver 220 V och mer än 30 år gammalt, dessutom angripet vid en del anslutningar så inte mycket att koppla om med nolla för drift i SE. Kolla som sagt att motorn är kopplad Y och skaffa sen ett motorskydd med underspänningsspänningsutösare för 400 V alternativt ett kontaktormotorskydd med manöver 400 V.
Inte mycket att fundera på bara byta skydd till ett med märkström anpassad för motorn i Y och handsken till en röd fempolig du kan behålla gummikablarna om de är i bra skick.
Dessutom om man ser till motorskylten och märkströmmen drygt 3 A vid drift i SE och Y-kopplad är inte motorskyddet vettigt eftersom det inte gå ratt ställa ner till rätt värde. Det är i princip för stort även vid drift i Norge om man vill vara korrekt.
Någon som kan hjälpa mig med vilken motorskyddsbrytare jag ska ha för denna motor?
GK100 skrev:
Dessutom om man ser till motorskylten och märkströmmen drygt 3 A vid drift i SE och Y-kopplad är inte motorskyddet vettigt eftersom det inte gå ratt ställa ner till rätt värde. Det är i princip för stort även vid drift i Norge om man vill vara korrekt.
Tack. Då köper jag en sådan motorskyddsbrytare. Jag byter även ut bägge kablarna så att dom blir nya. Men då struntar jag helt enkelt i att koppla in nollan, visst?
Tack. Då köper jag en sådan motorskyddsbrytare. Jag byter även ut bägge kablarna så att dom blir nya. Men då struntar jag helt enkelt i att koppla in nollan, visst?
Det du bör tänka på är att skyddet Frustrator länkar till inte har noll- eller underspänningsutlösare det är inte fel att ha på en såg så den inte återstartar efter strömavbrott. Du avgör ju i ditt fall själv men yrkesmässigt är det ett krav och som jag ser det ett vettigt också.
Finns att komplettera med i de flesta fall eller om du väljer kontaktormotorskydd får du det på köpet oavsett. Skillnaden i pris blir inte så stor så ett typ kontaktor kan vara att föredra ofta lite driftsäkrare än manuella med utlösare påbyggd.
Det är ingen 230V spole där, ser ut som att det står 380V på skylten som sitter strax under den röda ledningen uppe till höger, samt att uppe till vänster så är det ett bleck som ligger mellan L1 och A1 på spolen. Ävensom att den andra ändan på spolen får spänning från L3 och då är det 400V manöver. Så någon omkoppling i boxen behövs inte. 4 -ledare nu med svart-brun -blå, då går det att bara byta stickproppen till en röd dito 4 eller 5 stiftad, och i en 5 stiftad så utlämnas nollstiftet. Att säga totalt byte av startapparaten är inte ekonomiskt försvarbart eller omkoppling.
Bo.Siltberg skrev:
Principen för din enkla kontaktorstart ser du här. Det bör vara ganska enkelt att följa upp.
Att föreslå en som frågar på detta sätt med att presentera ett schema är en klar överkurs, Om TS kan läsa schema så behöver inte frågan tas upp på ett forum
AAndreasBe skrev:
Dvs jag kopplar endast in de 3 fasledarna och jordledaren.
Det går utmärkt att göra så, det enda som kan hända är att motorn går åt fel håll, då skiftas 2 faser så blir det rätt. sen bör motorskyddet bytas, lägst nu ca 6,3 amp och den kommer att dra ca 4 amp, Det är Telemekanik på kontaktor och motorskydd LC1 -typ och finns inte längre, så kanske nya delar är bäst, dom gamla lådorna brukar inte passa med nytt motorskydd.( stoppknappen ) I övrigt om en propp går så kommer strömmen att rusa långt över 6,3 amp och det löser. Det är vid längre belastning som strömmen kanske inte går upp och då blir motorlindningen varm/het och kan brännas.
Det är ingen 230V spole där, ser ut som att det står 380V på skylten som sitter strax under den röda ledningen uppe till höger, samt att uppe till vänster så är det ett bleck som ligger mellan L1 och A1 på spolen. Ävensom att den andra ändan på spolen får spänning från L3 och då är det 400V manöver. Så någon omkoppling i boxen behövs inte. 4 -ledare nu med svart-brun -blå, då går det att bara byta stickproppen till en röd dito 4 eller 5 stiftad, och i en 5 stiftad så utlämnas nollstiftet. Att säga totalt byte av startapparaten är inte ekonomiskt försvarbart eller omkoppling.
Det är inget annat än dåtida 220 V 50 Hz manöver på den. Finns ingen anledning till att du ska in och virra kring av TS givna fakta på den punkten.