11 499 läst · 90 svar
11k läst
90 svar
Fel faktura från Halebop - de vägrar korrigera
Har jobbat med anpassningar av affärssystem i 20år och att skapa en anpassning för att smidigt kreditera en faktura är inget konstigt. Är ju knappast kundens fel att de har ett system som de inte kan hantera ordentligt.Anna_H skrev:
Vill bara notera att det alltså inte är något konstigt att be dem kreditera den felaktiga summan på aktuell faktura och sedan betala in mellanskillnaden, utan att de skickar ut en ny korrekt faktura.
För att skicka ut en ny korrekt faktura måste man i många system makulera originalfakturan och manuellt skapa en ny, vilket ställer till det om det är ett abonnemang med automatiska fakturor.
De ska ha det billigaste och allt ska fungera perfekt?P Parkeringsvakten skrev:
Hur kan det då finnas dyrare aktörer på marknaden?
För en gång skull har faktiskt @RoAd rätt i vad hen skriver.
Vem har pratat om det billigaste, nu när jag aktivt letar så hittar jag flera aktörer som erbjuder billigare än vad jag får betala?E El-Löken66 skrev:
Måste nog erkänna att jag normalt sett aldrig direkt letar efter billigaste pris, men då jag för första gången på 20 år + behövde ett privat mobilabonnemang så litade jag på Telias säljare att detta var det bästa för mig.
Sen är det ju egentligen helt ovidkommande att det är billigt, för de gör ju fortfarande fel, eller det är vad jag anser. Och det är ju det som betyder något, eller hur?
T TreeView skrev:Vem har pratat om det billigaste, nu när jag aktivt letar så hittar jag flera aktörer som erbjuder billigare än vad jag får betala?
Måste nog erkänna att jag normalt sett aldrig direkt letar efter billigaste pris, men då jag för första gången på 20 år + behövde ett privat mobilabonnemang så litade jag på Telias säljare att detta var det bästa för mig.
Sen är det ju egentligen helt ovidkommande att det är billigt, för de gör ju fortfarande fel, eller det är vad jag anser. Och det är ju det som betyder något, eller hur?
Jodå billig som dyr ska dom så klart göra rätt ...
Vad mer vill du ha ut av din tråd nu ? Verkar som du biter av varje gång någon skriver något nu...
Frågan för mig är vad som händer härnäst, har absolut ingen erfarenhet av att bestrida eller så, så är väldigt intresserad av era erfarenheter och kunskap.Forlowt skrev:
T TreeView skrev:
Har tele2 och det har hänt man har fel fakturerar mig eller att jag ska få delar rabatterade, då skicka jag lägre summa på samma OCR.
Jag kolla bara snabbt nu men reklamations avdelningen brukar kunna hjälpa.. jävla tråkigt man måste i princip gå omvägar för att få kompetent hjälp.. men men.
Att bestrida bör göras skriftligen och har dom inte uttryckligen skrivit att mail inte får användas så bör du kunna använda dig av det.
Absolut inget. Bara att bestrida och låta tiden gå ut.T TreeView skrev:
Problemet blir sen att nästa räkning blir för låg så då får du betala beloppet den skulle varit på.
Du ställer till mycket oreda hos ditt företag och skulle de krångla på liknande sätt mot dig skulle du troligen bli topp tunnor rasande.
I en ideal värld hade detta gått att korrigera med en knapptryckning men jag gillar företag som kan vara lite sjyssta och mänskliga då jag själv felar, varför inte testa tillämpning av den gyllene regeln här?
Ja det har du helt rätt i, det blev nog mer av en principsak i detta då de ljuger, dvs vid två tillfällen med deras chat säger de att de att de har blivit fel och vi skickar ut en ny faktura. Nu vid förfallo så är det helt annan attityd och de kräver att jag ska betala det felaktiga beloppet.E El-Löken66 skrev:Absolut inget. Bara att bestrida och låta tiden gå ut.
Problemet blir sen att nästa räkning blir för låg så då får du betala beloppet den skulle varit på.
Du ställer till mycket oreda hos ditt företag och skulle de krångla på liknande sätt mot dig skulle du troligen bli topp tunnor rasande.
I en ideal värld hade detta gått att korrigera med en knapptryckning men jag gillar företag som kan vara lite sjyssta och mänskliga då jag själv felar, varför inte testa tillämpning av den gyllene regeln här?
Som nån sagt innan så kanske Halebop är ett budgetmärke, och då kanske man är van vid att kunna bete sig så, samt att kunderna inte har något problem med den hanteringen. Men, om det är fel att göra så, vilket jag tycker, så har jag svårt att acceptera deras beteende. Rättshaverist? Nja, att vidhålla sin rättighet mot ett av Sveriges största företag tycker jag är nåt annat. Bosses Svets i Sveg hade jag nog betalat….
Tycker nog man ska bråka om principer. Du skulle kunnat vara en person som går på försörjningsstöd och där 200kr eller vad det nu kan vara gör att du blir utan mat i tre dagar.T TreeView skrev:Ja det har du helt rätt i, det blev nog mer av en principsak i detta då de ljuger, dvs vid två tillfällen med deras chat säger de att de att de har blivit fel och vi skickar ut en ny faktura. Nu vid förfallo så är det helt annan attityd och de kräver att jag ska betala det felaktiga beloppet.
Som nån sagt innan så kanske Halebop är ett budgetmärke, och då kanske man är van vid att kunna bete sig så, samt att kunderna inte har något problem med den hanteringen. Men, om det är fel att göra så, vilket jag tycker, så har jag svårt att acceptera deras beteende. Rättshaverist? Nja, att vidhålla sin rättighet mot ett av Sveriges största företag tycker jag är nåt annat. Bosses Svets i Sveg hade jag nog betalat….![]()
Att inte kunna kreditera en faktura och skicka en en ny är helt bedrövligt.
Från Halebop idag;
Dessvärre så har vi ingen möjlighet att korrigera en redan skapad faktutra vilket dpå betyder att fakturan behöver betalas i sin fullhet så som den har kommit ut, jag förstår att det verkar knasigt, men du får en korrigering på den större inbetalningen på din nästkommande faktura vilket betyder att den fakturan blir mindre när den kommer till dig.
Mitt svar;
Tyvärr möjliggör inte min kassaflödesplanering att öka det kapitala utflödet, helt omöjligt under rådande pandemi vilket ni säkert förstår.
Men ni har ju fått det korrekta beloppet inbetalat, så er situation är ju säkrad utifrån att vi följer avtalade inbetalningar.
Dessvärre så har vi ingen möjlighet att korrigera en redan skapad faktutra vilket dpå betyder att fakturan behöver betalas i sin fullhet så som den har kommit ut, jag förstår att det verkar knasigt, men du får en korrigering på den större inbetalningen på din nästkommande faktura vilket betyder att den fakturan blir mindre när den kommer till dig.
Mitt svar;
Tyvärr möjliggör inte min kassaflödesplanering att öka det kapitala utflödet, helt omöjligt under rådande pandemi vilket ni säkert förstår.
Men ni har ju fått det korrekta beloppet inbetalat, så er situation är ju säkrad utifrån att vi följer avtalade inbetalningar.
T TreeView skrev:Från Halebop idag;
Dessvärre så har vi ingen möjlighet att korrigera en redan skapad faktutra vilket dpå betyder att fakturan behöver betalas i sin fullhet så som den har kommit ut, jag förstår att det verkar knasigt, men du får en korrigering på den större inbetalningen på din nästkommande faktura vilket betyder att den fakturan blir mindre när den kommer till dig.
Mitt svar;
Tyvärr möjliggör inte min kassaflödesplanering att öka det kapitala utflödet, helt omöjligt under rådande pandemi vilket ni säkert förstår.
Men ni har ju fått det korrekta beloppet inbetalat, så er situation är ju säkrad utifrån att vi följer avtalade inbetalningar.
Haha gott !! Kör över dom
De kanC cpalm skrev:
1)
stänga ned TS abonnemang, varvid TS borde kunna hävda avtalsbrott och göra en anmälan till ARN.
enl https://telekomradgivarna.se/att-betala/avstangning/
Så får inte Halebop stänga av TS abonnemang då han betalt det delbelopp av fakturan som är korrekt summa.
och om jag läser denna dom
http://avgoranden.domstol.se/Files/MD_Public/Avgoranden/Domar/Dom2011-26.pdf
och läser de hänvisningar de gör i den så har jag svårt att se att Halebop skulle kunna hävda att det är ett skäligt villkor att en abonnent blir avstängd för att inte ha betalat fakturan fullt ut utan bara betalat korrekt skuld.
2)
Dra den felaktiga fakturan till inkasso, varvid TS bestrider den , då kan de dra den vidare till kronofogden , varvid TS bestrider den. Efter det är det tinget.
Oavsett börjar det kosta pengar, troligen redan vid inkasso men garanterat hos kronofogden.
Kronofogen kan mig veterligen inte driva in en bestriden faktura utan företaget måste då gå vidare till tinget.
Så då måste Halebop bevisa att de har rätt att kräva att TS ska betala in även det extra belopp som är felaktigt för att sen kunna kreditera honom .
Tevksam till att Halebop skulle köra med alternativ två i just detta fall.
Är väldigt intressant och följa detta