Byggahus.se
D Daniel 109 skrev:
Varför måste det hämtas jord? Fastnade det så mycket på lastbilens hjul? Ytan behöver jämnas till, sedan eventuellt lite frön.

Nej, ersättningen är inte rimlig. Hur mycket tid och pengar tror du att TS kommer att lägga på att återställa den ”gräsmattan”?
Det behövs ingen jord men då får du ta fram spaden och gräva ta bort grästovor tar garanterat längre tid

harry73 harry73 skrev:
Tror du inte att en säck eller kanske två säckar med dressjord räcker? det kan man lasta bak på cykeln om det behövs. Har man bil går det utmärkt i bakluckan (eller på passagerarsätet).
Men egentligen har ingen jord försvunnit, så att jämna ut borde räcka ganska långt.
Bara man inte ska gå på mattan funkar det väl med torv men varför fuska inte min melodi iaf

K kortis skrev:
Det behövs ingen jord men då får du ta fram spaden och gräva ta bort grästovor tar garanterat längre tid
Eller att använda krattan för att återföra den flyttade jorden till spåren. Det finns inga grästorvor som behöver grävas bort.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
TS yrkade på 1500 men vad fick han.? Kom det ut någon och krattade till det eller fick han göra det själv??

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Eller att använda krattan för att återföra den flyttade jorden till spåren. Det finns inga grästorvor som behöver grävas bort.
Inte mycket gräsmatta du jobbat med ju

harry73 harry73 skrev:
Det är ju lite samma sak i alla "grannen sågade ner mina träd" trådar. Man brukar vilja få ersättning för att plantera tillbaka en 40-årig ek tillbaka, men när man får ersättningen resar man till Thailand eller bygger ut huset och accepterar att trädet är borta och fastigheten faktiskt ökade i värdet pga det.
Träd har ju ett högt värde i sig.

Nej, det är ingen som jobbat mycket med den gräsmattan heller.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K kortis skrev:
Bara man inte ska gå på mattan funkar det väl med torv men varför fuska inte min melodi iaf
Det är väl inte meningen att man ska få ersättning för att göra något som är otroligt mycket bättre än det var innan? Hur många säckar jord hade du tänkt kan vara lagom till den lilla ytan med tanke på att du börjar tala om att hyra släpvagn? Vi ska väl inte höja marken?

• Älska
RoAd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl inte meningen att man ska få ersättning för att göra något som är otroligt mycket bättre än det var innan? Hur många säckar jord hade du tänkt kan vara lagom till den lilla ytan med tanke på att du börjar tala om att hyra släpvagn? Vi ska väl inte höja marken?
Att det blir bättre än före skadan är ju ofrånkomligt ungefär som en lackskada. Det får väl arbetsgivare o chaufförer tugga i sig, om de inte struntade i hur och var de kör o stannar så uppstår ju inte problemet. Det där skräpet i säck blir ju inte mycket kvar av det när du vältrar det så nog blir det ett antal säckar kanske en halv till en kubik.

harry73
K kortis skrev:
Träd har ju ett högt värde i sig.
Hur det så? Många träd har ett negativt värde

harry73 harry73 skrev:
Hur det så? Många träd har ett negativt värde
Det har jag aldrig varit med om. Att det i stan kostar att ta ned är en sak, fällaren säljer ju det han fäller om han ska ta med träden, som ved el massa el timmer el flis

Får panikångest av tråden. Väcker traumatiska minnen från när en lastbilschaufför backade upp på min gräsmatta. Några nävar gräsfrön och två/tre veckors lidande innan gräsmattan var återhämtad, liksom min psykiska hälsa.

Glad att TS fått sin skada reglerad. Hur skulle ett samhälle där vi kan ha överseende med andras smärre misstag se ut? Nä då föredrar jag ett samhälle där vi processar om minsta lilla sak.

• Haha
  • Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
Ni skulle se hur vår gräsmatta ser ut mellan varven. Men vi kör sönder den själva så kan inte kräva några pengar...
När marken fortfarande är mjuk trampar man ner vallarna som bildats bredvid däcken. Sen väntar man tills det torkat upp och allt ser ut som vanligt igen.
Trams att hålla på med jordsäckar och gräsfrön.

• Gilla
larka742 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K kortis skrev:
Att det blir bättre än före skadan är ju ofrånkomligt ungefär som en lackskada. Det får väl arbetsgivare o chaufförer tugga i sig, om de inte struntade i hur och var de kör o stannar så uppstår ju inte problemet. Det där skräpet i säck blir ju inte mycket kvar av det när du vältrar det så nog blir det ett antal säckar kanske en halv till en kubik.
Ja, fast här låter det ju mer som att du vill lacka om hela bilen för en liten repa på en redan repad dörr. Jag har sett betydligt större skada, när en lastbil slirade på en gräsmatta som var dygnsur, ungefär som denna. Det växte igen av sig själv, ingen ny jord, inga frön och det tog inte särskilt lång tid.

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, fast här låter det ju mer som att du vill lacka om hela bilen för en liten repa på en redan repad dörr. Jag har sett betydligt större skada, när en lastbil slirade på en gräsmatta som var dygnsur, ungefär som denna. Det växte igen av sig själv, ingen ny jord, inga frön och det tog inte särskilt lång tid.
Jag skiter oxå i min ”gräsmatta” men jag o du har inte samma preferenser som kanske Kalle el Kurt utan det är deras matta deras preferenser de kanske är petnoga att det ska se ut precis så, jag tycker tistel o maskros är fina men inte du. När det gäller lackningen så lägger du ord i munnen på mig, vid en liten lackskada som åtgärdas på en gammal matt bil så blir den bättre än övriga bilen, ofrånkomligt eller ska man strunta i skadan på en för mig bra bil?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.