I mitt hus har vi en variant av denna ventil, liknande. När jag lossar frigolitinklädnaden är det fuktigt bakom. Hur kollar jag om det är köldmedia eller kondens?
Nivån sjunker i ”plastblåsan” som innehåller köldmedie så är rädd för läckage någonstans...
Tacksam för felsökningstips.
Vad tätar man vid behov kopplingar för köldmedia med? Pasta+lin?, funkar det?
I mitt nuvarande hus har jag en v
Hur länge sedan är det kollektorslangarna fylldes?
Vad är ”en v”? En ventil?
Beroende på värmepump så är det ganska vanligt att klämringsmuttrarna inne i maskinen har spruckit, så där hade jag börjat att kolla...
JJith skrev:
I mitt hus har vi en variant av denna ventil, liknande. När jag lossar frigolitinklädnaden är det fuktigt bakom. Hur kollar jag om det är köldmedia eller kondens?
Nivån sjunker i ”plastblåsan” som innehåller köldmedie så är rädd för läckage någonstans...
Tacksam för felsökningstips.
Vad tätar man vid behov kopplingar för köldmedia med? Pasta+lin?, funkar det?
Lossade fronten nu misstänker att det är mutter bakom isoleringen du menar?, där det runnit ”rostvatten”. Är det tecken på läckage? Se bilder. syns bäst i nedre bilden.
Är du i branschen? Och känner till försäkring för konsument? Har försäkring via arctic, tror jag det heter. Är detta ngt som omfattas av denna försäkring?
JJosth skrev:
Vid anslutningarna till köldbärarpumpen är ett ställe de stora muttrarna kan spricka om kondensvatten kommer in i gängorna och sedan fryser.
Den muttern ser ut att vara över service-porten till köldmediet i kylkretsen. Läckage brukar kunna kännas med att det blir fett från kompressoroljan. Jag menade köldbäraren som systemet jobbar mot. Det är fyllt med vatten blandat med etanol för att inte frysa. Blir kondens på rören om de inte isoleras noga och muttrarna vid köldbärarpumpen är utsatta. Nix, jobbar inte i branschen.
Men denna anslutning är väl till ngn pump? Se röd ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
JJosth skrev:
Den muttern ser ut att vara över service-porten till köldmediet i kylkretsen. Läckage brukar kunna kännas med att det blir fett från kompressoroljan. Jag menade köldbäraren som systemet jobbar mot. Det är fyllt med vatten blandat med etanol för att inte frysa. Blir kondens på rören om de inte isoleras noga och muttrarna vid köldbärarpumpen är utsatta. Nix, jobbar inte i branschen.
Ska man göra det ordentligt behövs ett proffs med riktiga grejor för att t.ex. lufta köldbäraren. Spruckna muttrar kan ibland snabbrepareras med en stor slangklämma av en själv.
Jag tänkte på byte av mutter, hur genomförs det rent praktiskt? Ont om plats ju
JJosth skrev:
Ska man göra det ordentligt behövs ett proffs med riktiga grejor för att t.ex. lufta köldbäraren. Spruckna muttrar kan ibland snabbrepareras med en stor slangklämma av en själv.
Om man har plats så är det bäst att koppla ihop slingorna inne i pannrummet och sätta ventiler så man kan balansera flödet mellan dom.
Men vet man att dom blir exakt lika långa med samma tryckfall så funkar det att koppla ihop dom på enklaste sätt i marken.
Hej,
Har en följdfråga på detta då jag idag har en ca 400 m slinga och behöver komplettera med en ytterligare på ca 400 m för att få full effekt av den nya och mer effektiva värmepumpen. Vill inte gräva upp gårdsplanen (plocksten) eller gå igenom källarväggen igen (50 cm tjock) så tänkte koppla ihop slingorna ute i en brunn (betongrör).
Frågan blir ifall du vet att det fungerar med olika långa slingor (de kan inte bli exakt lika) och justeringsventiler i brunnen. Min VVS:are har sagt att man sedan justerar så att flödena blir rätt efter att man driftsatt de båda slingorna. Kan du bekräfta att det är så och att det inte är något komplicerat?