Byggahus.se
J Jith skrev:
I mitt hus har vi en variant av denna ventil, liknande. När jag lossar frigolitinklädnaden är det fuktigt bakom. Hur kollar jag om det är köldmedia eller kondens?
Nivån sjunker i ”plastblåsan” som innehåller köldmedie så är rädd för läckage någonstans...
Tacksam för felsökningstips.

Vad tätar man vid behov kopplingar för köldmedia med? Pasta+lin?, funkar det?

I mitt nuvarande hus har jag en v
Hur länge sedan är det kollektorslangarna fylldes?
Vad är ”en v”? En ventil?

X xLnT skrev:
Hur länge sedan är det kollektorslangarna fylldes?
Vad är ”en v”? En ventil?
10år sen vi installerade jordvärmen., sen har jag fyllt på lite köldmedia vid 2? tillfällen. Kanske 0,5 l? För ett år sen senast.

mening med ”1 v blev fel…” bortse från det

Vad har ni för någon värmepump?

Beroende på värmepump så är det ganska vanligt att klämringsmuttrarna inne i maskinen har spruckit, så där hade jag börjat att kolla... :thinking:

J Jith skrev:
I mitt hus har vi en variant av denna ventil, liknande. När jag lossar frigolitinklädnaden är det fuktigt bakom. Hur kollar jag om det är köldmedia eller kondens?
Nivån sjunker i ”plastblåsan” som innehåller köldmedie så är rädd för läckage någonstans...
Tacksam för felsökningstips.

Vad tätar man vid behov kopplingar för köldmedia med? Pasta+lin?, funkar det?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det är en ivt greenline. Är det klämringar där köldmedia ledningar ansluts till maskinen?

är det normalt m lite kondens bakom ”frigolitlåda”?

T tobbetk skrev:

Beroende på värmepump så är det ganska vanligt att klämringsmuttrarna inne i maskinen har spruckit, så där hade jag börjat att kolla... :thinking:

Lukta och smaka på det. Pasta och fungerar bra.

Det är ivt greenline.

när du skriver att klämringsmuttrar brukar spricka. Är det bakom fronten där in och utgående köldmedia går in i ”maskineriet”?

T tobbetk skrev:

Vid anslutningarna till köldbärarpumpen är ett ställe de stora muttrarna kan spricka om kondensvatten kommer in i gängorna och sedan fryser.

Interiör av utrustning med synliga kopparrör, rostfläckar och isolering, tecken på möjligt läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre del av värmesystem med synliga rör, isolering och indikationer på läckage via rostvatten.
Skapa konto
Lossade fronten nu misstänker att det är mutter bakom isoleringen du menar?, där det runnit ”rostvatten”. Är det tecken på läckage? Se bilder. syns bäst i nedre bilden.
Är du i branschen? Och känner till försäkring för konsument? Har försäkring via arctic, tror jag det heter. Är detta ngt som omfattas av denna försäkring?

J Josth skrev:
Vid anslutningarna till köldbärarpumpen är ett ställe de stora muttrarna kan spricka om kondensvatten kommer in i gängorna och sedan fryser.

Den muttern ser ut att vara över service-porten till köldmediet i kylkretsen. Läckage brukar kunna kännas med att det blir fett från kompressoroljan. Jag menade köldbäraren som systemet jobbar mot. Det är fyllt med vatten blandat med etanol för att inte frysa. Blir kondens på rören om de inte isoleras noga och muttrarna vid köldbärarpumpen är utsatta. Nix, jobbar inte i branschen.

Men denna anslutning är väl till ngn pump? Se röd ring. En röd ring markerar en anslutning i en komplex apparat med rör och kablar.
Skapa konto

J Josth skrev:
Den muttern ser ut att vara över service-porten till köldmediet i kylkretsen. Läckage brukar kunna kännas med att det blir fett från kompressoroljan. Jag menade köldbäraren som systemet jobbar mot. Det är fyllt med vatten blandat med etanol för att inte frysa. Blir kondens på rören om de inte isoleras noga och muttrarna vid köldbärarpumpen är utsatta. Nix, jobbar inte i branschen.

Ja den skulle det kunna vara på båda sidor av köldbärarpumpen. Lite svårt att se på bilden och ibland måste man känna sig fram också.

Men om det nu är läckage där, klarar man att åtgärda det som amatör? Hur kommer man till och jobba?

J Josth skrev:
Ja den skulle det kunna vara på båda sidor av köldbärarpumpen. Lite svårt att se på bilden och ibland måste man känna sig fram också.

Ska man göra det ordentligt behövs ett proffs med riktiga grejor för att t.ex. lufta köldbäraren. Spruckna muttrar kan ibland snabbrepareras med en stor slangklämma av en själv.

• Gilla
Jith
  • Laddar…
Jag tänkte på byte av mutter, hur genomförs det rent praktiskt? Ont om plats ju

J Josth skrev:
Ska man göra det ordentligt behövs ett proffs med riktiga grejor för att t.ex. lufta köldbäraren. Spruckna muttrar kan ibland snabbrepareras med en stor slangklämma av en själv.

useless useless skrev:
Om man har plats så är det bäst att koppla ihop slingorna inne i pannrummet och sätta ventiler så man kan balansera flödet mellan dom.
Men vet man att dom blir exakt lika långa med samma tryckfall så funkar det att koppla ihop dom på enklaste sätt i marken.
Hej,

Har en följdfråga på detta då jag idag har en ca 400 m slinga och behöver komplettera med en ytterligare på ca 400 m för att få full effekt av den nya och mer effektiva värmepumpen. Vill inte gräva upp gårdsplanen (plocksten) eller gå igenom källarväggen igen (50 cm tjock) så tänkte koppla ihop slingorna ute i en brunn (betongrör).

Frågan blir ifall du vet att det fungerar med olika långa slingor (de kan inte bli exakt lika) och justeringsventiler i brunnen. Min VVS:are har sagt att man sedan justerar så att flödena blir rätt efter att man driftsatt de båda slingorna. Kan du bekräfta att det är så och att det inte är något komplicerat?

Tack på förhand

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.