Byggahus.se
Om Pål Ross är inblandad skulle jag också dra öronen åt mig. Kungen av smaklösa skrytbyggen (nota bene: är inte på något sätt negativ till skrytbyggen, bara fula sådana).

• Gilla
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
S Sinologen skrev:
Om Pål Ross är inblandad skulle jag också dra öronen åt mig. Kungen av smaklösa skrytbyggen (nota bene: är inte på något sätt negativ till skrytbyggen, bara fula sådana).
äh, jag har heller inte varit ett fan a Pål Ross och hans putsade runda hus, men invändigt är de faktiskt rätt schyssta :) sen fattar jag inte varför man vill bygga ett palats åt sig och sin familj? Känns lite mellanöstern/ryssland.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Mest jante-gnäll kan man misstänka. Folk skulle må bra av att sköta sitt och inte ägna så mycket tid åt synpunkter på vad andra har för sig.

• Gilla
josefinwa och 33 till
  • Laddar…
C crillux skrev:
Mest jante-gnäll kan man misstänka. Folk skulle må bra av att sköta sitt och inte ägna så mycket tid åt synpunkter på vad andra har för sig.
Så kan det vara, det kan också handla om att 'sköta vårt', genom att hjälpa kommunen hålla rätt inriktning på ett speciellt bevarandeområde.
Att sköta sitt skulle också kunna vara att lägga sina privata drömprojekt på tomter där det berör älgar mer än folk i allmänhet.

• Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Falkenbergs kommun brukar inte vara intresserade av att bevara något. De byggde ett stort industriområde i trakten, på havssidan… istället för att lägga det öster om motorvägen. Mycket märkligt…

• Gilla
  • Wow
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Nissens
FG FG skrev:
Stackars Thomas, hans byggen går aldrig igenom. Hans förra projekt drogs i långbänk innan det lades ned.

[länk]
Vet du hur det gick i HD?

Nissens Nissens skrev:
Vet du hur det gick i HD?
Det blev nej där med.

Huset har varit föremål för en flera år lång tvist mellan Karlsson, en privatperson och Naturskyddsföreningen. Enligt den senare så skulle den slottsliknande byggnaden inverka negativt på ett av kommunens mest innehållsrika områden med avseende på natur, kulturmiljö och friluftsliv. Bland annat har högsta domstolen hunnit vara inblandade och sagt att bygglovet bör omprövas.

Nu har länsstyrelsen sagt sitt och det blir återigen nej.

– Spontant säger jag att beslutet visar ju på att vi hade rätt, vi fick de att se att det här är ett miljöskadligt projekt. Men det som är viktigast är att det här är första gången som en ideell organisation har haft möjlighet att yttra sig om bygglovsplaner av miljöskäl och det är jätteviktigt, säger Inger Wennerlund, tidigare ordförande i Varbergs Naturskyddsförening.
https://www.byggahus.se/blir-inget-slottsliknande-hus-for-gekas-agare

https://www.expressen.se/gt/beslut-gekas-miljardarens-slottsbygge-stoppas-igen/

• Gilla
  • Arg
TCG och 1 till
  • Laddar…
Tror det är det här dokumentet från HD.
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2020/o-6017-18.pdf

Målet i Högsta domstolen rör dels frågan om bygglovsnämnden har rätt att överklaga Mark- och miljööverdomstolens beslut, dels frågan om Naturskyddsföreningen har rätt att överklaga nämndens beslut om bygglov.
Tolkar jag det rätt så godkände kommunens bygglovsavdelning bygget, men det blev avslag vid överklagan till högre instans.

Det verkar ha funnits ett bostadshus på platsen tidigare. Måste vara hyfsat ovanligt att man ger avslag på grund av husets utseende och storlek när det inte strider mot detaljplan.

• Ledsen
TCG
  • Laddar…
Det väldigt svårt att se på ritning som denna hur den kommer se ut klart om man är på att välja material så kan huset bli riktigt fint tror jag

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S
Det är ju helt klart att det är en penningstark gök. Sedan kan man tycka, att är det bevarande mark så är det. Men det är ju bara att titta i Östhamnars kommun. Där härjar ju en viss familj Douglas. Dom får ju t.o.m bryta mot strandskyddet utan åtgärd, vilket hade kostat en vanlig dödlig mycket pengar och förläggande om rivning. Det räcker att Douglasarna fiser så står den korrumperade kommunstyreksen i givakt, redo att följa minsta vink.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det är ju helt klart att det är en penningstark gök. Sedan kan man tycka, att är det bevarande mark så är det. Men det är ju bara att titta i Östhamnars kommun. Där härjar ju en viss familj Douglas. Dom får ju t.o.m bryta mot strandskyddet utan åtgärd, vilket hade kostat en vanlig dödlig mycket pengar och förläggande om rivning. Det räcker att Douglasarna fiser så står den korrumperade kommunstyreksen i givakt, redo att följa minsta vink.
samaa som med familjen Bodström på Gotland tillsammans med flera toppar från svensk näringsliv som bryter mot strandskyddet

Det verkar som Pål försöker hålla sig till en lite mer sammanhållen stil, undrar hur det kommer gå. Pål har ju en enorm fingertoppskänsla. Materialval och detaljer hamnar alltid precis på den läbbiga smaklösheten hans beställare gillar.Kul att se hur det utvecklas, om bilder någonsin läcker ut dvs.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.